Jobba i Breck?

P-to-the-G

Medlem
Jobba i Breck?
Hej jag tänkte kolla om det är någon som har koll på vad som behövs / vad som är rekommenderat när det gäller att jobba en säsong i Breckenridge? Det är nämligen så att jag och en kompis tänkte dra ditt tills nästa år och bo där en säsong men vi behöver nog troligtvis jobb för att pengarna ska räcka till men har hört att det kan vara trassligt. Skulle vara grymt om det är någon som har tips på allt när det gäller jobb boende och generellt när det gäller Breck. Har varit där 3 gånger över semester men aldrig bott mer än en vecka där.
Tack i förskott! :)

Jobba i Breck?
Ni letar inte efter att få jobba lagligt antar jag? Det är ju dom stora staterna och inte EU-alperna tyvärr :( Och antar att ni bara har ett medborgarskap, som är svenskt?

Jobba i Breck?
Ja vi har ju tid att ansöka om något slags jobb visum i USA men jag har svårt att komma fram till vilket slags visum som skulle kunna passa oss. Jag kommer ihåg när jag var i Colorado och träffade ett par på bussen som säsongs jobbade där med visum men jag kommer inte fram till vilket slags visum dom var där på? Är det än värt att jobba där eller ska man satsa på att ha alla pengarna man behöver med sig?

Jobba i Breck?
Inte direkt så att ni kommer att ha möjlighet att håva in ett green card innan vintern. Tror att ett visum till USA innan vintern ligger ganska långt bort oavsett.

Lite länkar:
Länk
Länk
Länk

Sammanfattning, J-1 visum är väl det enda som skulle kunna vara aktuellt om jag är läskunnig.

Men lycka till!

Jobba i Breck?
För att kunna jobba i USA krävs en riktigt bra utbildning som de kan dra nytta av, såvida ni inte gifter er med en amerikanska eller arbetar som au pairer genom en förmedling är det nog ruskigt svårt att få visum. Amerikanarna är ju tyvärr inte direkt givmilda när det kommer till arbetsvisum för foreigns...

Jobba i Breck?
sofiabeijer sa:
... men det kan ju gå att jobba svart i barer och liknande!
Risken, som kanske inte är så stor, men som finns, är att man åker dit för det och aldrig får komma tillbaka igen. USA är inte bara hårda med visum, utan skäms heller inte över att inte låta folk komma tillbaka. Hade en kompis som stannade för länge, och får aldrig åka tillbaka igen.

Jobba i Breck?
Tack för länken Flashforward! Jag vill nog inte riskera att bli utslängd ifrån USA och aldrig få komma tillbaka, så jag tror nog att jag måste ansöka för antingen greencard lotteri eller J-1 visum. Jag tror inte att utbildning är så stort problem för jag har gått på internationella skolor i olika länder från och med att jag var 8år gammal, samtidigt som jag kommer ha gått ut från en väldigt krävande gymnasieutbildning. :) tack för svaren!

Jobba i Breck?
D-Blunts sa:
Tack för länken Flashforward! Jag vill nog inte riskera att bli utslängd ifrån USA och aldrig få komma tillbaka, så jag tror nog att jag måste ansöka för antingen greencard lotteri eller J-1 visum. Jag tror inte att utbildning är så stort problem för jag har gått på internationella skolor i olika länder från och med att jag var 8år gammal, samtidigt som jag kommer ha gått ut från en väldigt krävande gymnasieutbildning. :) tack för svaren!
Riktigt bra utbildning kan jämföras med högskola/universtitet. Inte grundskola/gymnasium.

Jobba i Breck?
Flashforward sa:
D-Blunts sa:
Riktigt bra utbildning kan jämföras med högskola/universtitet. Inte grundskola/gymnasium.
Tror du att högskoleutbildning är väldigt viktigt eller är det mest ett plus?

Jobba i Breck?
D-Blunts sa:
Tror du att högskoleutbildning är väldigt viktigt eller är det mest ett plus?
Dom vill helt enkelt ha in folk med en utbildning. Och då räknas inte grundskola och gymnasium som "utbildning".

Tips är att du börjar läsa lite i länkarna som jag gav dig.

Senast ändrad:
Jobba i Breck?
D-Blunts sa:
Om jag var er skulle jag satsa på att hiva in rejält med cash innan. Hur krävande din gymnasieutbildning än är så är det väldigt långt ifrån en merit som skulle kunna ge jobbvisum. Om ni vill jobba på andra sidan så är det bra mycket enklare att dra till Kanada.

Jobba i Breck?
jhei sa:
Om jag var er skulle jag satsa på att hiva in rejält med cash innan. Hur krävande din gymnasieutbildning än är så är det väldigt långt ifrån en merit som skulle kunna ge jobbvisum. Om ni vill jobba på andra sidan så är det bra mycket enklare att dra till Kanada.
word.

Dock årets visum på sista spurten, så vill ni ha ett sånt innan vintern borde ni skicka in det idag, alternativt igår.

Länk, Kanada visum

Jobba i Breck?
Flashforward sa:
sofiabeijer sa:
Risken, som kanske inte är så stor, men som finns, är att man åker dit för det och aldrig får komma tillbaka igen. USA är inte bara hårda med visum, utan skäms heller inte över att inte låta folk komma tillbaka. Hade en kompis som stannade för länge, och får aldrig åka tillbaka igen.
BULLSHITT,, jag blev utvisad efter en razzia efter svartjobbare pa 80talet i Carlifonien, ans¨kte om visum iben efter 8 ar, fick det utan problem, har sedan des varit i USA flera ganger

Jobba i Breck?
Onlytelemark sa:
Flashforward sa:
sofiabeijer sa:
BULLSHITT,, jag blev utvisad efter en razzia efter svartjobbare pa 80talet i Carlifonien, ans¨kte om visum iben efter 8 ar, fick det utan problem, har sedan des varit i USA flera ganger
Inte bullshiT någonstans.

Vet inte hur det var eller funkade back in the days eller nuförtiden heller, men vet att hon inte är välkommen tillbaka efter att ha stannat för länge efter sitt plugg och sedan sökte nytt plugg och då kollade dom upp henne och då var det tack och adjö.

Senast ändrad:
Jobba i Breck?
Det stämmer riktigt bra utbildning bör läsas universitet- eller högskoleutbildning. Annars hade så gott som vem som helst kunnat få visum..

Jobba i Breck?
En annan möjlighet är att bli skidlärare i Sverige innan. Har man minst utb. steg 2 och en del erfarenhet så kan man kanske få jobb i USA. Helst steg 3 eller examen. Får du då jobb så sponsrar arbetsgivaren med ett visum, ett H-1B.

Ska man jobba svart gäller det att va grym på att klara förhör och inte försäga sig. Vet flera som har blivit grundligt förhörda av tullen. En som inte tänkte sig för hade råkat skriva ut ett mail från ett ställe där han tänkte jobba, tullen hittade det i hans väska, bye bye nästa flyg hem och bannad i 5 år.

Lycka till. Det är sjukt kul i USA, problemen är bara dessa visum.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp