QST 99 vs Völkl Mantra

Svedstrom

Medlem
QST 99 vs Völkl Mantra
Tänkte belöna mig med ett par nya skidor och just nu står det mellan salomon qst 99 och ett par völkl mantra med bubblare från blizzard rustler och Nordica enforcer. Åker idag på ett par völkl kendo från 2012 som jag är sjukt nöjd med i par med ett par technica mach 1 flex 120. En set up som smiskat ucpas offpistskidor i form av rossingol sky 7 hd när vi åkt off pist med dem.

Det jag söker nu är en skida som presterar i både pist och offpist men som gärna får vara lite bredare. Dagarna brukar se ut som halv dag utanför pist och halvdag i pist med familjen.
Tänkte en set up med ”turbindningar i form av marker tour eller baron” för liftnära touring men det är nog mer dröm än verklighet.
Fullt medveten att det inte är en optimal kombo och hade egentligen tittat på ett par Salomon Swift men då måste jag skaffa nya pjucks och det är jag inte supersugen på men det kommer säkert ändras när jag provat tura i vanliga alpin pjäxor.

Tänkte prova en del olika set ups i Åre v8 men det hade varit trevligt med en del personliga pointers efter suttit och glott på olika recensioner på både freeride och youtube i oändlighet.

QST 99 vs Völkl Mantra
Ärligt talat så har det ingen betydelse vad folk här säger, du har ju ingen aning om vad de är för några, det kan vara någon som åker sjukt mycket och har noll koll till någon skrivbordsåkare från Enköping som åker en helg per år i Romme men ändå har lite koll. Dessutom är det nog inte jättemånga här som har koll på dig och hur du åker, vilket gör det hela lite dummare.
Så det enda som kommer ske är att du får en massa modeller uppräknade till ingen egentlig nytta. (bra svar va :D )

Det jag däremot vill rekommendera dig om du ändå skall upp till Åre, är att lägga lite tid på att testa på plats. De flesta butiker har någon form utav test, och personalen på alla butikerna är riktigt bra. De har koll både på skidor och vad som kan passa dig.
Så ta kontakt med ÅreSkidSport, Hanson, Stadium men även ÅreSkiduthyrning uppe vid Rödkullen, de har grym koll
Dessutom kör Extrem skidtester nere vid VM6:an, där kan du testa deras modeller, eventuellt kommer även Völkl att vara där vid den tiden med.
K2 har även de tester borta i sadeln, vid Kastrullen står de...

Lycka till nu

QST 99 vs Völkl Mantra
Perfekt. Tack för tipset om tester i Åre. I grund och botten förstår jag och håller med om ditt svar och dina synpunkter. Kanske inte världens mest intelligenta fråga men älskar att nörda ner mig och för- och efterhandsrationalisera mina val 😉

QST 99 vs Völkl Mantra
Ärligt talat så har det ingen betydelse vad folk här säger, du har ju ingen aning om vad de är för några, det kan vara någon som åker sjukt mycket och har noll koll till någon skrivbordsåkare från Enköping som åker en helg per år i Romme men ändå har lite koll. Dessutom är det nog inte jättemånga här som har koll på dig och hur du åker, vilket gör det hela lite dummare.
Så det enda som kommer ske är att du får en massa modeller uppräknade till ingen egentlig nytta. (bra svar va :D )
lolz 😀:poop:
Jag har gått över till Völkl Blaze106 istället för M102, de är fartstabila nog för mig, men framförallt är de lekfullare och känner att jag har mer kontroll över dem, istället för tvärtom vilket det ibland blev när jag körde på M102
Ett litet tips

Vill du däremot hitta en bra skida till bra pris, så skulle jag rekommendera att du kollar efter ett par 90eight, den serien försvann förra året, vilket gör att du kan hitta dem till riktigt bra priser, ett par i 163cm längd skulle funka. Bli inte rädd för bredden där, de är otroligt lättåkta men ändå roliga och stabila.
Lite völkl tips

För att förtydliga lite angående Kendo, så tycker jag att man skall kolla på Kendo88 och inte Kendo92 pga 3D-radien. Den gör skidan så sjukt mycket roligare.

Jag kör både Deacon 80 och 84 beroende på humör, gillar dem båda. Så vill du ha en lite kvickare och lekfullare skida, så skulle jag rekommendera 80. Vill du däremot köra på i stora svänger, så är 84:an att föredra.
Han inte testa V-werks modellen utav Deacon mer än några gånger förra säsongen innan allt stängdes ner, men den var galet bra, på riktigt galet bra. Men han som sagt inte köra så jag kan ge någon mer utförlig utlåtande.

Tipset från mig är att kolla in Völkl Blaze106, släng med en DukePT bindning så är du i hamn...

QST 99 vs Völkl Mantra
Jag har haft QST 99 med Shift. Mycket trevlig och mångsidig skida.
Hade kastat ett öga på nya QST 98 om du kan vänta lite. Ser ut att vara lite styvare under fot och ha lite mer karaktär, vilket adresserar min ända kritik mot QST 99.

har kört en Mantra från 2018/2019 och upplevde den som lite död i känslan. Saknade feedback.

Tillbaka
Topp