Jotunheimens bästa toppturer utgång Lom

Schubertan1997

Aktiv medlem
Tjena,

Jag och sambon blev frälsta vid vårens besök i Jotunheimen. Vi var där 3 dagar och gick turer med utgång från Leirdalen och Krossbu och turen upp på Storebjörn var höjdpunkten. Men tänkte höra vilka som är era favoriter och kanske till och med rekommendationer? Vi kommer med största sannolikhet att utgå från Lom då vi hittade ett fantastiskt Airbnb i Bissmo.

Vi föredrar att slippa gå för brant och utan rapellering och annan klättring. Vi har koll på att gå på glaciär så det är ingen begränsning. När vi spanat på Snösäker så sticker Loftet, Sauen och Bukkehöe ut som väldigt intressanta turer.

//J

Senast ändrad:
Krossbu är ett bra ställe att utgå ifrån speciellt i början av säsongen innan Leirdalen öppnar upp. På vägen in över Leirbren passerade du flera andra toppar som är väl värda ett besök. Store Smörstabbtinden, marginellt brantare än vägen upp på Store Björn även om det är vanligt att gå med skidor på ryggen upp för första riktiga branten mot toppen sedan flackare mot toppen. Och en riktig fin topp väl värd en tur. Lite flack anmarsch med upp å ner.. Fin utsikt och syns tydligt baksidan av Kniven.

Kniven är en fin topp. Men kräver lite klättring för själva toppen. Men ofta en stig att följa. Men stundtals lite exponerad så repsäkring är inte fel. Men från sadeln mellan Kniven och Sauen är väl värd ett besök. Att ta sig upp där är vägen upp för att klättra Kniven. Ofta någon form av stig att gå. Vid bra snö så går den branten att åka. Och om man faller så blir det troligen inte fatalt. Passet mellan Sauen och Sokse liknar i svårighet och utseende passet upp mellan Kniven och Sauen.
Sauen lätt promenad till toppen från passet med eller utan skidor. Vill man skoja till det så kan man enkelt fira ner från ett fast ankare här till passet mellan Kniven och Sauen. Men firningen är längre än den ser ut så två glaciärrep eller ett på 50-60m är bäst.

Sokse sist på raden men den finaste toppen. Klättring eller brant vandring upp från Leirbren eller från passet Björnskardet ni passerade och troligen tog en paus och mat på vägen från och till Storebjörn. Sokse på ena sidan och Veslebjörn på andra. Lättare än vad den ser ut och fantastiska toppar. Ett måste. Går att åka från botten av rännan och säkert rännan vid bra snö och lite folk. Rännan blir som en trappa och inte läge att ge sig på om det kommer folk.

Veslebjörn. Värt ett besök samma som Store Smörstabtinden skidor på ryggen upp och välja om den skall köras ner eller inte när man går upp. Då det är en rastplats i passet nedanför så kommer du inte sakna publik…

Söder om Leirbren ligger några toppar som jag inte kan lika bra Kalven lätt upp å ner och Skeie som jag inte varit på, den går att traversera mot Store Björn.

Men från Leirdalen så når du flera av topparna och passen mellan dom som jag beskrev ovan men mer varierad skidåkning och kortare anmarsch än från Krossbu.
Men här gäller det att vara tidig då man inte kan parkera utefter vägen på samma sätt som vid Krossbu och det finns inte lika många parkeringar.

En bit in på säsongen så öppnar vägen in till Brebakkan och då blir den en kort väg fram annars så parkering vid Geitsätre. Geite, Geitryggen och Rundhöe är fina och enkla toppar som inte kräver klättring, eller jo kanek upp på Geite från passet mellan Geite och Rundhöe men skidbar ner. Samma svårighet som Store Björn.

Övriga toppar norröver kan jag inte. Har varit på några men kommer inte ihåg vilka. Men fin åkning på glaciärer ner mot Leirdalen.

Sedan så har du/ni några helger att utforska västra sidan av Leirdalen.
Några har jag gjort men mkt kvar att beta av där.

Loftet. Ja det fick du på ett PM

Tillbaka
Topp