Juniorpjäxor/Låga pjäxor

Toccer

Ny medlem
Juniorpjäxor/Låga pjäxor
Hej.

Innan jag skapade tråden försäkrade jag mig om att söka efter liknande ämne, hittade dessvärre inget som direkt besvarade mina frågor.

Jag är kort (väldigt kort får vi nog erkänna :), 160cm (man, 75kg). Jag har tidigare hyrt utrustning (skidor och pjäxor) och alltid fått extremt ont i smalben och tvingats bryta efter ungefär två dagar. Jag känner själv att smärtan kommer från att pjäxorna sitter så högt upp och "slår till" och hindrar mina rörelser, både vid gång och skidåkning. Framför allt vid gång har det smärtat till.

Jag har funderat på vilka alternativ jag har, jag har uppmärksammat att flera kortare kvinnor använder juniorpjäxor, skulle även detta kunna vara en lösning för mig? Jag tänker att pjäxor gjorda för män i längden 170-190 borde sitta fel på mina (korta) ben?

Så egentligen är min fråga om det är bland juniorpjäxorna jag ska börja leta och i så fall om ni kan rekommendera ett märke och/eller modell? Jag har storlek 41 och normalbreda fötter. Jag är på medelnivå gällande åkning, skulle kanske Lange Short Cuff (https://www.lannasport.se/sv/articles/2.2502.187409/lange-rs-70-sc-1819) pjäxor vara något att testa, eller är dessa alldeles för korta i höjd?

Tack för att ni har tagit er tid att läsa igenom mitt inlägg och tack på förhand för hjälpen.

Juniorpjäxor/Låga pjäxor
nä - med 75kg så hittar du inte lösningen på jr avdelningen. Däremot så är du lösningen på spåret, börja med att kolla på Dam avdelningen istället. Anledningen till att vissa kvinnor väljer Herr eller mer utpräglade Unisex modeller beror främst på att fästet för vadmuskeln sitter lite olika på oss (generaliserar lite). Och jag gissar att du har duktiga vadmuskler, vilket blir väldigt uppenbart dag 2-3 när benhinnorna på smalbenen får nog. Det är ju inte vadmuskeln som ger upp först. Du behöver sannolikt en pjäxa med mer plats i och inte mindre plats. Men sen gäller samma metod som för alla andra, prova i butik.

Juniorpjäxor/Låga pjäxor
Jag säger tvärtom. Du kan mycket väl hitta lösningen på junioravdelningen. Den Lange du tittat på funkar utmärkt till hårt chargande kvinnor ochmän som behöver kortare skaft. Det är en racepjäxa och finns upp till 120 i flex. Klarar betydligt mer än många herrpjäxor som det står ”world cup” på. Nackdelen är att den har en tunnare innersko vilket kan spela in om man lätt fryser om fötterna. Är inte så komfortorienterad utan mer prestandainriktad. Men håller med om att måste prova. Hitta en som passar så bra dom möjligt till din fot. Sedan kan man alltid anpassa individuellt. Formade iläggssulor, trycka, slipa ner... Allt detta kan man få hjälp med i de flesta fjällorter och i alperna.

EDIT: gick in och kollade på Länna Sports beskrivning. Dom är ute och cyklar. Det är inte en ”hela berget”-pjäxa. Dom kallar den dessutom ”RX”. Osäker på om det är en annan pjäxa än det som står i länken (och på bilden). Men Lange RS SC är en jr racepjäxa. Finns i 70-90-100-110-120 flex.

Senast ändrad:
Juniorpjäxor/Låga pjäxor
Håller med Jarnebring, inte omöjligt att Lange SC funkar, brukar finnas på lager i butik upp till 110-flex, om butiken har lite raceinriktning. Men det vet en bra bootfitter i en välsorterad butik. Finns andra trådar om det, men du har inte många butiker att välja på som har både sortiment och kunskap.

Juniorpjäxor/Låga pjäxor
Sen om den tunna innerskon inte funkar kan du ju kombinera den pjäxan med en separat snällare innersko. Upplever du förutom smärtan också problem med att komma fram på skidorna? Min fru hade det problemet men det löste sig helt när hon gick ifrån dampjäxor till jr-race. Helt plötsligt kunde hon få kraft framåt i skaftet på pjäxan eftersom kanten hamnade på mer "rätt" nivå.

Tillbaka
Topp