K2 Coomback vs Cham 97 HM med Dynafit Radical FT

streimert

Medlem
Hej
Jag undrar om någon har erfarenhet av ovanstående skidor och kanke till och med provat båda. Jag är intresserad av en lättare skida för touring men som ändå tål lite att stå på med. Jag är 183 cm lång och väger 85kg, gillar mellanstora till stora svängar med lite fart,,,
Jag ser då på Coomback 181cm eller Cham 97 HM 184cm.
Har idag Sidestachisar med Duke som är tunga som attans....Pjäxorna jag har är Cochise Pro 130 samt Dynafit Titan UL

Ser fram emot Eran input.

Har kört 3 dagar på en Coomback, kanske inte tillräckligt för att ge så otroligt mycket input men ändå:

Kördes i först pjäxdjupt puder, senare i spårad snö och en liten vända i pist. Mitt intryck av dem jämfört med de andra skidor jag körde på under vintern(5-6st olika) är att de var dem jag gillade minst. Påminde mycket om Sidestash för mig(körde midjedjupt med dem dock) i styvhet, speciellt i tail. Dock inte alls samma känsla av "en hel del skida på snön, utan upplevdes som lite smalare än vad den egentligen är. Jag som är van vid en del tailrocker från Czars och även Nocta(lägg där till midjemåtten på dessa) upplevde det som lite tungsvängt. Coomback kändes helt enkelt rätt tunga(lättare än Sidestash dock) och otympliga för mitt sätt att åka. Gillar att charga hårt, hög fart i svepande svängar. Kan vara att jag blivit bortskämd med 115+midja och tailrocker, vem vet.

Ska dock tilläggas att de skidorna jag gillade bäst under säsongen var ett par gamla Salomon Rocker(de där med splittail, 128 i midja) så en tail utan rocker är inte något direkt måste för mig.

Coomback kändes helt enkelt mycket mer trögsvängda och inte alls lika roliga på snö som de andra skidorna jag stod på under säsongen. De är dock lätta, så till längre turande är de förmodligen helbra. Påväg nerför, enligt mig, not so much.

hej!

provade båda dessa skidor i vintras. till skitouring skulle jag välja cham 97 hm pga att det är just touring dom är bäst på. funkar bra i alla förhållanden, skön tiprocker.

båda skidorna har ju speciella hudfästen och rak tail, men jag tyckte helt enkelt att chamen var skönare, ser dock förjävla taskig ut.

när jag köpte nya turskidor så valde jag mellan cham 97 hm och bc camox freebird.

det blev till slut camox freebird pga att dom inte ser ut som skit, är lätta och jävligt bra helt enkelt. kan klart rekomendera dom.
kör med radical st och dalbello virus.

anton86. Rent åkmässigt, upplevde du någon större skillnad mellan CH97 och Camoxen, eller det var bara rent utseende mässigt skillnad?

ingen stor skillnad. tycker att camoxen är mer lättsvängd trots längre svängradie (20m vs. cham 16m), men annars rätt lika. liknande rockerprofil och mått på skidorna.

har åkt ungefär 1 vecka på chamen och lite mer än en månad på camoxen. men så är jag allmänt såld på black crows.

streimert sa:
Hej
Jag undrar om någon har erfarenhet av ovanstående skidor och kanke till och med provat båda. Jag är intresserad av en lättare skida för touring men som ändå tål lite att stå på med. Jag är 183 cm lång och väger 85kg, gillar mellanstora till stora svängar med lite fart,,,
Jag ser då på Coomback 181cm eller Cham 97 HM 184cm.
Har idag Sidestachisar med Duke som är tunga som attans....Pjäxorna jag har är Cochise Pro 130 samt Dynafit Titan UL

Ser fram emot Eran input.
Har kört coomba tidiagre och kör nu Cham 107 HM med dynafit. Det jag föll för på Cham HM är att de fungerar riktigt bra till allt. Jämfört med Coomban så upplever jag Chamen bättre när det kommer till hårt underlag. Jag använder mina som en skida till allt. Och är riktigt nöjd. men smaken är som baken.

Tillbaka
Topp