Jon är sportens framtid!

hyllengren

Aktiv medlem
Jon är sportens framtid!
Efter grundlig studering av mina medmänsiskors kommentarer (dvs ni!) på reportagen från air we go och the london ride insåg jag helt plötsligt vilka klyvna stackare ni egentligen är. I TLR satsar jon på gudabenådad stil med cleana rodeo 5or.. detta är dock inte vad domarna vill se, de vil se pimpdudes som snurrar fortare och höttrigare än vad som kan beskrivas. det rockar om du är domare! Vår stackars jon får därför nöja sig med en tiondeplats. Och genast får vi då höra (eller snarare se) alla dumma kommentarer och spekulationer om jons fall, hans överlägsenhet och hur man åker sämre i JL-kläder. Alla klankar ner på jon!

Nåja, vi gör ett hopp i tiden och helt plötsligt ligger ett reportage från air we go uppe. Jon kommer 3 även om han stompar allt han hittar på, wester vinner även om han baila lätt i finalen. Helt plötsligt är Jon gud igen som har otur med domare och hela skiten. Det blir bara dummare och dummare, westers hopp var coolare än jons, jon åker, i head 2 head får man kanske tåla sånt, men nu är det synd om stackars jon.. ojojoj

jag sätter min sista penny på att om det vart slopestyle så hade jon smiskat de andra, där kan han ju utöva sin specialitet, flyt. Och nu passar det att ta upp en annan sak, X-games! Enligt mig så är x-games inte värt att titta på längre, man upphör aldrig att förvånas över dessa jänkardomare som är emot jon gela tiden. tillslut sitter man där och gnager i ren frustration på det första bästa man får tag i, jon borde vinna x varje år! Titta en gån extra på årets åk t.ex. Jon är de enda som lyckas få flyt i grejjerna, tom i de små hoppen har ahn überstil, men inte fan vinner han. Inte ens efter sin hemskt cleana fakie 10a på sista, bara sätter ner fötterna i landningen och ser glad ut. 3a!!! skandal!!! 2 kommer tanner som höttrar runt somett annat fån och halvt pistar landningen på sista hoppet med döskallehandskarna.. nejjdu! 1a kommer charles gagnier som är som de säger på andra sidan pölen "all over the place" Han viftar och vevar med armarna, som han också stoppar i marken efter sista hoppet.. Usch!

det ja vill ha sagt är alltså att jon är sportens framtid, han åker stort cleant och är där han ska vara med sina kroppsdelar, han åker också med sjukt flyt och gör inga onödiga saker, han är jibbing som den ska jibbas personifierad, han är sportens förflutna, nutid och framtid!

Jon är sportens framtid!
om förra årets xgames slopestyle upprepas med att jon kommer trea när till och med kommentatorerna undrar om han ska ta första eller andra plats, troligtvis första efter hans grymt cleana åk, så blir det inte nådigt. kan bara hålla med, jon har inte haft turen på sin sida. men som vanligt som det alltid är i bedömmnings sport så är det aldrig helt rättvist.

Jon är sportens framtid!
Det är rätt av jon att gå emot strömmen med klädstil och gå vidare i den här sporten från ghettostil skiten. han har mognat men domare vekar inte ha gjort det men leave it be . det kommer den dagen då han börjar vinna allt han är med i.

Jon är sportens framtid!
njaa, JL - kläderna är väl inte de snyggste precis tycker jag, men jag kan lätt hålla med om att han åker överlägset "cleanast" och med mest "flyt" som hyllengren beskrev!
Hans säkra landningar piskar ju också de flesta...

Jon är sportens framtid!
dessutom, jag tycker inte att hans kläder är snygga. jag tycker också att det SER snyggare ut att bära stort när man åker.

Jon är sportens framtid!
Har nog aldrig hört någon säga att Jon åker sämre i JL-kläder, däremot att JL är för "Sveriges överklass" (dvs brats) och att överklassen inte har något med jibbing att göra.
I övrigt håller jag med om åvanstående. Fast att utveckla sporten handlar ju inte bara om att sätta allt man gör cleant som få, man måste ju göra nya saker, större saker. Jag syftar då inte på att få in så många spins eller flips som möjligt, utan göra banbrytande saker. Kolla på trailern för Pull Up och ni förstår nog vad jag menar.

Jon är sportens framtid!
Så det du säger Jesper är att sporten borde utveklas åt det "stora" hållet. Men det känns som att ju större grejjerna blir, desto skönare rotationer och mer tid för grymma grabs får man ju, därför tror ja att storleken på hopp utvekclas i takt med jakten på mer flyt och cleanare trick.

Länka gärna till pull up trailern

Jon är sportens framtid!
Ang. bedömning av Olssons insatser; en term som du (Hyllengren) touchade men inte riktigt nämnde i ditt ursprungliga inlägg är "medgångssupporters". En välkänd term för idrottsintresserade. Inte helt överraskande svänger omdömena om Jon här på Freeride lika mycket som Ingemar svängde på sin tid. Det hör liksom till den generation jag och de flesta andra här tillhör. Tråkigt men sant.

Jag har noll pejl på jibbing och Jon Olsson som åkare, men den lilla jibbing jag ser, vars ledord du nämner, snurra så fort och så mycket som möjligt bara för att halvsätta en landing, den intresserar mig inte!

Det jag uppskattar med jibbing är, precis som du nämner, stora "cleana" hopp, där man inte behöver en höghastighetskamera för att hänga med. En 360 på 15 meter, DET vore intressant att se.

/Dr. Snow

Jon är sportens framtid!
Exakt, det man ser i b-skidfilmer är bara jobbigt, spin som en gnu, landa som två, det funkar bara inte.
i ett hopp ska man kunna se precis antal rotationer och exakt vilken grab man tar, då blir det stiligt... Och ang medgångssuortrar så var det det jag syftade på lite i ett hörn av min tråd, men hittade tyvärr inte rätta ordet...

Och ang JL kläder så skulle jag inte använda deras vanliga kläder då varenda liten fjortisunge springer runt med dem, men de är inte fula inte, men lite egen vill man ju vara.. Men deras skidkläder är en helt annan historia, deras skidkollektion är en rolig innovation som fått fart på något slags pastellmode inom skidvärlden... Att JL sedan klassats som kläder för överklass och inte har något att göra i skidvärlden känns inte som något man borde bry sig om, eller?

Jon är sportens framtid!
men fyfaen va det ska tjatas om hans jävla JL-kläder. det som irriterar mig med det är att alla har minst en liten jävla JL-tröjar och dom slänger på deras feta fula JL-logo på kläderna. om dom skippar loggorna och sätter dit nåt snyggt istället så lir deras kläder vansinnigt snygga. jag har inte sett jons kläder men ajg hoppas dom har hittat på nåt nytt än ett fett jävla JL-märke. Jon är lugnt bäst i sportan atm men det verkar vara kläderna som trycker ner han i stora tävlingar?

Jon är sportens framtid!
Han är bra.Fast hans gröna jacka och beiga(stavning?) byxor är rent ut sagt J*VLIGT fula.

Jon är sportens framtid!
hmmm..... ja håller med i allt nästan. förutom sista delen, om du kollar på charles åk, och börjar fundera över vilka snurrar han gör, så kan du komma med en ny kommentar. han lägger en onaturlig switch 180 i sissta hittan med en mycket bra grab. ahn snurrar åt båda hållen under hela åket.... han kör absolut takniskt svårat i hoppen.

Jon är sportens framtid!
domarna i x-games dömde helt rätt enligt mig. charles förstaplats var självklar. att tanner kom tvåa tror jag beror mycket på att han körde bättre på railsen än jon gjorde.
och håller med om att jl-kläderna är ruskigt fula.

Jon är sportens framtid!
Jag tycker Jon är tuff som går emot skidvärldens "Ghetto style"! Att JL kläderna bärs av sveriges överklass är en annan sak att diskutera men i och med att dom ville sponsra Jon så kanske dom vill ha en ändring i vilka som använder deras kläder? Sen att dom skriver JL jätte stort på bröstet är de väll inte ensamma om? DC shoes, Burton, Ripcurl etc etc? Deras kläder har också jätte stora bokstäver på bröstet och ryggen. Som DR Snow var inne på är det mycket coolare att se en Slow 180 Dubbel Japan över en 15 meters platå än så många snurrar att du knappt hinner hänga med i vad som är upp och ner! Jag tycker Jon Olsson är den mest kompletta skidåkaren, han kan inte enbart hoppa stora bc hopp, han kan köra park som han bevisar i X-games sen vann han nordiska mästerskapen i freeride.. Jon Olsson är bäst!

Over and out!

Jon är sportens framtid!
Hmm ja asså va ska man säga!?

Jon är Jon o kommer alltid vara Jon.. han började ung o e fortfarande ung.. men man kan nog säga som så att jons tid som vinnare i allt e nog desvärre förbi.. känns tråkigt att säga men de e nog så! jacob 17-18 år grymm skidåkare, inte lika bred som jon men endå bra på de han gör... kolla bara norje, villka fantastiskt sjukt bra åkare dom föder hela tiden, för att vinna dessa saker dom tävlar i krävs i stort sätt att vara ung och vara en jävel på att åka skidor.... sveriges nya framtid innom sporten skulle jag säga är Harlaut UTAN TVEKAN! han kommer att pölovka hem de mesta de 5 närmaste åren så e de bara! såg att någon skrev om Charles och Tanner, ja skulle nog vilja påstå att dom e strået vassare en jon.. dom är yngra och helt enkelt pallar en yngra kropp mer en en äldre som har hållt på kanske lite för länge med sporten, de e en jäkligt krävande sport de vet vi alla som håller på med det!

så de sista ja säger jon håller denna sesongen innom "jibbing" sen e de nog dags o lägga twin-tippen på hyllan o enbart köra fetinglagg ner för ett sju helvetes brant berg! en ny generation har bildats thats life!

over and out!

Jon är sportens framtid!
Jon är en mycket grym åkare som åker mycket cleant , men jag tror också att hans riktiga vinnartid är slut .. han är och kommer förbli en stor förebild , men tyvärr inte den stjärna han va för 1-2 år sedan.. snart kommer nog wester o äga upp hela jibbvärlden skulle jag gissa:)..

Sen detta farliga gnället på hans kläder , JL är inget märke jag gilllar något särkilt , men jon verkar ju göra det , eller har fått ett ritkigt bra kontrakt med dom ,, och att JL skulle va ett överklassmärke , de är nog sant , men varför gnäller ni inte på henke windstedt som åker med peak kläder.. har sett minst lika många överklassare i peakkläder som i JL..sen är de ju skillnad på JLs fjortis tröjor , och övriga kläderna...

Jon är sportens framtid!
När ni pratar om JL-kläderna, vilka kläder menar ni då? Det första jag ser framför mig är den vanliga College-tröjan med en stor logga på bröstet. Det skulle lika gärna kunna stå Stadium, jag skulle inte rycka på axlarna för en sådan.

Men JL gör väl främst exklusiva skjortor, byxor och kostymer med mera? (Skidkläder ryktas det om också... ;) )

Det är konstigt att kläderna har vållat en så otroligt stor debatt, det är ju totalt ointressant i samband med Jons tekniska skidåkningskvalitéter. Möjligtvis fanns det någon koppling till domarnas bedömning i samband med tävlingar, men oj den var svag.

Varför slutar alla trådar om Jon Olsson med hans val av sponsor? Det händer inte andra åkare...
"Inte coolt..."

Jon är sportens framtid!
jag tror jon kommer hålla till i toppen av världseliten under flera säsonger så länge han får vara skadefri. I senaste transition kan man läsa en intervju med honom och han säger att han känner sig i bättre form nu än någonsin. han har ju tok tränat hela sommaren och jag tror att den här säsongen kan bli en utav hans bättre om inte bästa. Jons bästa kommentar är ju ändå från heads hemsida: Vad är ditt mål? - se till så inte 10 åringar slår mig ännu :D Där har ni en väl motiverad kille.

Angående JL kläderna jag vetinte de är väl inte så jättetajta??? de har ju typ samma skärning som peak och inte fan klagar ni lika mycke på de märket.. och egentligen hur snyggt är tex oakley overall och den där jäkla dräkten tanner har på sig i teddybear crisis??? inte snyggt iallafall.. saken med Jl är att de ser fantastiskt snygga ut på film.. En film är ju ett konstnärligt sätt att uttrycka sig på. Åkarnas kläder spelar lika stor roll som tex vädret och omgivningen. jag vill inte se någon som ser ut som en michelingubbe med alldeles för tajt M90 på sig... det är ju inte"coolt" någonstans..

Japp känns som Jon har fått lite orättvis bedömmning av domare framförallt då i USA. Gillar när Jon vann en Pipe tävling i USA förra säsongen och i amerikanska skidtidningar stod det stora rubriker om att äntligen vinner jon i USA och flera journalister och internet sidor komenterar att Jon borde komma högre i de flesta tävlingar än vad han gör..

JAg tror personligen att Jon skulle tjäna på om tex Pipe blev en OS gren samma sätt som om det skulle bli någon form av världcup i bigjump. På dessa tävlingar bedömms inte åkarnas attityd utan stilen och hur cleant en åkare gör ett hopp och hur bra de sätter landningen. Faran med detta är att alldeles för många freestyle åkare kommer ansluta sig till bigjump tävlingarna och newschooltrixen kan bli lidande. Det kan även skapas två läger liknande de som finns i snowboard världen en världscup gren och en som håller på med ticket to ride/artic challenge...

/fulla värmläningar är dumma i huvet...

Jon är sportens framtid!
hmm d e nog dax för ett generations skifte på gång.

Ex på den första generationen:
Jon O
Henke W
Sage C A
Tanner H

Ex på den andra generationen:
Karlström
Wester
Sammy C

Ex på den kommande generationen
Henrik Harlaut
Oscar Scherlin
Kye P
Sean å Cal
Oscar Harlaut

Eller?

Jon är sportens framtid!
Jon åkte lätt cleanast på x-games, när det gäller Gagnier tror jag att han levde ganska mycket på landingen på sin switch misty 360. Men både Charles och Tanners åk tillsammans hade inte lika mycket stil som Jons åk imo.

Jon är sportens framtid!
JL-kläderna får vara som det är.
Det jag vill säga är att hans Oakley-dress var det FULASTE jag upplevt!
Han har ryckt upp sig 1000-falt nu, men det hade räckt med att byta till 4seasons eller nåt för att bli bättre än den där spyan han åkte i ett tag. Men hur som helst är han grym som f:n.

Jon är sportens framtid!
Jag undrar också varför man kan ens orka bry sig i vad en snubbe åker i för kläder.
Man e fan patetisk när jag tänker efter!
Inte ett dugg bättre än en gammal tant som upprörs över prinsessan Victoris kjolval i Hänt i Veckan!
Ja ni. Har vi inget bättre för oss...? Nähä...

Jon är sportens framtid!
men palla bry sig om vad Jon åker i för kläder. de spelar väl inte någon roll så länge som ngn av oss inte är Jon, och de är vi ju inte. lixom han får väl ha vad han vill på sig lr? han har väl fri vilja oxå. ja skiter fullstänidigt i om hjan skulle komma till x-games i bara longfillingar. de har inte ja m,ed å göra, bara han e glad.

chill out

Jon är sportens framtid!
"manga: Faran med detta är att alldeles för många freestyle åkare kommer ansluta sig till bigjump tävlingarna och newschooltrixen kan bli lidande."

det är nog ingen fara med det. att vara en komplett new school-åkare innebär att man måste kunna vrida kroppen grymt mycket för att tweaka grabbar snyggt, något som freestyle-åkare aldrig kommer kunna göra. dessutom, man är ganska paranoid om man plötsligt tror att någon kommer knäppa med fingrarna och vipps så har vi en 1440-kultur... tss, alla kan väl hålla med om att de snyggaste snurrarna är (fakie) 720 och under (med undantag för vissa som kan göra cleana fakie 10or).
DET ÄR INGEN FARA GOTT FOLK! new school-skidåkning kommer ALDRIG bli en freestyle-kultur. om alla tycker att det är snyggast med låga snurrar, säkra grabar och solida landningar kommer väl inget magiskt troll att ändra på detta, hah...

Jon är sportens framtid!
Det ser så grymt lätt ut när Jon åker. Hans Rodeo 5:or är så kontrollerade så att det ser ut som att det går i slowmotion. Dessutom om man läser senaste numret från Åkaskidor kan man läsa om hans granda planer. Att försöka ändra attityden på jibbingen. Från hobby med hachrökande etc till en idrott. Två starka tummar upp till jibbingens skönaste figur som är lika clean som en Ipod Nano.

Tillbaka
Topp