K2 Coomba / Ross S6

K2 Coomba / Ross S6
Jag ska precis till att skaffa mig nya skidor för den stundande säsongen och har efter veckor med bläddrande i tidningar och klickande i forum värden över kommit fram till att det nu står mellan två K2 Coomba och Rossignol S6. Jag är medveten om att det kanske inte är det mest logiska att välja mellan dessa två, men sån är jag.

Jag körde förra säsongen på Ross Scratch BC (06/07) 178. Jag har trivts bra med dessa och vill gärna fortsätta med en skida som är lättåkt i trånga situationer och är beredd att kompromissa bort de mest extrema storaberget-egenskaperna. Så please, Dynastar Legend XXL är säkert alldeles underbar, men den här gången är den inte aktuell :)

Jag tycker helt enkelt att mina nuvarande BC känns alldeles för små, och vill egentligen bara ha en större variant, då är ju det naturliga valet Steeze eller S6 (185). Men å andra sidan är jag inte i behov av att åka baklänges utan nöjer mig med att ha spetsarna i fallriktningen. Det räcker liksom gott. Jag åker hyfsat mycket (förra året blev det iaf runt 40 dar), väger bara knappa 70 kg, är kass på att åka puckel, men hyfsad i pist och offpist. Gillar att cruisa ner för pisterna när jag är tvungen att hålla mig i systemen, och jag är rätt övertygad om att båda skidorna lämpar sig väl till det. Men jag behöver väl knappast påpeka att fokus inte ligger på pist…

Anledningen att jag velar och funderar på ett par Coomba är helt enkelt priset (och möjligtvis grafiken…). De är bra mycket billigare än ett par S6. Jag har som sagt redan sållat bort alla andra skidor på mer eller mindre bra grunder, så jag vill egentligen inte ha några andra förslag. Det gör mig bara förvirrad :)

Så, är det någon som har erfarenhet av båda och kan ge mig en hint? Är det värt nästan 2000 kr mer för ett par S6?

Förresten, jag tänker köra med att par Duke eller Baron, med det blir en annan tråd av det valet.

Tack för hjälpen!!

Ps. Har detta varit på tapeten innan? Jag har sökt i forumet på Steeze/S6 och Coomba, men får inte många träffar. Hänvisa gärna till en annan tråd om det finns en sådan.

K2 Coomba / Ross S6
Hmm..Hade æven tænkt att føreslå 2 andra skidor som kan vara intressanta før dig.

I matchen mellan dessa lagg så kan jag bara gå i god før att S6 (formerly known as the Steeze) ær en riktigt skøn skida som jag blev vældigt øverraskad øver hur stabil den var trots att den kændes så lættkørd. Inte heller super styv eller mjuk utan ganska fint flex med lite styvare tip, det ær nog det som gør att den kænns så stabil som den gør.
Fick aldrig testa den i pisten då det hade snøat tok mkt då jag testade dom och pisten var full av såndær løssnø...sjukt jobbigt att inte kunna recensera pistegenskaperna ;)
Men folk sæger att trots radie och allt så ær inte steezen sådær superbra i pisten som man kan tro. Sækert inte kass, men gøra fort och hårt på hårt underlag verkar vara lite tveksamt :S

Væger sj 80kg och kommer att åka på Steeze i år som før mig ær en kompromiss før en charge skida och en lekskida.

Kænde på S6an igår på oslo sportslager. Jækligt lætt skida, kanske inte lika lætt som cooba....men dom ær ju helt olika egentligen.

Av vad jag har hørt av de som har kørt på coomban så verkar den vara lætt och stumm och verkar vara lite klen nær det går lite snabbare på hårdare underlag.

Sååå..vill dy ha en skida gjord for walking så ta coomba. Vill du ha lite lek i det hela, ta S6an.
Vet att en hær på freeride sæljer ett par bættre begagnade steeze 186 till bra pris.

K2 Coomba / Ross S6
Tack för ett mycket givande och snabbt svar!

Eftersom jag föredrar att åka nerför framför att gå uppför blir det ett par Steeze/S6. Av ren fåfänga föredrar jag S6 framför Steeze (visst är den bra mycket snyggare i år?)

För att stilla min nyfikenhet och förvirra till del lite, vilka två andra skidor hade du i tankarna?

//Karl

K2 Coomba / Ross S6
Inte för att förvirra, men har du uteslutit Gotaman? Skulle säga att den är ett vettigare alt. än båda de skidorna du tänkt dig (åtminstone rent teoretiskt). Inte lika jibborienterad på samma sätt som S6'an, i mitt tycke lite mer av en allround skida istället för bc-jibb. Och har du tänkt att ha spetsarna fram och tailarna bak och hålla dig på backen, verkar det lite omotiverat att gå för en skida som ändå är ganska mycket designad för sådan verksamhet.

Nu har jag inte åkt på coomba så jag sa inte ge nå stensäkra tips, men vad jag skulle våga mig på att säga är att om du tänkt att åka mer nerför än gå uppför är nog gotaman din skida. Är det tvärtom skulle jag nog kanske gå för coomban.

Vad som skulle tala för gotaman är väl dessutom att du förmodligen väldigt lätt kan göra en bra deal då det finns många i omlopp. 08'an är den enda av gotama modellerna jag kört och kvalitetsskäl, kanske jag inte skulle välja just den (även om jag inte haft några problem mid just mina par). Hur som helst populär skida med många nöjda användare. Klarar det mesta utan att vara värst på något.

K2 Coomba / Ross S6
Nej då, så förvirrad är jag inte... ;) Visst har jag tittat på Gotaman, men har tyvärr aldrig kört den. Det är just ryktet (sant eller inte sant) om den varierande kvalitén som fått mig att rygga tillbaka lite. Sen har jag fått för mig att det kan upplevas som lite tung? Jag vet alls var jag har fått detta ifrån eller om det stämmer… Körde på ett par Mantra några veckor för två år sen. Uppfattade den som att åka X2000. Supersnabb med lika lång bromssträcka;) Men å andra sidan är det knappast fog för att dissa Gotaman då de är helt olikt uppbyggda, eller?

Hittar jag ett par Gotama (07:or) till ett vettigt pris kan nog blir så. Det som kan vara skönt med att köpa nytt är att man får skidorna med rätt bindning på, och garanti...

Sen kan det tänkas att man gör en och annan utflykt till parken för några raka hopp med ryggsäck, men det ska väl knappast vara något problem med Gotaman om jag fattat rätt.

K2 Coomba / Ross S6
Gotaman har, till skillnad från Mantra och Katana, ingen metall i sig.

S6 finns ju också i den mycket snygga designen helsvart :)

K2 Coomba / Ross S6
Karl_Eriksson sa:
Tack för ett mycket givande och snabbt svar!

Eftersom jag föredrar att åka nerför framför att gå uppför blir det ett par Steeze/S6. Av ren fåfänga föredrar jag S6 framför Steeze (visst är den bra mycket snyggare i år?)

För att stilla min nyfikenhet och förvirra till del lite, vilka två andra skidor hade du i tankarna?

//Karl
Tänkte på 4frnt VCT189 och Dynastar Huge Trouble.
Sj hade jag köpt ett par 4frnt eller dynastar ist för steeze om jag hade pengarna.

Tillbaka
Topp