K2 Sideseth vs. Atomic Automatic?

RandoScando

Turtok
Det börjar bli dags för årets skidköp. Efter att ha grunnat länge och väl har jag ändå inte kunnat hitta något som gör någon av de i rubriken nämnda kandidaterna. Finns det någon på freeride som testat både K2 Sideseth och Atomic Automatic och har möjlighet att ställa dem mot varandra?

Vettefan om jag placerar de här inlägget rätt, men var de närmsta jag hitta angående Atomic Automatic.

Jag har införskaffat mig Automaticsen (193 cm) och ett par Atomic Tracker bindningar (small), försökt leta reda på lite monteringstips för att få ut så mycket som möjligt av skidan.

Vet att skidan inte har alltför mkt tailrocker och man bör kanske inte montera alltför långt fram. Har de senaste åren kört ganska långt fram på först mina Bent Chetler och sedan Rocker 2or. Båda monterade jag någonstans strax framför mitten av en 6 cm skala från freeride-freestyle markeringen eller vad dom nu hette. Den markeringen var ju närmare TC än automaticsen (antar att det är pga. mer tailrocker).

Till saker hör att jag tycker "factory recomendation" på automaticsen ligger ganska långt bak (-11 cm från true center) och +3 cm från rekomenderad som är max på skalan ligger på -8 cm från TC. Kommer ju mest köra offpist och tura med dessa skidor men jag har en liten förkärlek för att åka baklänges när jag har tråkigt och vill heller inte känna att jag har 2 pråmar framför fötterna som de blir om jag monterar för långt bak.

Jag är 187 cm lång väger väl typ 78 pannor och kommer mest köra turer, NM och liknande, och allmänt fort som fan, men gillar verkligen att bara leka runt på skidorna ibland med.

När jag läst på TGR hörde jag att Sage sa att han gick runt på skidan utan skor tills han kände sig bekväm med tip/tail ration. När jag gjorde samma sak hamna jag typ -9 cm från true center, vilket kanske är det jag bör köra på också? Någon som har förslag eller tips?

Blister körde Automatic 0,5cm bakom team-linjen. 11 cm bak låter mycket för en skida med den tailrockern...

Ang. Vattendroppes dilemma (för du har väl inte bestämt dig än?) så är det nog en fråga om tailrocker eller inte?

Jag körde den korta SideSethen, 181'an i somras och tyckte den var grym, riktigt skön tail och smidig skida att jobba med. Iofs, klart den är smidig i damlängd... Båda är jäkligt kompetenta, så det är väl om du vill ha rockertail eller en platt tail? Oldschool eller newschool?

Carled sa:
Blister körde Automatic 0,5cm bakom team-linjen. 11 cm bak låter mycket för en skida med den tailrockern...
Aa jag läste den jag med, dom körde ju 186 varianten och dom verkar ju ha bytt namnet på teamlinjen till Factory recomendation, för jag antar att det är samma linje . Skidorna på bilden såg ju ut att vara hyffsat bakmonterade om skidan på bilderna är samma som den de prova.

Det är väl så mkt mer än bara var mitten är som spelar ngn roll...har en känsla av att monteringspunkten flyttas bak om det ex är en rätt långt early taperad framdel och mindre i bak. Sage rekommenderade här

I have not skied on the 193's yet, but would suggest mounting on the "team" line, the Team line is the center of sidecut so you will be right on the money. I have the 186's, do a little backward skiing, and have mine mounted two cm's in front of the team line.

hope you enjoy!

-s

Tillbaka
Topp