Jobba som skidlärare utomlands?

Jentaa

Ny medlem
jag funderar på att jobba som skidlärare när jag gått ut gymnasiet. jag utbildar mig som skidlärare och vid 2010 är jag skidlärare steg 3. hur pass välkänd är den svenska skidlärarutbildningen? jag menar, om jag skriver att jag är steg 3 utbildad, förstår då utländska vad jag har för utbildning?

Det beror lite på vilket land vi pratar om. Australien har väldigt dålig koll på vårt system medans t.ex. USA har lite bättre.
Ofta krävs Svensk Skidlärarexamen (Full Certified) för jobb utomlands, ibland även ISIA-status (ISIA-stamp)
Mitt bästa tips är att skaffa bra med erfarenhet i Sverige och vara "bäst" innan innan du åker utomlands. Då kommer du få bättre lektioner och ett mycket roligare jobb utomlands.

Senast ändrad:
tack så mycket för svaret!

jag har en fjällstuga i Hemavan så jag har tänkt börja med att söka jobb där och få lite erfarenhet. jag har inte tänkt fara utomlands förrän på ett par år.
vad krävs för att få svensk skidlärarutbildning? Jag satsar på att blir skidlärare och eventuellt skidguide i nån ort antingen i USA eller i europa, men det är en lång bit dit haha ;)

Du är välkommen.

Det låter som en mycket bra idé. Att göra någon vecka praktik i en skidskola innan du gått ut gymnasiet kan vara smart, du får du se lite hur det funkar och får samtidigt in en fot i skidlärarvärlden.
Jag antar att du menar Skidlärarexamen, eller? Det är en examen som består av fyra delar, teoriprov, skidtest, undervisningsövning samt föredrag. Teoriprovet gör man i januari samma år som man ska pröva examen och de tre övriga under själva examensveckan som brukar vara i Klövsjö i början av april
Mer detaljerad information om vad som ingår finner du på följande länk.
http://www.skidlararforeningen.com/examen/examensfakta2006.htm

Det finns fyra sätt att ta sig till Skidlärarexamen. Antingen går man lösa kurser hos SLAO (steg 1-4) eller Friluftsfrämjandet (grund, fortsättningskurs 1-2) eller så går man Svenska Turism- och Skidlärarutbildningen i Orsa eller Svenska Skidlärarlinjen i Järpen.

SLAO - http://www.slao.se/Utbildning.asp
Friluftsfrämjandet - http://www2.frilufts.se/flf/flf.Interest.InterestGroup?id=1019739049977778484026
Svenska Turism- och Skidlärarutbildningen - http://www.orsa.se/scott/
Svenska Skidlärarlinjen - http://www.skidlararlinjen.se/

jag menade examen, tack så jättemycket för information, verkligen snällt att du tog dig tid! jag tror verkligen att det här blir bra, känns som ett jättebra jobb att ha efter skolan. Jag har även börjat fundera på att utbilda mig till bartender och jobba på barerna på kvällen, men det får vi se hur det blir :P

tack igen, verkligen jättebra information!

Två polare var skidlärare när vi bummade St Anton (själv gled jag bara :-), allt som krävdes var en 5-dagars kurs får att få ett österrikisk certifikat och alla som klarade kursen fick jobb (tror det gick på ca €600). De hade ingen erfarenhet eller utbildning innan (förutom att de åkte bra och pratade hjälplig tyska).

De anmälde sig säkert...
kolla på hemsidan för det förband du vill jobba i, det funkar som sådan att varje bundesland har ett eget skidlärarförband. Själv tillhör jag Salzburgerverband, man kan efter en säsong byta förband genom att helt enkelt betala medlemskap dit istället men tänk på att man förbinder sig att jobba inom det förband man utbildar sig den säsongen.

okej, jag ska ta och kolla och se var jag kan hitta. var tycker ni det är bäst att starta sin skidlärar/guide-karriär i världen? var får man erfarenhet och bra kontakter?

jag har nu varit på skidlärarintroduktionen i tärnaby. jag känner att det här vekligen är något för mig, men hur viktigt är det med de olika stegen och examen? innebär jobb utomlands en examen eller iaf en utbildning steg 3?

Jobbar nu andra säsongen i Vail CO med min svenska utbildning(ingen examen). Mitt första år här var även min första skidsäsong och direkt efter gymnasiet. Här i USA har svenskar gott rykte så det är absolut ingen omöjlighet att få jobb som skidlärare. Det viktigaste är nog att dom förstår att du är en vettig person. Vill man ha fast anställning i vuxenskidskolan krävs steg 3.
En nackdel med USA är prossesen att få visum och du får endast jobba inom företaget du fått visumet från.

Thorrez sa:
Två polare var skidlärare när vi bummade St Anton (själv gled jag bara :-), allt som krävdes var en 5-dagars kurs får att få ett österrikisk certifikat och alla som klarade kursen fick jobb (tror det gick på ca €600). De hade ingen erfarenhet eller utbildning innan (förutom att de åkte bra och pratade hjälplig tyska).
Vad exakt jobbade dom med? Antar att dom jobbade med småbarn? Eller iaf nybörjare..

Nej, det finns folk som jobbade enbart med småbarn med de hade ingen ingen utbildning alls.

Det vanliga var lite äldre barn och vuxna som kunde åka hyffsat men vill bli bättre eller nybörjare. Men det beror på att det mest är sånna grupper som utbyttjar skidskolan :-).

Det handlar inte om nån steg ett utbildning som bara ger dig rätt att ta hand om småbarn och nybörjare.

Thorrez sa:
Det vanliga var lite äldre barn och vuxna som kunde åka hyffsat men vill bli bättre eller nybörjare. Men det beror på att det mest är sånna grupper som utbyttjar skidskolan :-).
Eh va, det är ju det som är den största skillnaden och det bästa med många skidorter i USA, att det är otroligt många duktiga gäster som kommer till skidskolan om och om igen. För att de vill lära sig saker som avancerad puckel, teknik vid brant åkning, drop, skogsåkning eller bara ha en guide som vet och kan visa var den "bästa" snön finns för tillfället.

Senast ändrad:
Hej jag håller helt med de som skriver att man inte behöver utbildning . Kan dock vara svårt att få själva jobbet utan erfarenhet . Men när du sedan väl är där och du kan ta folk och åka skidor brukar det inte vara några problem .
Jag jobbade nere i Schweiz liten ort som heter Champery, hade ingen utbildning och ingen franska . Men pratar bra engelska och så länge man kan ta folk och så är det inga problem . jag skulle egentligen bara vara i kids cluben men hade även hand om vuxna och guidade en del också . Så så länge man kan åka skidor och är social kommer det gå kalas . Jag önskar dig en grym säsong och lycka till !

Charlotta

tack för alla svar!
det är blandade åsikter ni har, men jag tolkar det som att det GÅR att få jobb utan utbildning, men det är inte lika lätt som om jag HAR utbildning .
ska jobba här i sverige nu i vinter som skidlärare för små barn, kommer att bli skitkul, jag längtar verkligen.

här där jag jobbar i österrike är en svensk utbildning inte mycket värt och dom skrattar åt ISIA. Men skiljer nog mycket från ställe till ställe. Ska du jobba i österrike ska du gå en österikisk steg 1. kallad anwärter. Har du den får du jobb i nästan vilken skidskola som helst i österrike. men risken är att du får jobba mycket med barn första vintern. men inte så illa det. har åkt hela veckan med ett gäng ungar grupp 7 som alla redan åker parallellt och kan åka överallt. fan så mö roligare än o ploga runt i blå backar med nån rik tant som vill ha en egen skidlärare.
jag har gått steg 1 med friluftsfrämjandet också. och det är en del skillnad på utblidningarna. här är mer den tyska stilen, allt har en förklaring o läroplaner o sånt. Sverige är lite mer avslappnad utbildning. Skulle lätt kunna ordna jobb för någon som behöver. vi har alltid ont om skidlärare typ.

jaja lycka till o ha en nice vinter i vilket fall!

jag har utblidning från frulufsfrämjandet, introkurs och steg 1, vet inte vad det motsvara SLAOs utblidningar, men vad kan man få för jobb på det?

det kan du absolut. beror på vart du vill. det finns svenska skidskolor som inte kräver någon utbildning alls pga brist på personal, altså mindre anläggningar. "oftast" så brukar dom med högre utbildning ex steg 4, examen eller ESIA åka utomlads efter dom varit i sverige i några år.
har du steg 1 eller liknande så kommer du mäst troligt att bara få ha nybörjare, visar du att du är duktig så kan du få ha dom som är bättre. det finns även många skidskolor som även utbildar pesonalen dom anställer så om du ex söker anstälning i lindvallen så kommer dom att "bjuda" på SLAO steg 1 och 2.
själv så har jag gått en ky utbildning som heter scott och "fick" slao 1,2,3,4. och satsar på att få ESIA status om nåt år så att jag kan åka utomlands och jobba med goda förmåner.
tips till dig krille: skriv ett riktigt bra persolnigt brev samt cv och släng ut ansökningar överallt och hoppas på att få jobb, brukar funka! lycka till:)
www.orsa.se/scott <ky utbildningen jag gick.

Som tidigare personer har nämnt är det svårt att få jobb som skidlärare i alperna med svensk skidlärarutbildning, i varje fall i Österrike. Det har att göra med att det helt enkelt inte är lagligt att utbilda folk utan att ha gått deras egna utbildning, sen kan man säga vad man vill om det då jag personligen anser att svenska skidlärare är minst lika kompetenta som österrikiska... Var själv nere i St Anton denna säsong och jag jobbade 1 vecka i skidskolan. Anledningen till att jag bara var en vecka var för att jag fick ta hand om de allra minsta barnen som var mellan 3-5 år, dessa grupper fick man ta hand om utan utbildning, och jag hade ju inte denna utbildning. Bedrövelsen blev outhärlig när skiungarna gav mig halsfluss... Men som sagt, denna utbildning tar (som någon annan tidigare sagt) ca 5-7 dagar. Du kan sedan vidarutbilda dig i flera steg om du vill klättra i nivå inom skidskolan.

Dock (detta är den uppfattningen jag fått, har inga uppgifter på att detta stämmer) när det gäller de "roligaste" grupperna som tex offpistguidning och duktigare skidåkare som vill bli ännu bättre får "de gamla rävarna" förstatjing alla gånger. Jag menar de äldre gubbarna som varit skidlärare i årtionden och anses som hjältar där nere. Även yngre locals har förtur. Det är därför svårt att slå sig in i i skidlärartoppen även fast du säkert är duktig på skidor, språket och personkontakt. Det tar tid helt enkelt. Kanske är smartare att söka sig till nordamerika, vad vet jag? Alternativt utbilda dig till bergsguide och sedan slå sig in bland de få anställningar som finns där nere...

Alric sa:
det kan du absolut. beror på vart du vill. det finns svenska skidskolor som inte kräver någon utbildning alls pga brist på personal, altså mindre anläggningar. "oftast" så brukar dom med högre utbildning ex steg 4, examen eller ESIA åka utomlads efter dom varit i sverige i några år.
har du steg 1 eller liknande så kommer du mäst troligt att bara få ha nybörjare, visar du att du är duktig så kan du få ha dom som är bättre. det finns även många skidskolor som även utbildar pesonalen dom anställer så om du ex söker anstälning i lindvallen så kommer dom att "bjuda" på SLAO steg 1 och 2.
själv så har jag gått en ky utbildning som heter scott och "fick" slao 1,2,3,4. och satsar på att få ESIA status om nåt år så att jag kan åka utomlands och jobba med goda förmåner.
tips till dig krille: skriv ett riktigt bra persolnigt brev samt cv och släng ut ansökningar överallt och hoppas på att få jobb, brukar funka! lycka till:)
www.orsa.se/scott <ky utbildningen jag gick.
Tack så mycket för tipset! det ska jag göra :)

Är det någon som har erfarenhet av det franska systemet?? vill gärna arbeta i Frankrike och har diplom på språket. HAr arbetat två säsonger i Norge och gått de första två stegen där, trinn1 och 2, och har fått nivån IVSI, som jag har förstått ska vara en nivå som har någon slags internationell status..

Jag gick själv svenska skidlärarlinjen för nàgra àr sedan, har jobbat en del i sälen och jobbade i Engelberg (Schweiz) i vintras. Jag har med andra ord steg 4 men inte nàgon examen. Jag kan för övrigt tillägga att examen är väldigt svàr att gà upp pà. Inte mànga som klarar den när de är "färska" i skidläraryrket utan mànga har jobbat nàgra àr.

Àter till fràgan. De svenska skidutbildningarna vet de ingenting om i alperna. Förrutom ISIA pà en del hàll. Att söka före säsongen fràn sverige är ofta ganska svàrt om jag förstàtt det hela rätt. Dà är de ganska màn om att man ska ha rätt utbildning och allt är väldigt formellt. Däremot, som jag och en polare gjorde, sà stampade vi in pà en skidskola i Engelberg och fràgade om de behövde mer folk. Det behövde dom och vi fick jobba lite extra. I stor utsträckning verkar det vara sà i bàde Schweiz och Österrike att om man kan visa att man kan àka skidor pà plats och dessutom har en utbildning fràn sverige sà tar dom gärna emot en om de har behov av fler folk.

Sà mitt ràd är att göra sà mànga steg du känner och kan, jobba sà mycke du vill och kan i sverige (sà du har lite erfarenhet) och sedan àka ner och söka pà plats. Dà bör man dock ha budget för resten av säsongen ifall man inte fàr nàgot jobb eller bara lite extrajobb.

Att tillägga är att vi fick näst högsta möjliga lönen i skidskolan vi jobbade eftersom vi hade näst högsta svenska utbildningen. Dock var detta en liten skidskola med en shysst chef, inte alls säkert det är sà pà andra ställen. Däremot tjänar man betydligt bättre i schweiz än i sverige i vilket fall. (tror det gäller hela alperna)

En av tjejerna i min àrskull pà skidlärarlinjen hade fransk pojkvänn och hade som màl att jobba i frankrike. Det verkar i princip omöjligt med en svensk utbildning. Hon behövde ha ISIA status för att över huvud taget ta hand om de yngsta barnen som knappt kan àka skidor. Möjligt att det va en tillfällighet att det var sà hàrt, men det verkar vara svàrare än övriga alperna iaf.

Vill bara säga att vara skidlärare är det bästa jobb jag haft och jag har haft runt 10-15 olika jobb. Sà jag rekomenderar det verkligen till er som funderar pà det.

Greetings from Switzerland!

Snödjup

Tillbaka
Topp