K2 Shreditor 112 vs Salomon Rocker2 108, eller något annat? Snabb hjälp behövs

Cassio

Ny medlem
Hej

Har i dagarna provkört de två ovanstående i längderna 189 samt 190(111mm).

Är på jakt efter en bredare skida som ska vara som roligast i puder. Överlag lekfull, flyta fint och inbjuda till kreativ åkning. Kommer köra på guardian 16 och göra lättare turer.

Var från början inställd på rocker2 men nu blivit väldigt osäker efter åkt båda.

Shreditorn var väldigt rolig att åka, upplevdes väga betydligt mindre. Någon som har lite tips och rekommendationer att köra för dessa skidor och mina behov, eller har tips på andra?

Patron?

Bor i Åre och där dem kommer åkas mestadels.

Senast ändrad:
Völkl V-Werks Katana kanske? är sjukt nöjd med mina efter en vecka i Chamonix

/C

carl_couloir sa:
Völkl V-Werks Katana kanske? är sjukt nöjd med mina efter en vecka i Chamonix

/C
Vet inte om ha skulle vilja kalla katanan lekfull direkt, bra skida men mer charger än lekfull enligt mig iaf.

//micke

Blir nog i dyraste laget, tack annars.

Någon som har erfarenhet av Shreditor 112?

Är inte helt nöjd med rockerprofilen fram men i övrigt tyckte jag om den.

Hade fint skär i pisten.

Någon som har åkt mycket på Rocker2 och kan säga mer hur den förhåller sig i olika förhållande?

Senast ändrad:
Kör på patron och är riktigt nöjd. Typ samma krav på skidan som du och kör även ja me guardian. Shreditorn är nog den mest lekfulla men vill man ha lite mer stabilitet i offpisten är nog patronen bättre. Har dålig koll på rocker2 tyvärr.

Tjena,

åker på 108 i både 182 och 190. Tycker att det är skidor med olika karaktär sinsemellan. 182 är för mig 172/66 en löjligt lekfull skida. Det är få gånger som jag tycker att utrustningen gör att jag åker runt och skrattar. Oftast är det tack vare förhållandena eller åksällskapet, men med 108 i 182 så är det mkt tack vare skidorna. De inbjuder till att ha kul på berget. Det jag kan sakna och där 190 är betydligt bättre är när det är hårdare och går fortare. 190 ger mer stabilitet och i mitt tycke en känsla av att vara både styvare och ha längre kontaktyta än vad den faktiskt har jmf med 182. Skidorna gör sig såklart bäst när det är lite mjukt, men jag tycker att de funkar bra även på hårdare underlag och då ffa 190.

//Jens, tech-rep Salomon

Funderade på det där med viktskillnaden som du upplevde. Var det samma bindning på båda paren?

Tillbaka
Topp