Kan det här stämma då?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article43815688.ab
"(TT/Spektra, Umeå)
Fem okända män sökte tidigt på lördagsmorgonen upp signaturen Felix i Luleå, forcerade ytterdörren och trängde in i hans hem. Männen, som samtliga var klädda i limefärgade s k skalplagg och skidglasögon, väckte signaturen Felix varpå hetsig ordväxling uppstod.
Under handgemänget som följde slet en av de främmande männen fram en lavinsond, vilken punkterade signaturen Felix ena lunga. Ambulans kallades till platsen och signaturen Felix vårdas nu på Sunderby sjukhus.
Vid den lilla dammen på sjukhusområdet har vännerna samlats. Ungdomarna tänder ljus, någon sjunger. De flesta är dock tysta. Vännen Erik:
– Det är fruktansvärt. Jag förstår inte vem som skulle vilja göra honom så illa. Men visst, Felix kan tappa huvudet ibland och då får man fiender.
Viveka Sandberg är informationschef på Sunderby sjukhus:
– Patienten har opererats under många timmar. Man lyckades avlägsna den här lavinsökaren utan att allvarligt skada hans inre organ. Han behöver nu vila och vi räknar med att behålla honom här för observation tills vidare.
Polisen är förtegen om det inträffade. Per Kristian Rednuh, vakthavande befäl på Luleåpolisen:
– Jag kan i stort bekräfta händelseförloppet men det pågår en utredning och jag vill inte föregå den. Signalementet är otydligt, men vi vill komma i kontakt med personer och kretsar där man sägs använda "steezy Crowbars med vr28 lins". Det här är lite oklara uppgifter för oss, så vi vänder oss nu till allmänheten för hjälp.
Är det här en typ av brott som Luleåpolisen sett tidigare?
– Nej, det är mig veterligt första gången det sker. Mannen som de bröt sig in hos var tydligen mycket aktiv på många s k "chattar". Vi har anledning att se om det rör sig om "hackers". Kanske är det även "brats" inblandade. Oroade är vi hur som helst, avslutar Per Kristian Rednuh.
Signaturen Felix vän Erik:
– Jag fattar det fortfarande inte. Det kommer att ta tid att smälta det här. Det värsta är väl att media kommer att blåsa upp det. Jag vill att alla ska ta det som står i media med en STOR nypa salt tills man åtminstone talat med någon som är insatt i saken!"