K2 Annex, 118 (Seth Morrison Signature Model). Problem!

cold

Ny medlem
Hej alla!
Sökte på forumet men hitta de inte det jag sökte efter så jag provar att göra en tråd.

Åker med par K2 Annex 118, powder rocker, 184 cm långa. Sitter ett par Marker Griffon bindningar på dem, skidorna inköpt av tysken, blev slö och lät dem montera bindingarna färdigt.
Mounting point: Marker Shizo Binding (Freeride-orientated).

Jag själv är ca 176 cm och ca 90 kg,anser mig vara en duktig åkare.

Mitt problem: När jag åker fort, typ i slutet av ett åk, ner mot liften (pistat) så börjar skidorna vobbla nåt brutalt, har testa det flertalet gånger på olika ställen med samma resultat. Dom fungerar bra i snön kan jag tillägga.

Min fundering, kan bindingarna vara felmonterade??? eller är det mina pjäxor som börjar bli till åren och förmjuka?

Hoppas ni kan hjälpa mig med något tips.
Tack på förhand/Daniel.

Låter som att du skulle behöva hänga hanterna...varför och hur du gör beskrivs ganska bra här - klick

Hej!
Det beror nog inte på monteringen el pjäxorna. Svaret har du nog i din beskrivning: hög fart, pist,...
Skida är ju inte direkt avsedd för hög fart i pistad terräng.

Åker på samma modell och jag får absolut inget vobblande. Tror att jag har varit uppe i runt 100 km/h. Nu väger jag iofs bara 70. Min gissning är ändå bindningen. Glappar bindningen i sidled eller vertikalt sas? Prova med att sätta i pjäxan och bänd. Har du rätt förspänning och höjd på plattan vid tårna?

....eller så är bindningarna för mycket frammonterade. Kolla på linjen för recommended. Jag flyttade fram mina 15-20 mm från denna linje för att få en något livligare skida - det blev bra. Men har du ännu mer framåt? Jag har också detunat kanterna ordentligt fram på tapern; alltså slipat ner kanterna på den delen av skidan som inte bidrar till svängen.

Med den typen av rocker fladdrar tippen alltid mer eller mindre om man kör rakt ner i en pist. Det är ofrånkomligt oavsett montering eller bindning. Kanta upp eller acceptera tror jag är de enda två lösningarna.

Senast ändrad:
Ok, tippen kanske fladdrar lite fast inget jag har tänkt på - brukar iofs kanta. Men jag uppfattade det som att hela skidan vobblade för den som ställde frågan.

erik_lagg sa:
Ok, tippen kanske fladdrar lite fast inget jag har tänkt på - brukar iofs kanta. Men jag uppfattade det som att hela skidan vobblade för den som ställde frågan.
Yes, hela skidan vobblar, har inte hunnit gå igen om era tips men ska försöka göra det.
Tack!

Funderar på om det är något som hindrar dina fötter att balansera i pjäxorna:
#1 har du justerat pjäxornas skaft så att de är neutrala mot ditt underben (kallas ibland felaktigt för canting, även av pjäxtillverkarna)? Verifieras genom att stå i skalet utan innersko, på eventuell innersula.
#2 är dina eventuella innersulor tillräckligt flexibla/mjuka under hålfoten så att foten kan pronera något i pjäxan? Ibland hindras ett flexibelt stöd från att flexa av innerskon. Man behöver då skära till sulan lite bättre.
#3 finns tillräckligt utrymme så att foten kan pronera och supinera något i pjäxan innan foten tar i sidorna?
#4 känns din ankel neutral i pjäxan, tex vilar inte konstant mot pjäxans insida (överpronering)?
#5 kan du, när du står barfota och jämfota, pronera foten ytterliga? Kan du supinera ytterligare?
#6 hur bred skidföring åker du med då detta händer? Kan du, barfota, supinera foten ytterligare när du står med den bredden?

clay sa:
Hej!
Det beror nog inte på monteringen el pjäxorna. Svaret har du nog i din beskrivning: hög fart, pist,...
Skida är ju inte direkt avsedd för hög fart i pistad terräng.
Är svårt att undvika pist när du ska til liften.
Visst farten är en del i det hela, men inte bara den, måste vara något annat också.
Har aldrig haft dessa problem med tidigare skidor.

Senast ändrad:
MnO sa:
Med den typen av rocker fladdrar tippen alltid mer eller mindre om man kör rakt ner i en pist. Det är ofrånkomligt oavsett montering eller bindning. Kanta upp eller acceptera tror jag är de enda två lösningarna.
Jag tycker inte att den fladdar speciellt mycket, däremot vobblar, oavsett om jag står brett eller smalt.
Pist blir det mest när jag släpper på i slutet när man närmar sig liften, åker mest offpist, iof beroende på förhållanden.
När jag kommer upp i hög fart så vobblar det riktigt mycket, blir nästan obehagligt.

Senast ändrad:
mmm2017 sa:
Funderar på om det är något som hindrar dina fötter att balansera i pjäxorna:
#1 har du justerat pjäxornas skaft så att de är neutrala mot ditt underben (kallas ibland felaktigt för canting, även av pjäxtillverkarna)? Verifieras genom att stå i skalet utan innersko, på eventuell innersula.
#2 är dina eventuella innersulor tillräckligt flexibla/mjuka under hålfoten så att foten kan pronera något i pjäxan? Ibland hindras ett flexibelt stöd från att flexa av innerskon. Man behöver då skära till sulan lite bättre.
#3 finns tillräckligt utrymme så att foten kan pronera och supinera något i pjäxan innan foten tar i sidorna?
#4 känns din ankel neutral i pjäxan, tex vilar inte konstant mot pjäxans insida (överpronering)?
#5 kan du, när du står barfota och jämfota, pronera foten ytterliga? Kan du supinera ytterligare?
#6 hur bred skidföring åker du med då detta händer? Kan du, barfota, supinera foten ytterligare när du står med den bredden?
Tack.
Jag ska testa det du skriver, pjäxorna kan vara boven.
Men ändå, det lilla jag åker i pist, kan verkligen pjäxorna spöka? Dem fungerar bra i offpist.
Iof är jag rätt tung, ca 90 kg, på väg neråt dock :) det kanske spelar in?

erik_lagg sa:
Åker på samma modell och jag får absolut inget vobblande. Tror att jag har varit uppe i runt 100 km/h. Nu väger jag iofs bara 70. Min gissning är ändå bindningen. Glappar bindningen i sidled eller vertikalt sas? Prova med att sätta i pjäxan och bänd. Har du rätt förspänning och höjd på plattan vid tårna?
Testade dett i våras, var inga problem, dessutom är bindningarna helt nya inför förra säsongen.
Däremot är pjäxorna rätt gamla, är kanske det och min vikt som spökar, ca 90 kg.?

Senast ändrad:
Grodan sa:
Låter som att du skulle behöva hänga hanterna...varför och hur du gör beskrivs ganska bra här - klick
Tack för länken.
Ja då har man lite pyssel under sommaren, men det blir väl som vanligt, i vild panik just innan jag ska iväg.

Kanterna låter helt klart som en möjlighet - eller att skidorna har blivit sneda i värsta fall.

Tillbaka
Topp