K2 obSethed, lite råd och tips..

MrDaniell

Ny medlem
Hej hå!

Tänkte inhandla ett par nya skidor till vintern, har kollat runt en del här på Freeride och nätet i övrigt och har fastnat för K2's obSethed. Ska väl inte säga att jag besämt mig för dom redan (har ju inte köpt än) men det lutar starkt åt dom.

Tänkte fråga här om lite råd och tips om vilken bindning man ska satsa på och kanske nån som har några förslag på andra skidor i samma stil :)

Lite om mig själv: Är 188 cm lång och väger 85 tunnor, jag anser mig själv kunna åka rätt bra men med era mått mätt blir man väl en nybörjare :P Åker utanför pisten när tillfällen ges, tycker om skogsåkning. Men hur det än är måste man ju spendera en del tid i pistad terräng, så dom måste ju fungera någorlunda där med. Tar väl nån sväng genom parken när lusten faller på, men det är inte där dom ska användas. Har ett par parkskidor för detta ändåmål :)

Kom gärna med tips och förslag på andra skidor om ni tycker att dessa är skrot ( Helst motiverat varför) Sen det jag är helt lost på är bindningar. Där är min kunskap rätt nära noll, men vad jag vet kommer dessa lagg med Marker Griffon om du köper dom i buik här.

Men vilken bindning är värd att satsa på? Griffon vs Jester? Nåt annat märke/modell?
Vad jag fattat är dessa bindningar lika med undantaget att Jester går till DIN 16, rätt eller fel?

Vad skulle motivera att satsa på en bindning som går till 16 istället för 12?
Tror med mina kunskaper att DIN12 räcker gott för mig..

Tacksam för lite tips :)

//H

Räcker 12 på skalan så finns det ingen anledning att lägga ut mer pengar :)

Vad det gäller skidan så misstänker jag att inte allt för många har hunnit provköra den än men om den brås på sina föregångare så kommer det med största sannolikhet bli en rolig skida i skogen. Och på vanligt K2 manér så kommer de också förmodligen väga en del, har exakta siffror någonstans men de minns jag inte... Enligt friflyt skulle den vara svårkörd och tungjobbad vilket låter väldigt konstigt och olikt K2, undrans om inte K2 var lite snåla mot testgubbarna..

Vad fick dig att fastna för just obSETHed? Bara nyfiken :)

vet inte om obseth är så bra i pisten. eftersom att den är ganska fet och har rocker. Kolla armada arv om du kör mer pist

Förra årets seth hade också lite "rocker" (mindre än i år men årets skida ska också vara lite styvare) men den gick ju helt ok i pist, den är inte så fet heller, snarare allround.

Rockade skidor kan gå grymt i pist.. Testa hendryx ace of spades om du tvekar

SFI kurvan förra året på seth var 45544
Obseth går in på 45564 Så i o med 6an ist för 4 i tippen så borde den upplevas som mkt mer stabil.
I friflyt står det att den är lättkörd men svårjobbad om man vill jibba med dom.
De väger in på 2622 gram per skida.....jävligt tungt med tanke på att de flesta laggen i den storleken brukar väga in på ca 2200gram.

Stepup sa:
vet inte om obseth är så bra i pisten. eftersom att den är ganska fet och har rocker. Kolla armada arv om du kör mer pist
Alltså egentligen borde ett par rockrade skidor greppa bättre än ett par i samma längd och vanligt spann. Kortare skär borde väl ge ett tryck som är extremt mkt bättre än en skida med längre skär?

Jarle sa:
Räcker 12 på skalan så finns det ingen anledning att lägga ut mer pengar :)

Vad det gäller skidan så misstänker jag att inte allt för många har hunnit provköra den än men om den brås på sina föregångare så kommer det med största sannolikhet bli en rolig skida i skogen. Och på vanligt K2 manér så kommer de också förmodligen väga en del, har exakta siffror någonstans men de minns jag inte... Enligt friflyt skulle den vara svårkörd och tungjobbad vilket låter väldigt konstigt och olikt K2, undrans om inte K2 var lite snåla mot testgubbarna..

Vad fick dig att fastna för just obSETHed? Bara nyfiken :)
Tackar för bra svar :)

Varför jag fastnat för dessa.. Är en liten kombination av saker, en anledning är att jag provkört tidigare seth modeller och gillat dom skarpt och då känns det ändå som man har en liten aning om hur denna skida beter sig jämte andra märken och modeller som man aldrig ens klämt lite på :P

Sen ska jag inte ljuga utan kan erkänna att designen tycker jag är ruskigt snygg, bara älskar den gröna färgen på undersidan ;P Och det gör en ju inte mindre sugen..
Sista saken som igentligen inte har så stor betydelse, men ändå ger ett plus i kanten är att jag hört flera som är nöjda med sina K2 skidor av olika årgångar och modeller.

Det var väl ungerfär varför jag fastnat lite extra för dom ;)

Men appropå bindningar.. Hur är Marker Griffon som bindning? Bra eller anus?
Eller skulle man satsa på annan modell eller märke, men isåfall vilken?

//H

//H har redan en upphovsman här på freeride så ber dig att ta bort ett snedstreck eller byta till litet h.

alltså om det är som alla säger att det är ett par jester med en klenare fjäder i så är det ju stabila och lätta grejer.
Kör sj på dukes och tycker dom är rrriktigt bra :D
Ska vara samma konstruktion minus gå läge på jesters. Så kör på ett par sånna. Tror inte du kommer att bli besviken.

Skulle nog gått för Jestern med tanke på din vikt, såklart väldigt beroende på hur hårt du kör men då är du i vart fall framtidssäkrad=) Annars är Salomon STH 16 och gamla goa Look p15/18 bra grejer som man kan plocka med från skida till skida.

Skidan har jag inte testat men seths brukar ju vara mkt åkglädje i, om du kan tänka dig förra årets modell så kan man hitta den till bra pris lite varstans, kanske hacket mer allround men det är som sagt bara ett antagande!

lasselandstingsman sa:
//H har redan en upphovsman här på freeride så ber dig att ta bort ett snedstreck eller byta till litet h.
Oj då, det visste jag inte...
Jag ber det ödmjukaste om ursäkt och ska aldrig mer i hela mitt liv skriva "//H" ;)

\\H

PNyberg sa:
alltså om det är som alla säger att det är ett par jester med en klenare fjäder i så är det ju stabila och lätta grejer.
Ska vara samma konstruktion minus gå läge på jesters. Så kör på ett par sånna. Tror inte du kommer att bli besviken.
Alexander_Andersson sa:
Skulle nog gått för Jestern med tanke på din vikt, såklart väldigt beroende på hur hårt du kör men då är du i vart fall framtidssäkrad=) Annars är Salomon STH 16 och gamla goa Look p15/18 bra grejer som man kan plocka med från skida till skida.

Skidan har jag inte testat men seths brukar ju vara mkt åkglädje i, om du kan tänka dig förra årets modell så kan man hitta den till bra pris lite varstans, kanske hacket mer allround men det är som sagt bara ett antagande!
Tackar för dom svaren :)
Allt har ju klarnat en del tack vare alla bra svar, tänkte bara vara lite mer frågvis..
Hittade denna på S-C, http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=72703705
Är den bara till för att kunna ställa in olika pjäxstorlekar?
Funderade på om det kan vara så att man kan flytta hela bindningen fram/bak några cm.. Har för mig att jag sett nåt sånt på nån hyrbindning nån gång, men jag kanske är helt ute och cyklar :P

MrDaniell sa:
PNyberg sa:
Alexander_Andersson sa:

Tackar för dom svaren :)
Allt har ju klarnat en del tack vare alla bra svar, tänkte bara vara lite mer frågvis..
Hittade denna på S-C, http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=72703705
Är den bara till för att kunna ställa in olika pjäxstorlekar?
Funderade på om det kan vara så att man kan flytta hela bindningen fram/bak några cm.. Har för mig att jag sett nåt sånt på nån hyrbindning nån gång, men jag kanske är helt ute och cyklar :P
En liten cykeltur men mest runt kvarteret. Du kan flytta häldelen ngn cm hit och dit men inte som de kassa hyrbindningarna.

Ser ut att bara vara för att kunna flytta bakdelen mer som du säger! Hyrbindningar brukar ha ett system med skenor som gör att man kan flytta hela bindningen, och även en del butiksracers med skenor plattor och allt vad det är, men det finns såklart en anledning till att man inte har det på alla skidor, som regel pajar skiten ihop på ett eller annat sätt=)
Nä skruvar är nog fortfarande the way to go, iaf om du frågar mig! I värsta fall får man borra om!

När jag tänker efter så tror jag blizzard har ett railsystem på sina freeridelagg, borde ju då gå att flytta bindningen (problemet är ju att det är blizzard du åker på och du kan välja en bindning; blizzard)

Alexander_Andersson sa:
Ser ut att bara vara för att kunna flytta bakdelen mer som du säger! Hyrbindningar brukar ha ett system med skenor som gör att man kan flytta hela bindningen, och även en del butiksracers med skenor plattor och allt vad det är, men det finns såklart en anledning till att man inte har det på alla skidor, som regel pajar skiten ihop på ett eller annat sätt=)
Nä skruvar är nog fortfarande the way to go, iaf om du frågar mig! I värsta fall får man borra om!

När jag tänker efter så tror jag blizzard har ett railsystem på sina freeridelagg, borde ju då gå att flytta bindningen (problemet är ju att det är blizzard du åker på och du kan välja en bindning; blizzard)
Ok, då har man koll på det med.. Känns ju inte så nödvändigt om man inte byter skida med andra ofta :)

PNyberg sa:
En liten cykeltur men mest runt kvarteret. Du kan flytta häldelen ngn cm hit och dit men inte som de kassa hyrbindningarna.
Haha, men dom säger ju att det är bra med motion :P

Carled sa:
Blizzard har minst sagt reko skidor, och bindningarna är Jester och Duke. Do ya homework!
Oops! Sorry, fel av mig! Var väl nån parkskida jag såg med ett plastikt rymdskepp till bindning, men då borde det rimligen gå att köra jester på dom också m.a.o om man nu vill köra blizzard.

Jovisst, det är ju bara de bättre friåkningsskidorna som kommer med vettiga bindningar. Skitskidorna kommer med skitbindningar!

Förstår inte kopplingen då Pogosticksen är Elan-lagg... Men... Tänkte faktiskt häromdagen vad som hände med den klassiska plastgrejen som höll ihop 33cl-sexpacken. Shit vilken nostalgi...

Ränkte mest på skitskidor med skitbindningar.. En alkisskida borde då komma med alkoholhaltig dryck...

Tror plastmojen var farlig för djur eller något sådant...

Hehe, djur som dricker ligger i riskzonen redan... Och Völkl Chopsticks kommer ju med pinnar.

Jag tror du är helt rätt hemma i ditt val av skida och bindning. Som någon sa, möjligtvis uppgradera till jester om det inte kostar alltför mycket, men det går nog bra ändå också.

Tjenare!

Nu lånar jag tråden lite för att fråga vad det är för radie på obsetharna.
Jag förstår inget utav "14/12mm Progressive/ Standard Taper".

Kanske en dum fråga, men tacksam för svar! ;)

//A.O

albertolsson sa:
Tjenare!

Nu lånar jag tråden lite för att fråga vad det är för radie på obsetharna.
Jag förstår inget utav "14/12mm Progressive/ Standard Taper".

Kanske en dum fråga, men tacksam för svar! ;)

//A.O
det där sättet att ange "sidecut" i mm är typiskt k2.
Tänk dig att du lägger skidan på högkant på golvet (alltså inte med belaget mot golvet utan vinkelrätt emot det) så är det största avståndet från golv till kanten på skidan dess sidecut.

Radien borde hamna runt 22m för 179cm och längre för 189 såklart

Senast ändrad:
Rocker och en bredare skida lovar ju gott. Också sneglat litegrann mot dem som en allroundskida..

Hade vart intressant att se ett test dör den jämfördes mot tillexempel Gotama.
Någon som provat de två för i år?

(Åka skidor kunde gjort de men valde att recensera någon smal jävla skida från K2 i sitt "offpisttest")

Lite OT: Finns de någon skida som visar vikt på olika skidor.
Hade vbart kul att jämföra. Har inte så mycket koll på vad saker väger, men polarens Black Crows är fan riktigt tunga. Hade vart intressant att se vad de väger jämt emot nya seth. Likaså nya mot gamla seth..

Senast ändrad:
Kan du länka Jarle?
Hittade nämligen inga nyttiga vikter på friflyt.no.
Av 6 kollade skidor på "Tester" fick jag ett svar i "vekten"och de var "lette"..
Norgeskämt?

Jo, men det intressanta hade vart att se hur de gamla seth och diverse ndra olika skidor står sig viktmässigt motvarandera. Mest i ren allmänhet..

Now we're talkin.
Sethen verkar blivit nästan ett halvt kilo tyngre. Tyngre än ett par XXL.. hur går det till?

Det lär vara praktiskt taget omöjligt att hitta vikt på både 179 och 189. Man ska vara nöjd och belåten om man hittar vikt överhuvudtaget. Du får hoppas att någon kan väga. Med 2622g för 189 hade jag gissat på typ 2400-2450g för 179. typ. Det är ju K2, tillverkare av världens mest opraktiska papperspressar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp