Säsonga som skidlärare i USA/Canada

albin1337

Medlem
Tjena! Jag och en polare har pratat mycket om att vi vill ta oss till nordamerika för o göra säsong 23/24. Det vi är ute efter är mycket snö och sjuka berg. Vi har kollat lite på jackson hole och det verkar sjukt fett. Vi båda har gjort 3 säsonger i sverige som skidlärare och har sveriges steg4 skidlärarutbildning. Tänkte kolla om det är någon här som har erfarenhet om att säsonga i nordamerika, hur sökte ni jobb, får man boende, får man enkelt tag på ett visum, bryr amerikanarna sig om sveriges skidlärarutbildning (spelar den någon roll alls) etc..

Hade varit kul att höra om era erfarenheter!

Här kanske man kan hjälpa till lite. Lämnade Sverige efter 12/13 med steg 4 och 3 säsongers erfarenhet och har bott permanent runt whistler/Squamish sedan dess. Jobbade för Whistler Blackcombs skidskola 6 år. Så vad jag vet är några år gammalt men troligtvis fortfarande kan hjälpa till.

USA var hela tiden omöjligt pga jobb visum, försökte en gång att söka till några orter runt Lake Tahoe för att jag hade hört att dom hade en lösning men icke.

Svenska steg 4 ska jämföras mot amerikanska/kanadensiska steg 3. Vissa nedgraderar utländska certifikat en steg ner vilket jag inte skulle acceptera.

Generellt för bc och speciellt Whistler är att boende har blivit rejält mycket dyrare och svårare att få tag på sedan framförallt covid. exempel whistler $1000-$1200 per månad/person för ett delat rum i ett hus med 10 pers.

Working holiday visa för ett år verkar inte vara svårt att få om du är ute i tid, svårare om du vill stanna.

Whistler har ett fantastiskt träningsprogram om ni fortfarande är intresserade av att bli bättre skidlärare. Jag jobbade i privatskidskolan och bokningarna ser väldigt annorlunda jämfört mot vad Sverige hade på den tiden. Klienter som bokar +- en full vecka är inte ovanligt och det gäller att kunna leverera under en längre tid. Största bokningen jag och två kompisar hade låg på lite över $40 000 för deras semester. ganska häftigt jämfört mot de 2 timmars privater jag hade i sverige.

Tjena! Jag och en polare har pratat mycket om att vi vill ta oss till nordamerika för o göra säsong 23/24. Det vi är ute efter är mycket snö och sjuka berg. Vi har kollat lite på jackson hole och det verkar sjukt fett. Vi båda har gjort 3 säsonger i sverige som skidlärare och har sveriges steg4 skidlärarutbildning. Tänkte kolla om det är någon här som har erfarenhet om att säsonga i nordamerika, hur sökte ni jobb, får man boende, får man enkelt tag på ett visum, bryr amerikanarna sig om sveriges skidlärarutbildning (spelar den någon roll alls) etc..

Hade varit kul att höra om era erfarenheter!
Det här är iofs andrahandsinfo, men grabben (Emil) var skidlärare i Silver Star (BC) två säsonger. Han sökte jobb via Kilroy. Canada är ju mycket enklare att få arbetstillstånd i då EU och Canada har ett avtal om dessa (som Axel skriver). I Silver Star fixade anläggningen boende (8-mans logement) och gemensamma kök. Emil hade SATU2, men fick de gå kurs på plats för att uppfylla kanadensiska krav på utbildning (möjligt att de godtagit svenska rena skidlärarutbildningar, men jag tror att de körde igenom alla utan kanadensisk examen).

Största bokningen jag och två kompisar hade låg på lite över $40 000 för deras semester. ganska häftigt jämfört mot de 2 timmars privater jag hade i sverige.
Första tanken; Holy crap!
Second thought; ett par som åker med Skiers pröjsar väl något liknande.

Här kanske man kan hjälpa till lite. Lämnade Sverige efter 12/13 med steg 4 och 3 säsongers erfarenhet och har bott permanent runt whistler/Squamish sedan dess. Jobbade för Whistler Blackcombs skidskola 6 år. Så vad jag vet är några år gammalt men troligtvis fortfarande kan hjälpa till.

USA var hela tiden omöjligt pga jobb visum, försökte en gång att söka till några orter runt Lake Tahoe för att jag hade hört att dom hade en lösning men icke.

Svenska steg 4 ska jämföras mot amerikanska/kanadensiska steg 3. Vissa nedgraderar utländska certifikat en steg ner vilket jag inte skulle acceptera.

Generellt för bc och speciellt Whistler är att boende har blivit rejält mycket dyrare och svårare att få tag på sedan framförallt covid. exempel whistler $1000-$1200 per månad/person för ett delat rum i ett hus med 10 pers.

Working holiday visa för ett år verkar inte vara svårt att få om du är ute i tid, svårare om du vill stanna.

Whistler har ett fantastiskt träningsprogram om ni fortfarande är intresserade av att bli bättre skidlärare. Jag jobbade i privatskidskolan och bokningarna ser väldigt annorlunda jämfört mot vad Sverige hade på den tiden. Klienter som bokar +- en full vecka är inte ovanligt och det gäller att kunna leverera under en längre tid. Största bokningen jag och två kompisar hade låg på lite över $40 000 för deras semester. ganska häftigt jämfört mot de 2 timmars privater jag hade i sverige.
Fan vad kul. Ja vi har börjat inse att det kan vara svårt att ta sig till USA med alla visum och tillstånd som krävs. Vi är egentligen mest ute efter mycket snö så Kanada hade funkat lika bra om det nu är enklare att ta sig in i.

Planen är ju att göra säsong där och inte stanna på heltid men om boendekostnader ligger på $1000-1200 per månad så låter ju det som ett problem, eller tjänar man mycket bättre där än i Sverige? 10-12k är ju typ vad jag får ut efter skatt/hyra här i Sverige som skidlärare.

Vi ska fortsätta kolla och kanske rikta in oss på Kanada mer ändå. Tack för svaret!

Hej!

Jag gjorde en säsong i SilverStar i Kanada BC senaste säsongen 22/23. Bästa jag gjort!! Jag åkte med snowminds och utbildade mig till skidlärare på plats. Snowminds var väldigt dyrt men fick hjälp med allt påvägen men om du kan undvika det så gör det. Vi fick betala 550 CAD i månaden för boende, boendet var staff accomodation som skidskolan fixade (väldigt skönt att inte behöva gå runt och leta). Maten och rent allmänt är det dyrt i kanada, så en ganska stadig budget behövs och vara beredd att man inte kommer gå med + efter en säsong.

Nackdelen för mig var att jag endast hade CSIA lv 1 och dem hade anställt ALLDELES för många instruktörer så det fanns inte mycket jobb där man kunde tjäna in pengarna. Men om du är lv 4 ( CSIA 3) så kommer du få mycket mer. Jag gjorde så att jag jobbade i liften också. Hörde att det var liknande på de flesta ortera runtom, om man inte är lv2-3 är det svårt att få timmar på jobbet. Vet att vissa hade totalt 10 lektioner på hela säsongen i exempelvis Revelstoke...

För att få ett kanadensiskt visum är det ett Working Holliday visum som ni ska ha. Varje land får ett begränsat antal varje år så ni borde nog söka ganska snart så de inte tar slut, men tror att som svensk är det ganska lätt att få ett. Dock måste jag säga att självaste processen är väääldigt krånglig och oklar, nästan som att de inte vill att man ska lyckas :) Jag fick hjälp av snowminds med ansökan, utan hjälp hade jag aldrig lyckats eller fattat.

Men allt som allt är Kanada ett paradis att åka skidor i så kan starkt rekomendera!! Utöver Silverstar kan jag rekommendera Revelstoke, Whitewater och apex.

Tillbaka
Topp