Julklapp/present till off-pistpojkvän?

Urvlurv

Ny medlem
Min pojkvän fyller (31) år i slutet av december... behöver alltså hjälp med både present och julklapp.

Han har åkt mycket bräda i sin ugndoms glada dagar, för att sen kliva över på telisar... iår är det dock ett par nyförskaffade mantra och off-pist åkning som gäller.

Hade funderingar på att köpa hjälm (Giro G10 verkar vara rekommenderad här på free ride, kommentarer?) och ryggplatta (rekommendationer?)... sen hamnade jag på en 30årsfest i lördags med en kille som hade åkt en del off-pist som sa att det som först och främst behövdes var en lavinsändare!

Nu vet jag varken ut eller in! Han har ingen utrustning sedan tidigare (förutom pjäxor, skidor och stavar).

Ska jag strunta i hela mitt tänk och införskaffa ett par nya hörlurar till i-poden istället (de han har nu är 15 år gamla typ) förslag på modell/märke?? Eller ska jag köpa utrustnig till off-pistturerna... och isfall vilken utrustning är bäst/roligast att få?

Tar tacksamt emot alla råd och tips!

Urvlurv sa:
Nu vet jag varken ut eller in! Han har ingen utrustning sedan tidigare (förutom pjäxor, skidor och stavar).
Köp kläder så slipper han åka runt o frysa.

Nej men lavinsändare låter bra. Jag själv har aldrig använt lavinsändare så jag kan inte uttala mig om vad som är bra/dåligt. Hjälm tycker jag inte att du ska köpa, det är nog bättre att låta honom själv prova vad han tycker passar bra osv. Samma med ryggplatta.
Du skulle ju iofs kunna ge honom ett presentkort på någon lämplig affär som säljer skidprylar.

Senast redigerad av en moderator:
Fan va kul å få skidprylar av flickvännen, sådana tankar ska absolut premieras.
Det låter som han behöver starta från början när det gäller OP-kittet

Lite tips:
Lavinkurs (bästa presenten då det ökar hans chans ATT komma hem till dig)

Lavinsändare (Tranciver)
Lavinspade
Lavinsond
Här har du ett bra kitt - http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_21_41&products_id=2445

Hjälm - någon som passar huvudet och han tycker är snygg
Ryggskydd - något som sitter skönt

Presenten som gör att du avancerar från flickvän till fru = Helikopterskidåkning!!!

Ang. hörlurar - om han brytt sig hade han redan köpt nya...

Hjälm framförallt är galet individuellt vilken som passar på vilekt huvud. Ryggplatta går väl ganska bra att pricka rätt storleksmässigt. Transceiver (lavinsändare) är ju en väldigt nyttig pryl självklart men kolla lite på hur, var och med vem han ska åka. Åker t.ex. alltid med ucpa i frankrike och där får man låna transceiver, de är dessutom ganska dyra om de ska vara bra. Mitt förslag är istället att du bjuder han på ett helikopterlyft eller en lavinkurs där du åker med så blir han nog ännu gladare. Då får ni ju en upplevelse tillsammans med...

Pillard sa:
Hjälm framförallt är galet individuellt vilken som passar på vilekt huvud. Ryggplatta går väl ganska bra att pricka rätt storleksmässigt. Transceiver (lavinsändare) är ju en väldigt nyttig pryl självklart men kolla lite på hur, var och med vem han ska åka. Åker t.ex. alltid med ucpa i frankrike och där får man låna transceiver, de är dessutom ganska dyra om de ska vara bra. Mitt förslag är istället att du bjuder han på ett helikopterlyft eller en lavinkurs där du åker med så blir han nog ännu gladare. Då får ni ju en upplevelse tillsammans med...
Låter klokt. Lägger min röst på heliski / lavinkurs.

Pillard sa:
lavinkurs låter riktigt bra.

Hehe, man märker ganska tydligt att vi börjar drömma oss bort i vad vi själva skulle vilja ha...:) Men jag tror faktiskt fortfarande allra hårdast på nånting som ni kan uppleva tillsammans. Lavinkurs... Skulle tro att han verkligen skulle gilla om du intresserade dig för att lära dig lite också. Man behöver ju alltid vara minst två om man ska ge sig ut i off-pisten i vilket fall

Transciever är ett måste om han ska åka "riktig" offpist. Även sond och spade, sen kanske han vill gå på någon topptur också? Då behöver du köpa bindningar också. Sen behöver han gå lavnkurs också. Summan borde hamna runt 7000 kanske? Jag röstar på hörlurar om du inte är ovanligt rik :)

Hon behöver ju inte köpa allting på en gång... Dessutom kan ju han köpa lite själv förstås. Ska du ha allt det där du beskriver så blir det nog en bra bit mer än 7000...

Min flickvän informerade nyss om att det inte blev nàn helikopteràkning! Är hon verkligen nàgot att satsa pà dà eller ska jag vänta till jul för att utvärdera?

Senast ändrad:
TACK för alla bra svar! :)

Helikoptertur var faktiskt det jag var inne på allra först, eftersom det antagligen blir en repa till Kittelfjäll till påsk (känns så långt dit bara). Har planer på både Engelberg och Champoluc efter nyår oxå, har dock en känsla av att helikopterturerna där är några snäpp dyrare. Sen blir det förhoppnigsvis Åre under världscupfinalen, eftersom en polare ska jobba där då. Ska kolla runt lite på nätet vad alternativen hamnar på prismässigt.

Och som sagt, med helikopterlyft får ju jag (som iåfsig suger på off-pist åkning, men tycker det är skitkul) en underbar upplevelse också :)

Hmmm... då till nästa problem. Ska han få hela presenten buntvis på julafton, eller 1 åk på julafton och 2 på födelsedagen... eller bara en leksakshelikopter på julafton och hålla honom på halster till födelsedagen och ge han alla skidåken då? (Om det blir heli-ski i Kittel hade jag tänkt 3 lyft).

Ge han en avancerad modellhelikopter som han får bygga ihop själv. När den är klar så får han vet när och var han ska flyga. Heliskidåkningen i Kittel är billig...

Alternativ till Heli kan vara att hyra guide i Engelberg eller Champoluc

Äh, finns ju ultralätta modellhelikoptrar som ändå är lite roliga att leka med, även för en man runt 30. Sen kan han få det riktiga. Guide eller heli i Engelberg lär vara grymt.

Om en person älskar en annan så värnar man om dess säkerhet för att kunna bibehålla han/hon i livet.
Satsa på någon typ av säkerhetsutrustning samt skriv ett fint brev eller dikt om kärlek.

Mvh.Anders C

Nja, snarare så att om man älskar nån så vill man att den personen ska få förverkliga sig själv så långt som är möjligt. Alltså, en guide/heli-ski med guide. Så får han både chansen att förverkliga sig själv och han är så säker som han kan vara medans han gör det..:)

Ingen dålig present det där, ska skriva det i önskelistan till min fru. Ge honom en hjälm och en radiostyrd helikopter (finns små rackare på teknikmagasinet) på Julafton. Sen kan han fundera vad han får i present till födelsedagen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp