justerbar freeridebindning

Jamt69

Medlem
Jag ska köpa skidor åt frugan, men jag tänkte även att sonen skulle kunna använda dom. Sonen har dock 3-4 cm längre pjäxor så jag undrar om någon har koll på freeridebindingar som är justerbara. Dom flesta jag haft har ganska liten justerbarhet.

En idé är ju att sätta dit en höjningsplatta som du gör själv liknande de här:
http://www.telemark-pyrenees.com/shop/index.php?cPath=1_10_19_36

Du skruvar fast höjningen i skidan och bindningen sätts fast i höjningen.
Den bakre höjningen förlänger du med 3-4cm och borrar några extra hål i. Ska du flytta bakdelen skruvar du bara loss den från höjningen och sätter fast den i hålen som sitter längre bak.

Detta kräver ju dock att man vet vad man håller på med, inte så kul om det börjar krångla. Annars kanske demobindningar funkar, kan man inte flytta dom ganska långt fram å tillbaka?

nu har inte jag använt dem själv, men marker griffon (eller jester) schitzo går ju att flytta, så borde inte det vara ett bra alternativ...? jag har dålig koll på schitzo-bindningarna, men förutom att man kan flytta bindningen fram och tillbaka på skidan är väl detta den stora fördelen?

Hyrbindningar är nog det enda som funkar, de nya marker griffon/jester sägs vara bra, schizo går nog inte att justera så långt.

Senast ändrad:
Schizo ska gå att justera +-3 cm, så totalt 6 cm teoretiskt. Jag kan dock inte se om Det går att justera bak och framdel oberoende av varann. Syftet verkar snarare vara att man kan flytta hela bindningen när man flyttar sig mellan park och offpist.

Nån som har erfarenhet av Schizo?

Vilka bindningar brukar det sitta på freerideskidor när dom demas? Känns ju lite onödigt att stoppa på nåt med platta.

Jamt69 sa:
Schizo ska gå att justera +-3 cm, så totalt 6 cm teoretiskt. Jag kan dock inte se om Det går att justera bak och framdel oberoende av varann. Syftet verkar snarare vara att man kan flytta hela bindningen när man flyttar sig mellan park och offpist.

Nån som har erfarenhet av Schizo?

Vilka bindningar brukar det sitta på freerideskidor när dom demas? Känns ju lite onödigt att stoppa på nåt med platta.
jag har schizzo och de är riktigt bra! Men dock tror jag inte att de kommer passa i ditt fall... de rör sig tillsammans, fram och bakdelen är ihopfästa med en vajer....

Som andra redan har sagt så är nog Marker Griffon med demoplatta det bästa alternativet för detta projekt. Schizo är inte gjord för att justera sullängd, utan monteringspunkt.

R-R har helt rätt så som du själv har det. Schizo så flyttar du hela bindningen. det du letar efter är en hyrbindning från Marker. Jester eller Griffon. De är exakt lika höga som deras vanliga bindningar. Finns två modeller. En med extra lång bakplatta och en med justerbar fram och bakplatta. Jag skulle rekommendera den med justerbar både fram och bak.

Hur du får tag på de det vet jag däremot inte.

//H

Tillbaka
Topp