Jones Flagship eller Burton Flight Attendant köpes.

Jonzey

Ny medlem
Blivit snowboardfrälst på nytt efter en resa till Japan och det legendariska pudret. Undrar därför om någon råkar sitta på en dammig bräda av ovan nämnda slag? Skulle vara intresserad av en runt 154-155. Högst 156.

La just ut en Endeavor Next i köp och sälj, liknar flight attendant men den är en 159, men alltså hur lite väger du? En 154-156 på Flagship och Burton FT känns lite kort om du inte ligger under typ 70 kilo. Vill du ha en kortare pudebräda så är det nog bättre kika på någon med extrem taper, typ Burton Fish eller Never Summer Swift alternativt om du hittar någon gammal Libtech Mullet.

Är 171 och pendlar mellan 66 och 70 kg, så 159 känns tyvärr i längsta laget...

Jag är några cm längre än dig (175) men samma vikt och jag trivs bäst på 160+ brädor (även om jag nu kör främst på en 149:a :P), men det är ju en smaksak. Testa en längre och se vad du tycker :)

Kanske värt att testa innan man köper. Många olika teorier dock... Vissa hävdar ju att freeride-brädor ska vara på den högre sidan av längd skalan. Samtidigt chattade jag på ett live forum från USA där de inte rekommenderade längre än 157 då man skulle förlora maneuverability. Skiljer säkert från bräda till bräda dock. Är främst intresserad av carves, speed och puder. Då lät dessa brädor som bra val.

Jonzey sa:
Kanske värt att testa innan man köper. Många olika teorier dock... Vissa hävdar ju att freeride-brädor ska vara på den högre sidan av längd skalan. Samtidigt chattade jag på ett live forum från USA där de inte rekommenderade längre än 157 då man skulle förlora maneuverability. Skiljer säkert från bräda till bräda dock. Är främst intresserad av carves, speed och puder. Då lät dessa brädor som bra val.
Jag håller med om att de bör vara lite längre. För trådskaparen kanske 157 blir lagomt men tror 154 är i kortaste. Däremot kan jag hålla med jänkarna om att en längre bräda blir bökigare om det är väldigt tighta passager med sten och sådan du ska igenom, då kan nosen eller tailen hänga sig i värst fall men nu skulle han ju köra japanpuder :) Sedan beror ju manöverbarheten på sidecutens radie också och inte bara på längden.

Tillbaka
Topp