k2 domain

dinnooo

Medlem
k2 domain
tjenare, har åkt skidor sen jag var ca 6 år, blades, och nu 4 år twintips. för 2 år sen börja jag lätt i park och så, sätter 360, olika grabs, enklare rail boxar osv. tänkte fråga er lite om denna skidan ? det jag mest undrar är hur den känns att åka i pist? för i park vet jag att den är bra. är 183 cm ungefär, då borde man välja 169cm på skidan ? ni som har skidan skriv lite negativt och possitivt tack :)

k2 domain
Finns trådar att söka om denna skida så gör det först till nästa gång.

Har själv skidorna och är 177cm, har 179cm (Som är ca: 182cm) första skidorna jag har och är ett av mina bästa köp i mitt liv. Känns lite fladdriga i pisten pga mjuk tip/tail och 0 grader camber (Platt under foten)

Tänk långa skidor, köp 179cm du kommer inte att ångra dig!

Lycka till med ditt köp!

k2 domain
Först och främst spelar er egen längd otroligt liten roll vid val av skidlängd, det är er vikt och åkfärdighet som spelar in.
Tung åkare med mycket god färdighet=LÄNGRE skidor.
Tung åkare med lite sämre färdighet=lite KORTARE skidor.
Lätt åkare med färdighet på proffsnivå (tänk Henke Windstedt)=LÄNGRE skidor.
Lätt åkare med lite sämre färdighet=mycket KORTARE skidor.
...

Revival (skrev Domain innan, men syftade på Revival) och i stort sett alla andra medelbreda twins som är asymmetriska, alltså bredare fram än bak och har monteringspunkten en bit bak från mitten på skidan, fungerar alldeles utmärkt i pisten. Gör de inte det beror det allt som oftast på handhavande fel eller sönderrailade kanter.

EDIT: Även den bäste gör fel ibland ;), jag ber således om ursäkt. Jag läste lite fort och syftade självklart på Revival och inte Domain.

Senast ändrad:
k2 domain
Lima-ko sa:
Först och främst spelar er egen längd otroligt liten roll vid val av skidlängd, det är er vikt och åkfärdighet som spelar in.
...

Domain och i stort sett alla andra medelbreda twins som är asymmetriska, alltså bredare fram än bak och har monteringspunkten en bit bak från mitten på skidan, fungerar alldeles utmärkt i pisten. Gör de inte det beror det allt som oftast på handhavande fel eller sönderrailade kanter.
Domain är dock helt symmetrisk. . .

k2 domain
PCarmichael sa:
Lima-ko sa:
...

Domain och i stort sett alla andra medelbreda twins som är asymmetriska, alltså bredare fram än bak och har monteringspunkten en bit bak från mitten på skidan, fungerar alldeles utmärkt i pisten. Gör de inte det beror det allt som oftast på handhavande fel eller sönderrailade kanter.
Domain är dock helt symmetrisk. . .
+1

k2 domain
Så den funkar fint i pist alltså? Jag har åkt sen jag var 6år så jag är väldigt säker i backen
och sätter lite basic i parken som jag skrev. Väger ca 64
kg. Funderar på 169 varianten? Vad tkr ni?

k2 domain
Jag är nybörjare och väger 60kg. Har som sagt längre skidor en mig själv och tycker det funkar bra.
Skidorna har Jib rocker, dvs att tip/tail "böjer" sig mer uppåt än en vanlig twintipskida och gör att den effektiva åkytan på skidorna blir mindre, dvs mindre kant/åk-yta som du använder på skidan.
(Se Jib rocker här)

Skidorna är symmetriska och ska mittmonteras. Om du inte är van vid mittmontering kommer de kännas annorlunda i pisten men tror du vänjer dig ganska fort. De kan upplevas lite oroliga när man står platt på skidan och trycker på mer vid svängar då de är platta under foten och mjuka i tip/tail. Är du en van skidåkare så ska de nog inte vara några problem.

Då du verkar väldigt säker i backen så tror jag att du utan problem klarar av en 179cm (182cm) skida.
Kommer kanske kännas lite skumt med en längre skida än vad du är van vid de första timmarna men jag lovar att du vänjer dig!
Kan jag hantera dem så kommer du utan problem att göra det med!

Annars är väll kanske K2 revival något att titta på? Styvare skida och assymetrisk (Behövs heller inte mittmonteras) som kommer funka bättre över hela berget en vad K2 Domain gör.

Hoppas mitt svar duger som tankeställare.

Senast ändrad:
k2 domain
#Timpolo.. tack jo det var en bra tanketällare, blir antingen revival eller domain, vet dock inte vilken skida än, om kanske 169 eller 179... om fler personer har skidan eller liknande, skriv gärna vad ni tycker :)

k2 domain
Är du 183 så borde du absolut välja längre än 169 om du kan åka.

Väljer du den kortare kommer du vara nöjd med den i en liten sväng sen kommer du inse att du skulle kört på längre, det är precis som tvaparater, till en början tänker man Shit va stort och sen med tiden tänker man fan lite större hade nog gått ;)

k2 domain
linder sa:

Väljer du den kortare kommer du vara nöjd med den i en liten sväng sen kommer du inse att du skulle kört på längre, det är precis som tvaparater, till en början tänker man Shit va stort och sen med tiden tänker man fan lite större hade nog gått ;)
tackar för de inlägget, ganska övertygad nu om att köpa längre.. tips på andra k2 skidor? :)

k2 domain
linder sa:

tackar för de inlägget, ganska övertygad nu om att köpa längre.. tips på andra k2 skidor? :)

k2 domain
Jag började åka på dem nu i julas och det var överlägset de bästa skidorna jag prövat i parken. Jag tycker också de såg lite långa ut i början, men eftersom det är JIB rocker på den så kommer den kännas kortare, då inte hela skidan är i backen.

Jag är förövrigt 183cm lång och kör på 179an

Tillbaka
Topp