K2 Disorderly enbra skida för mig?

hampusbengtsson

Ny medlem
Hej, mitt första inlägg här och hart en fråga/frågor.
Skall köpa mina första skidor(har alltid hyrt innan) och har kollat på K2 Disorderly. Har åkt sedan jag var 6år gammal men bara pist och de senaste 2 åren har jag börjat åka park(Kan 180,360 och switch 180) Men jag vill även kunna åka pist och nu till min fråga.
Hur fungerar K2 Disorderly i pist? De är ju helsymmetriska och mitt-monterade hur fungerar detta i pist?
Om dessa inte fungerar i pist skulle ni kunna tipsa om några andra skidor i prisklass 3000-3500kr?

Mvh: Hampus

Jag har ett par disorderly, de funkar hyfsat i pist. Som med alla andra mittmonterade skidor så krävs ju dock mer baktyngd för att du över huvud taget ska kunna åka stabilt.. Men man kan jämföra dem med ett par dåligt slipade skidor :P köp dem tycker jag, jag är helnöjd.

Senast ändrad:
Låter helt klart som du beskriver ett par Line chronic, om du kan lägga till en 500:ing på priset. Riktigt sköna skidor som inte är helt mitt monterade så de funkar bra överallt.

Senast ändrad:
SÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖK I FORUMET!!!!!!!!!!!!!!!! GAh
och nej, de e inge bra alls i pist....Läs btw oxå recensionerna... GaH

pep_ar5 sa:
Låter helt klart som du beskriver ett par Line chronic, om du kan lägga till en 500:ing på priset. Riktigt sköna skidor som inte är helt mitt monterade så de funkar bra överallt.
Kollade på den men tyckte den var lite dyr. 5000med bidning. Men tack för att du gav ett tips =)

R-R sa:
Jävla vilket bra svar :O, helt sinnes. Om du är så duktig så kanske du kan skriva varför den inte är bra i pist vilken skida skall jag välja istället då jag inte riktigt är så haj på vilka skidor och sånt mans kall välja.
Har sökt i forumet är inte trög men hittade inget speciellt visa säger att den är rba och visa säger att den "suger"
Ha en bra dag!

När jag åkte till butiken å skulle köpa mina första twintips så skulle jag köpa disorderlyn / line afterbang. Jag kom ut med ett par Scott p3-09. Är helt nöjd med åkningen. Det som är lite sämre är att de ser ut som ett jävla kalhygge på den bakre delen :(
Edit. Mittmontage ofc ;)

Senast ändrad:
Endorah sa:
När jag åkte till butiken å skulle köpa mina första twintips så skulle jag köpa disorderlyn / line afterbang. Jag kom ut med ett par Scott p3-09. Är helt nöjd med åkningen. Det som är lite sämre är att de ser ut som ett jävla kalhygge på den bakre delen :(
Edit. Mittmontage ofc ;)
Okej, varför blev det dem och inte K2?

hampusbengtsson sa:
R-R sa:
Jävla vilket bra svar :O, helt sinnes. Om du är så duktig så kanske du kan skriva varför den inte är bra i pist vilken skida skall jag välja istället då jag inte riktigt är så haj på vilka skidor och sånt mans kall välja.
Har sökt i forumet är inte trög men hittade inget speciellt visa säger att den är rba och visa säger att den "suger"
Ha en bra dag!
Oki, förlåt, det var inte meningen alls att verka elak, oskön eller något sådant(eller jo kankse lite), men 5-10 minuter innan jag skrev detta hade jag, i en annan tråd, skrivit ett svinlångt svar till en tråd som svarade på precis samma fråga som du ställde. Så, om du verkligen SÖKTE och inte fann något, så kommer info:n här.
DIsorderly är en helsymmetrisk skida, en skida som, för att den ska finns sitt esse, var mittmonterad. Och, vi alla vet att mittmontering har, som allt annat, nackdelar och fördelar. För delarna är att du får en mer centrerad stance när du ska hoppa och raila, vilket leder till att du får mer balans. Dock, detta gör att, om du är en erfaren pistskidåkare som kankse kräver lite mer av skidans prestanda i pist, skidan är, rent ut sagt, PISS i pist. Därför anser jag följande: Om du ska köra 90 procent Park, köp då Disorderly:n med mittmonterade bindningar och rocka i parken. Om du, å andra sidan, ska köra kanske 60 procent park och 40 pist/offpist, köp hellre t.ex. Line Chronic, Armada Alpha 2 eller en annan, lite mer allround skida. Och om vi är inne på allround, köp då Marker Griffon/Jester Schizo(jag orkar inte berätta vad detta är, du får helt enkelt söka). Dessa blir, såklart, lite dyrare, men det du betalar lit eextra för, kommer du få tillbaka i skidglädje, tro mig ;)

Avslutningsvis kan det sägas att det nästan ALLTID är BÄTTRE ATT KOLLA MED EN KUNNIG PERSON I EN SKIDBUTIK, ISTÄLLET för att KOLLA med NÅGRA n00bz PÅ FREERIDE.

Lycka till mer dit skidköp,

din räddare i nöden,

R-R

Senast ändrad:
R-R sa:
hampusbengtsson sa:
R-R sa:
Ha en bra dag!
Oki, förlåt, det var inte meningen alls att verka elak, oskön eller något sådant(eller jo kankse lite), men 5-10 minuter innan jag skrev detta hade jag, i en annan tråd, skrivit ett svinlångt svar till en tråd som svarade på precis samma fråga som du ställde. Så, om du verkligen SÖKTE och inte fann något, så kommer info:n här.
DIsorderly är en helsymmetrisk skida, en skida som, för att den ska finns sitt esse, var mittmonterad. Och, vi alla vet att mittmontering har, som allt annat, nackdelar och fördelar. För delarna är att du får en mer centrerad stance när du ska hoppa och raila, vilket leder till att du får mer balans. Dock, detta gör att, om du är en erfaren pistskidåkare som kankse kräver lite mer av skidans prestanda i pist, skidan är, rent ut sagt, PISS i pist. Därför anser jag följande: Om du ska köra 90 procent Park, köp då Disorderly:n med mittmonterade bindningar och rocka i parken. Om du, å andra sidan, ska köra kanske 60 procent park och 40 pist/offpist, köp hellre t.ex. Line Chronic, Armada Alpha 2 eller en annan, lite mer allround skida. Och om vi är inne på allround, köp då Marker Griffon/Jester Schizo(jag orkar inte berätta vad detta är, du får helt enkelt söka). Dessa blir, såklart, lite dyrare, men det du betalar lit eextra för, kommer du få tillbaka i skidglädje, tro mig ;)

Avslutningsvis kan det sägas att det nästan ALLTID är BÄTTRE ATT KOLLA MED EN KUNNIG PERSON I EN SKIDBUTIK, ISTÄLLET för att KOLLA med NÅGRA n00bz PÅ FREERIDE.

din räddare i nöden,

R-R
Tack så mycket för det utförliga svaret.
Då jag antagligen kommer åka 50-50 så får det nog bli en annan skida.

Tror du att Armada AR6 skulle kunna fungera bra?

Senast ändrad:
hampusbengtsson sa:
R-R sa:
hampusbengtsson sa:
Ha en bra dag!

din räddare i nöden,

R-R
Tack så mycket för det utförliga svaret.
Då jag antagligen kommer åka 50-50 så får det nog bli en annan skida.

Tror du att Armada AR6 skulle kunna fungera bra?
Jo, de kan nog funka rätt bra faktiskt, har inte provat de själv, men av vad jag har förstått, så är de faktiskt en ganska allround skida, som funkar speciellt bra på ganska hårdpackad snö, kanske inte optimala i offpist dock. Men, å andra sidan, vilken skida är grym överallt? ;-)
Och, för guds(jag är inte speciellt kristen) skull, köp Schizo om du vill ha en allround skida, kan mycket väl vara det bästa som har hänt mig i skidväg <3
PS: Kolla på Armada ochj line:s hemsida, där har de väldigt givande videos om varje skidmodell, vilka kan ge dig lite mer inblick i dess användningsömråden.
http://armadaskis.com/product/skis/
http://lineskis.com/skis
DS

R-R

Mjau

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp