Jobba i New Zeeland

Jobba i New Zeeland
Jag skidade sydön från norr till syd 2006 under ett par veckor. Clubfieldsen på norra delen (Canterbury) av sydön är något du inte får missa men de är mer som vandrarhem och inte speciellt mycket att jobba på(min egen åsikt). Speciellt Temple Basin var riktigt coolt. till dessa ställen måste du hyra bil. Åker du sedan västra vägen längs kusten ner till de andra orterna Wanaka och Queenstown har du gjort en resa som få glömmer.
http://www.tourism.net.nz/ski-fields-new-zealand.html

Nere i Queenstown med Coronet Peak (Concret Peak...ofta stenhårt) och Remarkables (något bättre) så är det j-vligt hypat och lite hårdare i relationsklimatet.
http://www.nzski.com/

Jag föredrog att bo i Wanaka, lite mer avslappnat, mer genuint och fantastiskt trevliga människor. Då kan du jobba i Cardrona eller Treble Cone (jag tyckte TC var bäst). Se mer på: http://www.wanaka.com/ski-wanaka.html

Strax söder om Wanaka (ett par km) på väg till Treble Cone fanns en trailer park som många bummare bodde i. Det passerar en buss varje morgon som enkelt tar dig till "jobbet".

Lycka till! /Petter

Jobba i New Zeeland
finns väl också whakapapa o turoa på nordön.

jag tänkte åka dit nu i sommar. vet någon nåt om det stället?

Jobba i New Zeeland
på nordön har dom väldigt skiftande väder... sol snö regn storm vindstilla... dimma.. allt på samma dag. samma gäller väl sydön oxå men inte i likastor utsträckning

Jobba i New Zeeland
Nordön drar vanligtvis igång sin säsong ett par veckor senare än sydön. Whakapapa och Turoa är det som gäller på nordön om du tänker hålla dig där, men de är bäst senare under säsongen. Dock får de för det mesta mycket mer snö än orterna på sydön, vilket egentligen inte säger så mycket. 120 cm i Treble Cone eller Mt Hutt är minst lika bra som 250 cm i Whakapapa. Vad jag vill säga är att snöbasen håller säsongen ut och utöver detta ger bergen på sydön mycket bättre åkning och möjlighet till variation än de på nordön. Canterbury och Wanaka-områdena är de bästa. Ställena kring Q-town kan du släppa tankarna på, där hamnar alla turister vilket innebär onödig hype och överpriser. Treble Cone i närheten av Wanaka, som är en underbar liten by, har dessutom i huvudsak nordsluttning, vilket skyddar från isande sydvindar (finns bara hav mellan sydön och Antarktis, sydvind = jäääävligt kallt och isigt!) Alltså: Sydön är det som gäller om du vill åt mer friåkning och mer stora berg med mer variation. På södra sydön är det bara Treble Cone som ger tillräckligt stora möjligheter enligt min mening. Annars är mellersta sydön, med Mt Hutt, Craigieburn, Broken River och Mt Cook vansinnigt bra också, men naturligtvis är det väderberoende och det skiftar ganska mycket från år till år. Åk gärna till nordön och orterna kring vulkanerna på mitten av ön för en kortare resa men om du ska säsonga är det sydön som gäller.

Jobba i New Zeeland
whakapapa och turoa är ju betydligt större, det måste väl betyder lättare att få jobb (jag har erfaraenhet av av jobba på liftar)?

sydön's anläggningar har väldigt få liftar....

Jobba i New Zeeland
ja jobba i turoa förra sommarn.. vädret var skit tills sista månaden.. lätt att få jobb på berget.. själv jobba ja som kock på alpine.. på basstationen.. så var det dåligt väder och liftarna var stängda kunde ja iallafall få jobba och få ihop tillräckligt med pengar för att inte gå back.. vid bra väder kunde man få en board break på nån timme eller två. ohakune e en lite by men eftersom alla som jobbar på berget jobbar för samma företag lär man känna alla.. mycket fezzt osv.. funderar du på att åka dit svarar ja gärna på fråger

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp