Jobb som skidinstruktör i Österike första gången.

fedillan

Ny medlem
Tjena, jag har tänkt söka jobb som skidinstruktör i Österike nästa år, den information jag har fått var från en gammal gubbe som jag inte vet vilken tidålder han jobba där nere, det han berätta var att om man söker jobb där nere så står skidanlägningen för boende. är det någon som kan berätta om det är sant då jag är väldigt tveksam om det.

Nästa är vilka instruktörs utbildningar, vilka rekomenderas att ha? de jag har pratat med säger minst nivå 2.

Hej! Skidskolan står inte alltid för boendet, men om man har kontakt med sin arbetsgivare och kollar upp att de erbjuder boende så stämmer det. Men man ska inte ta allt för givet, även fast skidskolan säger att du får boende sÅ kan det vara bra att åka ner tidigt på säsongen och kirra en plats.

Angående vilka steg du måste ha så beror det på hur avancerat du vill lära ut. Självklart anställer de hellre en person som har gått så många steg som möjligt men på många större orter så räcker steg 1 utmärkt, men då är det ju nästan till 100% barnskidskola som man får syssla med.

Jag kan rekommendera Den Norske Skiskole (DNS) som varje år anordnar en steg 1/ Trinn 1 kurs nere i Bad Gastein i början av säsongen. I slutet av kursen får man "köra upp" inför några österrikiska skidskoler som håller till nere i BG och om de tycker du är duktig så anställer de dig säsongen ut. DNS utbildning står (som jag har uppfattat det) även lite högre i kurs/ status utomlands än SLAOs och Friluftsfrämjandets utbildningar.
Själv tyckte jag att utbildningen i sig var sjukt kul och hoppas att du får en rolig vinter nästa säsong.

DNS har nog inte högre status i Europa än vad SLAO/Främjandet har, Norge har lite interna problem då det finns två konkurrerande organisationer som jobbar med utbildningar och det är inte något som kan räknas som positivt direkt.

Upp till nivå 2 så skiljer det inte mycket oavsett var du går, men precis som A0S säger så beror det på vad du vill jobba med, ju fler steg desto mer avancerade åkare får du jobba med.

Om du åker ner och jobbar extra så är det vanligt att anläggningen står för boende och det gäller i Sverige oxå men sällan om du jobbar hela säsongen.

Har gjort 4 säsonger i Österrike på 3 olika orter. Skidskolan har alltid stått för boende (kan hända att dom tar typ 5 euro från din lön per dag för det). Så oroa dig inte för boende.. Det du bör oroa dig för är utbildningen. vad förgående personer skrivit känner jag inte igen.

Det min chef sa första året till en annan svensk när han kom med sin svenska utbildning var följande: Antingen gör du Tirols utbildning (Anwärter ausbildung) eller så stannar du i inhängnat område säsongen ut. För att jobba i österrike på pisterna behöver du skilehrer ausweis vilket du bara kan erhålla genom deras utbildningar. Dessa utbildningar äger rum i typ slutet av november och i december, http://www.snowsporttirol.at/ där hittar du skidskolor som söker skidlärare och utbildningsdatum etc etc..

Detta är alltså om du vill jobba i Tirol, hur dom gör i Salzburg vet jag inte säkert. Det finns steg 1-3. Första året blir du nog ganska fucked. Utan erfarenhet får du bara snoriga ungar som ska upp i någon stackars T-bar. MEN ett tips är att försöka få jobb vid en liten skidskola, där har du oftast bättre villkor och mer privatlektioner vilekt innebär mer dricks, bättre åkare etc.

JPage sa:
Har gjort 4 säsonger i Österrike på 3 olika orter. Skidskolan har alltid stått för boende (kan hända att dom tar typ 5 euro från din lön per dag för det). Så oroa dig inte för boende.. Det du bör oroa dig för är utbildningen. vad förgående personer skrivit känner jag inte igen.

Det min chef sa första året till en annan svensk när han kom med sin svenska utbildning var följande: Antingen gör du Tirols utbildning (Anwärter ausbildung) eller så stannar du i inhängnat område säsongen ut. För att jobba i österrike på pisterna behöver du skilehrer ausweis vilket du bara kan erhålla genom deras utbildningar. Dessa utbildningar äger rum i typ slutet av november och i december, http://www.snowsporttirol.at/ där hittar du skidskolor som söker skidlärare och utbildningsdatum etc etc..

Detta är alltså om du vill jobba i Tirol, hur dom gör i Salzburg vet jag inte säkert. Det finns steg 1-3. Första året blir du nog ganska fucked. Utan erfarenhet får du bara snoriga ungar som ska upp i någon stackars T-bar. MEN ett tips är att försöka få jobb vid en liten skidskola, där har du oftast bättre villkor och mer privatlektioner vilekt innebär mer dricks, bättre åkare etc.
Hej jag har varit utomlands och har inte haft tillgång till dator förrän nu.

Det här var väldigt bra info, tack kan nog spara lite pengar av att söka mig till Tirol och gå deras utbildningar istället för de svenska. Stort tack.:D

Tillbaka
Topp