K2 Charger vs liknande från HEAD, VÖLKL...

smislo

Medlem
Hej!

Jag är ute efter att köpa ett par skidor nya skidor.
Jag hade ett par från Atomic Beta Race Carv 9.20 i några år. I början av januari var jag i Dolomiterna och bindningarna gick sönder på dem. Faktiskt andra gånger, fick bytta dem i Åre för 3 år sedan. Italienarna tycke att det inte är värt så jag fick hyra skidor för resten av veckan. Fick testa ett par K2 Charger och blev väldigt förtjust i dessa.
Jag är 1.75cm lång, 75kg och K2 skidor var 1.60cm långa. Nu har jag hittat dessa på Intersport för 5000:-, fast i 1.67cm längd. Vad finns för alternativ från andra tillverkare i samma pris klass, vill ha skida som klarar både slalom och stor slalom, 90% pist åkning, för rätt avancerat åkare, ca 3 veckor per år.
Tack

Det finns ju typ "hurmycketsomhelst" att välja på i den här kategorin! Kanske mina funderingar och testkörning kan vara till någon nytta? LÄNK

/MM

Du har liknande skidor från HEAD i Supershape serien. Där finns Magnum, Speed och Titan.
Där riktar sig just Titan skidan mot en lite mer allround skidan med en lätt bredare midjan, dock ingen rocker som jag har för mig att K2 Charger har..

Mountain_Man sa:
Det finns ju typ "hurmycketsomhelst" att välja på i den här kategorin! Kanske mina funderingar och testkörning kan vara till någon nytta? LÄNK

/MM
Tack för länken MM. Det var väldigt intressant läsning. Det verkar att VÖLKL Tigershark 8ft passar mina önskemål. Det ända som jag måste bestämma mig på längd. 160cm kändes lite för kort samt 170cm för långt, kanske något imellan?

Efter att har grubblat rätt mycket har beställt Fischer Progressor 900, 165cm längd. Det känns mer pistskida än K2 Charger. Det är väldigt sällan jag åker utanför pist... SC har fritt frakt till och med söndag så var att tvungen att bestämma mig innan dess.

Hoppas att de kommer innan nästa helgen att kunna testa dem.

Jag är mycket nöjd med mina Progressor 900 i 180 cm, helt klart en skida som växer med uppgiften. Kvick i kortsväng och stabil i stora linjer (vad mer kan man begära?). Jag väger omkring 92 kg i strumplästen och upplever 180 cm som märkbart stabilare än 175 cm.

Eftersom du väger 75 kg skulle jag absolut föreslå 170 eller 175 cm som längd för denna typ av skida som definitivt ska köras 10-15 cm längre än en ren slalomskida (kortsväng). Om du ändrar din beställning till 170 cm kommer du definitivt inte att ångra dig! (Bara att maila SC)

/MM

PS! Hoppas jag inte ger dig allt för mycket huvudbry ... ;-) DS.

Mountain_Man sa:
Jag är mycket nöjd med mina Progressor 900 i 180 cm, helt klart en skida som växer med uppgiften. Kvick i kortsväng och stabil i stora linjer (vad mer kan man begära?). Jag väger omkring 92 kg i strumplästen och upplever 180 cm som märkbart stabilare än 175 cm.

Eftersom du väger 75 kg skulle jag absolut föreslå 170 eller 175 cm som längd för denna typ av skida som definitivt ska köras 10-15 cm längre än en ren slalomskida (kortsväng). Om du ändrar din beställning till 170 cm kommer du definitivt inte att ångra dig! (Bara att maila SC)

/MM

PS! Hoppas jag inte ger dig allt för mycket huvudbry ... ;-) DS.
Det som fick mig att gå från 170cm som jag hade mina Atomic skidor, är jag körde K2 i 160cm och faktiskt gillade det. Därför valde jag 165cm som en kompromiss.

Skidorna kommit. Min dotters (10 år gammal) första kommentar var att de är för små, så hon kan ta dem snart. :o

Bindningarna är inte ställda, hur man ställer bindningar rätt? finns det någon mall?

Senast ändrad:
Precis kommit från 10 dagars skisemester, super nöjd med Progressor 900...De flesta skilärare på platsen kör Progressor 800...:)

Tillbaka
Topp