K2 pjäxor och styvhet vid kyla

NiclasPicklas

Aktiv medlem
Hej

Funderar på att köpa mig ett par nyare pjäxor. Idag så har jag ett par k2 spyne 110 från 2015 vilket är dom skönaste pjäxorna jag någonsin haft, men åldern börjar ta ut sin rätt. Det enda negativa jag egentligen har upplevt med dessa pjäxor är att dom blir fruktansvärt styva i plasten när dom blir kalla, typ omöjligt att komma i och ur utan att bryta tårna. Att plocka ur och i innerskorna är inte heller helt enkelt.

Den mest jämförbara pjäxan från k2 verkar vara deras Recon som finns i flex 100, 110, 120 osv. Det jag funderar kring är om jag som kommer från ett par pjäxor som styvnar rejält med temperaturen kommer att bli missnöjd med ett par nyare med k2 reon med110 flex som inte är lika temperaturkänsliga (enligt affären)? Eller kommer ett par recon 120 som jag sneglar på kanske kännas betydligt styvare än mina nuvarande som jag tycker är tillräckligt styva?

/N.

Alla pjäxor blir påverkade av temperaturer, en del plaster (som den PU som är i dina nuvarande) mer så än termoplastisk PU, pebax eller andra plaster som är vanliga idag.

Huruvida du blir nöjd eller missnöjd med skalet beror på, olika plaster hanterar vibrationer lite olika och beter sig lite olika under belastning och avlastning. För de allra flesta åkare spelar det ingen större roll.

Ett par K2 Recon 120 flex är nu hemma. Passformen direkt ur kartongen känns väldigt lik mina gamla spyne vilket bådar gott. I rumstemperatur så känns dom dock något mjukare i flexet jämfört med mina äldre spyne trots att dom på pappret ska vara styvare, det kan ju kanske ha något att göra med att plasten åldrats och blivit styvare över tid, men det kan ju också ha något att göra med att dom är 500 gram lättare per pjäxa.

Tog också steget från spyne 110 till recon 120 för fyra år sedan. Vist är det lite skillnad om det är riktigt kallt mot när det är varmt. Upplever också att jag får justera in dem mer i slutet av veckan om jag åker varje dag. Gick du på LV eller MV ?

Tillbaka
Topp