jobb "visum" till schweiz ?

Kim_L

Ny medlem
Har last mig till att man behover ett visum for att stanna och jobba langre an 3 manader i Schweiz, nagon som vet exakt hur det ar, och om det ar svart att fixa, och hur lang tid det tar att fa hem papperna, for man maste bestalla det fran sverige vilket inte gar for min del da jag befinner mig i australien till november.

När ja va där (feb-april) så gick jag bara ner till Gemiende? (Staten) efter jag fixat ett jobb. Då fick jag ett Arbetskort och lite andra papirus som e nödvändiga för att vistas i Schweiz. Meningen med det här är att alla som arbetar i Schweiz ska vara registrerade så dom har koll på att ingen lever illegalt där, lite som i Sverige.
Papprena tar inte många dagar att fixa, de blir bara lite spring fram och tillbaka. Glöm inte köpa Hellikopterförsäkring när du anländer. Har för mig att den kosta typ 500kr och för att köpa den måste du ha ditt röda kort som du får när du går till Gemeinde.
Om du inte skaffar ditt Gemeinde-intyg så kan de bli problem om du hamnar i kläm med rättvisan. Så det kan vara lite problem att vara fri bummare där.
Ursäkta om ja formulera mig lite konstigt. E lite morgontrött. Förresten, var i Schweiz ska du?
Anders

Oj, det där hade jag helt totalt glömt bort. =) Sånt måste fixas, men om man redan har jobb är det väl bara att vända sig till ambassaden i Stockholm och få papprerna?

Vart i schweiz ska du? Åker också till Schweiz i vinter, rättare sagt Davos. =)

Om man redan har jobb sà fixar arbetsgivaren allt àt dig. När du anländer i schweiz sà fàr du gà till gemeinde och anmäla dig och ibland betala nàra hundra kronor för att fà ut ditt "bewilligung"= uppehàllstillstànd. Har betalat en av fyra ggr vilket antagligen berodde pà att det var den snàlaste arbetsgivaren.

Man behöver alltsà inte àka till nàn ambassad innan om man jobbar. Hur det är om man bummar 100% och vill följa lagar till punkt o pricka vet jag inte.

Instämmer där med Blackriver. Arbetsgivaren fixar intyget. DU kanske får betala några france om arbetsgivaren är snål....

Jag har tankt dra till verbier, nagon som varit dar innan och kan tipsa om det ar bra? Aker allt, pist, puder. Hur ar det med turister och svenskar, for manga av bada ?? hoppas inte.

Jag far se till att fixa jobb innan jag drar ner helt enkelt da. Finns ju massor i alla fall sa det borde inte vara nagra problem.

Du kan fixa jobb på plats oxå utan problem. Tar en dag att få tillstånd oftast..

//H

Någon som har något bra tips på var jag söker jobb i verbier någonstans? har lite kontakter som jag försöker utnyttja men det kan ju vara bra med flera källor. är ny här på forumet så jag vet inte om det här har tagits upp i någon annan tråd så jag får be om ursäkt i så fall :).

Åk på!

http://www.verbier.info/index.cfm?Page=Buildpage&MainMenuId=142&SousMenuId=359

där kan man söka jobb, det är verbiers hemsida.. du kan även lägga upp en annons att du söker jobb. Googla lite efter skidskolor i verbier så kommer du hitta deras hemsidor
->maila dom. Maila även agenturer om du söker boende. Ett tips, jobba inte på Jet sports, den chefen e en idiot, dom andra e schyssta men just chefen, han har inte alla indianer i kanoten.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp