JVC everio till Mac HJÄLP

OWester

Aktiv medlem
Hej

Jag har precis införskaffat mig en JVC Everio gz-hd6 och har börjat pröva föra över klippen till min MacBook Pro. Det första jag märker är att det inte finns något förvalt program för att öppna klippen. Final Cut Express (FCE) förstår inte heller klippen och låter mig inte redigera dom. Klippen heter t.ex: MOV001.TOD. Ikonen för klippen ser ut såhär:

Jag vill kunna göra om klippen till ett förståeligt format eller något och samtidigt inte förlora kvaliteten på klippen. Kameran filmar i 1920x1080. sen under det står det 1080/50p. Nu är det så att jag har väldigt dålig erfarenhet om sådana siffror så någon får gärna förklara exakt vad siffrorna innebär och hur jag ska göra när jag ska redigera klippen.

Skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp och tips!

/Weezl

Jag skulle gissa på att det är för att klippen är i 50P d.v.s. 50 progressiva bilder i sekunden(Det är vanligare med t.ex. 25 & 30). Med progressiva menas att det uppdateras med en hel bild 50 ggr i sekunden. Inte interlaced(där varannan pixellinje uppdateras).
1920x1080 betyder att det är 1920x1080 pixlar. Även kändt som Full HD.

Okej tack så mycket! Även om jag hade detta i bakhuvudet någonstans.

en till sak som jag stör mig mycket på och inte kan förklara är varför det blir liksom vågräta vita sträck genom hela klippet när jag jag spelar det i VLC. Jag kan visa ett screenshot:

är det bara i VLC som detta händer eller måste jag göra om klippet på ngt sätt?

Köpte en everio för några år sedan och minns att det var strul som fan eftersom att ljud och film filerna inte kom ihop på något konstigt vis. Det fanns i princip inga program (iallafall då) som kunde öppna filerna. Jag tvingades ladda ner programmet "cyberlink powerdirector" och spara om filerna till önskat format. På min nuvarande dator klarar de vanliga programmen av formaten men jag har PC och det kanske är annorlunda på mac.

Blir så för mig med när jag spelar upp i VLC trots att jag inte spelar in i interlaced(t.ex. 1080i) Tror den gör så automatiskt och när det blir för mycket info samtidigt så timear den inte linjerna. Detta är bara en pure gissning. Det borde inte ha med hur du spelar in att göra p.g.a. du spelat in proggressiva bilder. Prova att spela upp i något annat programm ifall det är ett stort problem :D

Prova konvertera klippen i MPEG Streamclip, koda dem till tex Apple Pro Res 422. Eller 420 om du har det tillgängligt då din kamera inte utnyttjar 422.

Då går de i vart fall att öppna och redigera i FCE/FCP.

Tillbaka
Topp