K2 Hardside vs Völkl Mantra

telehawk

Medlem
Hittade ett par 2011 K2 Hardside till rimligt pris i Åre, men undrar om de verkligen duger även i pisten? Alltså pisten i Åre, dvs ofta stenhård konstsnö. Har åkt på Völkl Mantra och gillar verkligen den, är det någon som vet hur Hardside är jämfört med Mantran, eller rent allmänt om den kan hantera även hård pist?? Att den funkar i offpist (i Åre där vi knappast får 1M puder) tvivlar jag inte på, men är tveksam om den är lika bra som Mantra i pist.

Såg även en tråd här om flera som delamierat just Hardside med Dynafitbindningar (främre bindning drog loss översta skiktet i skidan) - är det fler som haft problem med hållfastheten på Hardside? Jag kör telis med Black Diamond O1 och den har ju en ganska smal bas för montering - ungefär som Dynafints frambindning - så det gjorde mig lite orolig.

Postar detta både i pist och freeridekategorin eftersom det ligger lite mitt emellan (freerideskida i pisten..)

Tacksam för tips!

Hardside är sköna i pisten. Ett bra köp, med telisar tappar du ändå det mesta av isgreppet så du kommer vara hur nöjd som helst. Personligen gillar jag Hardside bättre än Mantra. Mer följsam och livlig, Mantran mer metallisk och trist (även om det också är en bra skida.

Jag gillade mina Mantra, men tycker inte att de var idealiska på hårt isigt underlag... Fast nu har jag knäckt ena skidan så den ser ut som en rocker... :) kör med dem ändå ibland på puderdagar

Mitt tycka är att hardsiden är som en mantra på steroider. Den har samma bra allroundegenskaper, men är roligare i shapen, kvickare och mer responsiv. Årets mantra har visserligen fått en tiprocker, men det är en rätt fisig ursäkt till rocker egentligen.

Väljer jag mellan mantra och hardside väljer jag hardsiden alla dagar. Och ja, jag tillhör en av dem som fick byta mina hardside 09/10 pga delaminering. Inte haft något problem med min 10/11 och jag tror inte det är något du behöver oroa dig om. Om jag fattat det rätt fick K2 dra öronen åt sig lite och stärka top-sheetet lite ;)

Hej och tack för tips. Håller dock inte med om att man tappar det mesta av isgreppet bara för att man åker telisar - visst blir det mindre kanttryck med telis men det är ju enorm skillnad på olika skidor. Men det är en diskussion för någon annan tråd....

Låter i alla fall som att Hardside borde vara kul att åka på bara den håller :)

@Vattendroppe: När du pratar om 09/10 och 10/11 modeller, är båda dessa med den röd/blå/vita designen? Jag vet ju inte vilken årgång det är på de jag funderar på att köpa (finns på Äventyrsbutiken), förutom att det är den designen. Är ju inte så sugen på en skida där bindningen kanske inte sitter kvar :(

telehawk sa:
@Vattendroppe: När du pratar om 09/10 och 10/11 modeller, är båda dessa med den röd/blå/vita designen? Jag vet ju inte vilken årgång det är på de jag funderar på att köpa (finns på Äventyrsbutiken), förutom att det är den designen. Är ju inte så sugen på en skida där bindningen kanske inte sitter kvar :(
Hardsiden folk haft problem med:
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/k2/hardside.html

Hardsiden jag kör nu (och inte har haft några problem med):
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/k2/hardside.html

:)

Aha, tackar, förstår nu att min beskrivning "röd/blå/vita design" inte var så uttömmande :) Jag var bara inne på skillnaden mot 2012 modellen som har helt annan design.

Då är det en 2011 modell som jag har kollat på och därmed bör den väl vara ok då hoppas jag !

I en av trådarna om problem står det ju även att det gäller just 09/10 ser jag nu:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76112

Toppen, tack för tipsen!

Hade inte orkat byta om inte priset var gratis byte mot dina mantra. Har åkt två åk på hardside och den var väl inte direkt jättespännande.

Tillbaka
Topp