Jon olsson Yniq

Jon olsson Yniq
Jon går ju som vanligt sin egen väg och skiter i vad dom andra åkarna bär för kläder,goggles ,skidor etc.. och som vanligt vänjer man sig nog vid linsen! Ger den 3/5 just nu

Jon olsson Yniq
Hade varit intressant att få se lite tekniska specifikationer. Material, linsval, passform, optisk korrekthet?

Jon olsson Yniq
Ingen som lade märke till att de låg i en Scott-påse när han fick dem? Det kanske bara är en egen färgsättning på en kommande Scott-modell? Som Kasks POC tex.

Jon olsson Yniq
Tipsson sa:
burgars sa:
Ingen som lade märke till att de låg i en Scott-påse när han fick dem? Det kanske bara är en egen färgsättning på en kommande Scott-modell? Som Kasks POC tex.
som sagt, yniq är Jons egna märke!
Jovisst men varför låg de i en Scottpåse när han fick dem i "JOSS begins"-bloggen?
Det är mycket dyrare att ta fram en helt egen form och modell än att designa om en befintlig. Dr Zipe tex är ju pimpade budgetgoggles som finns för halva priset med andra logos på.
Jag hoppas verkligen att det är en helt egen modell men det ser väl misstänkt ut att det iaf är Scott som tillverkar dem om de kommer i en Scott-påse...

Jon olsson Yniq
Du tror inte att Jon kunde klippt av Oakleyflärpen från en av hans gamla vita Oakleypåsar och använt en sån? För sånna lär han ha massvis av. Jag gissar på Scott-tillverkning!
Precis som jet är jag nyfiken på material, speciellt linskvalité och optisk precision. Det märks nog vad vi använder för goggles...

Jon olsson Yniq
Helt klart annorlunda. Vore kul o jämföra med Oakley Crowbar. Föresten, nån som sett oakleys nya splice?. de som Jacob Wester har på sin blog.

Jon olsson Yniq
Carled sa:
Jag gissar på Scott-tillverkning!
Nope. Kan dementera detta. Att protoypen kom i en Scott-påse är pure coincidence.

Och det handlar inte om några re-brandade goggles. Det är egen design. Vänta tills
ni ser dem på nära håll... en del rätt så smarta saker.

h-p

Jon olsson Yniq
Jag tycker dom var rätt coola, men jag är verkligen inte säker. Måste få se dom på någon eller till någon passande hjälm innan jag kan bestämma mig.

Jon olsson Yniq
burgars sa:
Nog en tillfällighet! Om det skulle vara någon som tillverkar dem så skulle det antagligen vara poc. Glaset med ramen var lite som lobes och jon har haft ett bra sammarbete med poc och hörde ryckten från ganska säkra källor för ett tag sen att Jon kanske skulle köra för poc goggles men så blev det inte.

Jon olsson Yniq
Det är roliga är att en stor del som gnäller på hur fula de är kommer köpa Yniq när det blir tillräckligt hypeat. Se G Suit....

Tycker gogglarna är cleana, kul med nåt nytt och Carled- vad är felet med Uvexkänsla? Retro så det smäller om det ju. Däremot undrar jag också om det kan vara modifierade Scottgoggles... Kan bli en Coreupt-grej av det här.

Jon olsson Yniq
NeeWTF sa:
En bättre bild möjligen: http://community.freeskier.com/uploads/images/photo_49c81ab58b65d.jpg

Fortfarande 3/5 än så länge från mej! Men kom ihåg att detta är en prototyp!
Ganska lik POC lobes men plast över glaset högst upp.

Jämför dem:

photo_49c81ab58b65d.jpg

poc-lobes-ski-goggles.jpg

Någon som håller med?

*Edit

5784.jpg

Nästa års poc! cornea!

De var väldigt lika! kolla över näsan t.ex.

Senast ändrad:
Jon olsson Yniq
"Det verkar dock inte som Jon är först med yniq. Se www.yniqeyewear.com"

Senast redigerad av en moderator:
Jon olsson Yniq
Har precis kollat dagens videoblogg från herr Olsson och CO. Där får man en rätt bra bild av hur gogglarna ser ut i verkligheten. Måste säga att de ser sjukt coola ut. Ge mig!

Tyvärr lär man väl aldrig ha så mycket pengar över att ett par designgoggles käns som en ok pryl att lägga pengar på.

Jon olsson Yniq
Haha kolla sidan jag hittade; www.yniqeyewear.com

"Domain 4 sail..." någon kommer tjäna pengar :D

Btw var YNIQ rätt lika POC...

Jon olsson Yniq
jet sa:
Hade varit intressant att få se lite tekniska specifikationer. Material, linsval, passform, optisk korrekthet?
Huvudet på spiken! Kom igen, ge oss lite tekniskt lullull...
Sfäriska linser? Modeller? Storlekar? Tekniska innovationer? etc etc...

Jon olsson Yniq
http://community.freeskier.com/articles/article.php?article_id=3647

Enligt den artikeln är Jon Visionary Evangelist på YNIC. Men det är klart, helt själv kan han inte driva det...

Hur som helst: ynic.se och .com verkar redan köpta och designade av jdesign. Vilket innebär ytterliggare flash-mania.

Vidare tycker jag namnet är rätt fult och trist. Bokstavskombinationen är ful och rätt likt profilklädesföretaget: UNIQUE, vilka jag tror att man vill hålla sig borta från. Frågan är baa vad det är för snille som kom på namnet?! Och att stava det lite lustigt?! Hade kanske varit på sin plats att anlita Sture Allén, d.ä.

Att designen väcker reaktioner, och speciellt att de uppfattas som fula, är lite av ett måste för att över huvud taget kunna hävda sig. Det är ju inte så konstigt. Jämför med David Beckhams frisyrer osv...

Jon olsson Yniq
tycker att de borda ta bort de vita på sidorna och bara ha de på toppen... då hade de vara fett coola!

Jon olsson Yniq
De var ju fräscha, som många sagt påminner de mycket om pilotbrillorna. Annorlunda men ändå moderna på något sätt. Det dröjer nog inte länge innan man ser dom i backen när de finns att köpa.

Jon olsson Yniq
Jag tyckte dom var lite fula först jag kollade men när jag väl hade sett dom med utrustning på, såg dom faktiskt rätt så snygga ut tycker jag iaf.

Jon olsson Yniq
RickePuff sa:
Enligt den artikeln är Jon Visionary Evangelist på YNIC. Men det är klart, helt själv kan han inte driva det...
Sånt här är lite kul att gräva i, Mikael Kenson som är CEO verkar komma från it-konsult ankdammen (enligt linkedin), men en snabb googling hintar om ett visst bilintresse också. Dock inget om nått förflutet inom sportbranschen. Skulle ju vara tråkigt om det resulterar i några själlösa dr zipe goggles ala prestige.

Angående namnet, oerhört trist namn, antar att jon vill att man uttalar det som unique (jon-ik), men med den jävla stavningen blir det svårt.

Jon olsson Yniq
Stor humor att så många klipper till på volley och dissar Yniq på förhand.
Ganska många verkar tugga i sig att de ser annorlunda (bättre?) ut när Jon bär dem med hjälm, jämfört med den första bloggposten.

Då kan vi ju alltid fundera över namnet."med den jävla stavningen..." Klart många kommer att stava fel. Framför allt i början. Men är det egentligen ett problem i längden? Antingen kan vi jämföra med lyxvarumärken:
• Är det Bulgari? Eller heter det Bvlgari (båda domänerna pekar på samma sida...).
Stava gärna Louis Vuitton utan att tänka efter... Eller Ermenegildo Zegna.

Eller för att ta något mer närliggande:
• Alla som satte Arcteryx första gången räcker upp en hand! Är det Stoeckli (eller Stöckli) de heter? Be en amerikan (eller stockholmare) att stava till Norrøna.
• Som avslutning: Skriv Häagen-Dazs jävligt snabbt fyra gånger.

Allt behöver inte vara så förbannat enkelt och lättuggat. Allt behöver inte vara för alla. Det kan gå bra ändå. Eat that, kids.

h-p

PS. Felix har en spaning om yniqeyewear.com som är intressant.
• Sidan innehåller nästan ingenting men där står "© 2004. All rights reserved."
• Gör en WhoIS på domännamnet: Creation date: 22 Mar 2009 21:48:39. Och toppat med "This domain may is for sale. Contact info@yniqeyewear.com with an offer."
Gulligt. Om det dyker upp en enda goggle på den sidan är jag Mickey Mouse.

Tillbaka
Topp