Jag har kört på Pinnacle 105 i alla fall. Den skidan är en fullständig helomvändning av K2 när det gäller åkkänsla. Vid ett blindtest är jag övertyga om att få, om ens någon, hade gissat på K2 om man har märkets tidigare skapelser genom alla år som referens. K2 har alltid tidigare dämpat ner direktkontakt och så gott som alla skidor har varit lite gummiaktigt dova i karaktären med de för- och nackdelar som det innebär. Pinnacle är den totala motsatsen. Den har en väldigt direkt och ofiltrerad underlagskommunikation och är lite sprättigt rolig i sitt beteende. Det här inläggets rubrik är väldigt passande eftersom den skida som den liknar allra mest är just Soul 7. Skidorna är så lika och de båda märkenas åkkänslehistorik så lik att jag undrar om det inte är en medveten kopiering av Rossignols Souls-serie, i aspekten karaktär. Soul 7 är ju en framgångssaga från Rossignol och jag kan tänka mig att K2 har sneglat både en och två gånger på konkurrenten innan Pinnacle kom till världen.
Båda är skidor som sätter lekfullhet i första rummet och som därmed på andra sidan av myntet i jämförelse med biffigare konstruktioner blir otrygga när det går undan. Är man en avancerad åkare bör man vara säker på att man vill ha odämpade skidor innan man väljer en Ross Soul eller en K2 Pinnacle. Jag personligen gillar utvecklingen eftersom jag alltid har varit en fan av skidor som förmedlar mycket snökontakt, men det är många åkare som vill ha mer dämpning och som definitivt inte skulle trivas på någon av de här skidorna. Det finns säkerligen ett antal die-hard K2-fans som är förvirrade över vad som har kommit ur pressarna inför den här säsongen. Överlag tror jag dock att målgruppen i stort för 95-105mm-skidor kommer att applådera den här förändringen. Många som väljer den breddkategorin åker bättre och har roligare på lite lättsammare skidor.