K2 Seth

Hakman

Aktiv medlem
K2 Seth
Har någon av er kört denna skida? Jag har pratat med ett par snubbar som har egna, och de säger att den är grymt bra i praktiskt taget all terräng. Stämmer detta? Jag funderar på att skaffa ett par för att säsonga med nästa vinter, och behöver därför en skida som fungerar överallt. Det är ju sjukt jobbigt att släpa runt på flera olika lagg om det räcker med endast ett par. Jag kör förövrigt även park, och vill ha något som fungerar där med. Jag undrar även hur det är med längderna; 189an verkar faktiskt vara lite för lång och klumpig för att köra skog och annan tightare åkning, men å andra sidan grym för powpow.
peace

K2 Seth
Hej du!

Jag valde Seth Pistol för några år sedan, just för att kunna använda som enda paret. Köpte 179 cm i längd för att liva upp den både i pist (roligare transportsträcka) och i yxig offpist. Trots att den är kort tycker jag att den bär bra i lössnö, tack vare bredden. Åkte på Monster 85 innan, och jämfört med den är SP mjukare och livligare trots att den är större. Liten radie är roligare i pisten och i trängre terräng.

Jag är nog för stor för denna skida (jag = 187 cm, 87 kg), men jag är mycket nöjd med att den är så enkel att hantera. Åker aldrig park, mycket offpist, toppturer samt lite pist.

Jag kan inte uttala mig om K2 Seth, men den äldre Seth Pistol tycker jag är ett utmärkt val som enda skida.

K2 Seth
Jeg kjører på årets Seth, jeg har andre ski i tilegg, men ser at disse fint kan være det eneste paret! Jeg er veldig fornøyd med mine. De er ekstremt lettkjørte i off pist, og de fungerer helt fint i pisten. De er litt store og tunge og jibbe med sammenlignet med en ordinær jibbeski, men fungerer tross alt bra til dette også. Selv er jeg 187cm, 87 kg og har valgt 189cm. Jeg ville aldri hatt de kortere enn det, jeg mener ar kortere ski blir ustabile og det blir vanskligere å sette landinger med de. Skiene er som sagt veldig lettkjørte, så 189cm er ikke tungkjørte, men det avhenger jo selvfølgelig av hvor stor du selv er!?

K2 Seth
Jaha, men det låter väl ganska bra. Jag är 190 och väger ca. 74 kg. Jag antar att Seth ska vara styvare än Pistol, som verkar ganska fladdrig.

K2 Seth
Ja, Seth er litt stivere enn de tidligere modellen(Pistol), men de er fortsatt relativt myke. Jeg har i tilegg til mine Seth et par Dynastar Legend Pro, og de er betydelig stivere og gir en helt annen skifølelse.
Jeg synes at Seth er relativt stabile i stor fart selv om de myke. Jeg liker skiene normalt stivere, men jeg har montert randone bindinger på mine Seth og da er det en fordel at skiene ikke er for stive.
Nå er du en del letter enn meg, så jeg tror du vil bli godt fornøyd med Seth, men som sagt jeg ville gått for 189cm!!

K2 Seth
hehe tack så mycket Dafatest, det låter grymt bra. Jag kör nog på 179, eftersom jag inte verkar kunna bli mycket tyngre. Bara att vänta på höstens utförsäljning nu då...

K2 Seth
tycker du ska köra på 189 cm om du är så (stor). Väger själv 75 kg och tycker att det är jobbigt att åka skog med en kort skida, man åker ju inte lika fort där. Skidorna gräver sig lättare och du får åka med bakvikt..

K2 Seth
189 klumpigt i skogsåkning? det beror mest på åkaren om han kan hantera skogsåkning. jag har 191 och det funkar bra. Men jag håller med, är det jätte tät skog är det ju svårt att rymmas och komma runt i mycket täta och grova svängar.

K2 Seth
Har kört med både pistolerna och visious och älskar dem. Otroligt lättåkta,glada och dirketsvarande skidor! Dessa funkar överallt och med stil! har provat de långa visous 189orna förra året men eftersom jag är lång som en flaggstång, lätt som en fjäder och kanske inte de fetaste brottarlåren..tyckte jag att 179orna var lite mer lättmanövrerade i skog men det är ju en vanesak och en fråga om teknik.. Med tanke på din vikt och längd hade jag lätt satsat på 189or och och lärt mig åka med dem! Det betalar sig i längden. Nu har jag skaffat mad'n ak och ska prova dem snart.. det ska bli nice!

Tillbaka
Topp