K2 sidestash vilken binding ska man köpa?

Hej!

Har precis införskaffat ett par K2 sidestash utan binding.

Frågan är den vilken bindning man skall köpa?:)

någon som har några ideer?

Det beror väl på vad du tänkt att göra med dem? Hur mkt pengar du har? Hur mycket du väger? Har du tänkt tura?
Isåfall har din pjäxor dynafit inserts? Hur hårt åker du?

Helt enkelt kanske ge lite mer info än vad du givit nu....

JL76 sa:
Det beror väl på vad du tänkt att göra med dem? Hur mkt pengar du har? Hur mycket du väger? Har du tänkt tura?
Isåfall har din pjäxor dynafit inserts? Hur hårt åker du?

Helt enkelt kanske ge lite mer info än vad du givit nu....
ursäkta att jag var otydlig :)

pengar, runt 2500
Vikt: 55
svar nej, har inte tänkt o tura...

Åkstil varierar, men någorlunda aggressivt :P

Jag sitter i samma sits, nästan. Har siktat in mig på just ett par Sidestash och är nu på jakt efter bindning! Vill medge redan nu, att jag inte kan ett dugg om skidor/vilka termer som används och vem som vann i storslalom i Lillehammer -94.

Vet så mycket att jag stått på skidor sedan barnsben tidigt 90-tal. Åkt mycket mycket i alperna men mest i den svenska fjällen. Vill påstå att jag är en mycket god skidåkare, i pist. Har urusel erfarenhet av puder, skämmigt, därför vill jag ut och leka i den djupa snön. Hjälp mi!

Nu ska jag inte vara en riktig byfåne och sluta här!

De 2 senaste dagarna har jag fått en större inblick i om vilka ord och vilka termer man använder för att just greppa om denna jungel.(som med allt annat...)

I varje fall, anledningen till varför jag skriver här och nu är för att jag inte är riktigt säker...
Är 189 cm lång, vikt är jag osäker på, var allt för länge sedan man ställde sig på vågen! 75 kg skulle jag gissa på. Kommer inte att göra turer, det spar vi några år.

Nu kommer vi till det roliga, är så osäker på dessa bindningar, var länge sedan jag låg och vred mig så mycket som inatt, och det över en j*vla bindning. Därför gör jag som så, som resten, jag vänder mig till dom som har svaren!

Kan ju tilläggas, är främst ekonomin som hänger och väger, ett par Duke blir det liksom inte. Samtidigt är jag ju lite av en design/estet mupp, så helt ogräsliga bör det heller inte vara.

Tack på förhand.

jenli89: fin liten berättelse, men det saknas ändå en del. Först, väg dig! Sen hur hårt åker du egentligen (svara inte aggressivt bara...), har du haft problem med bindningar tidigare, har de löst ut i onödan osv? Vilket DIN tal har du haft på dem, måttet på pjäxans yttersula (jag skojar inte)? Vad är ogräsligt? Orange, svart, flera färger?

Tänkte just - finns det någon som INTE anser sig åka "aggressivt" här på FR? :rolleyes:

Det verkar ju som om det är årets modeord, eller har någon idol uttryckt sig så i en tidning?

jenli89:

Generellt sett är det dyrt att köpa bindning i efterhand, så räkna dessvärre med en ganska ordentlig utgift.

Nedan följer några tips på bindningar i olika prisklasser. Efter namnet anges det maximala DIN-värdet, vilket är det som avgör vilken typ av åkare och vilken vikt som bindningen är avsedd för. Om din vikt på 75kg stämmer kommer du förmodligen köra på en DIN på någonstans mellan 9 och 10 (kanske lite lägre i början om du är otränad. Med tanke på din längd kontra vikt antar jag att du inte har hockeyspelarben precis). Du klarar dig mao på en 12-bindning, trots att den allmänna uppfattningen på det här forumet är att alla ska ha 16-bindningar. :

Salomon 912 - Mycket beprövad bindning utan konstigheter. Tillverkas inte längre vad jag vet, utan är ersatt med Z12. Z-serien är mer vridstyv, men har sämre elasticitetsmått (den sträcka pjäxan kan röra sig i sidled/höjdled innan det släpper, dvs ett mått som ska vara högt för att undvika tjuvsläpp för en avancerad åkare och och lågt för att ge säkerhet för en nybörjare). 912 finns fortfarande kvar i många butiker och kan fås till bra pris. Z12 fungerar för dig OM du är en mer semesterbetonad åkare. Det är en bindning som känns rapp och lätt, men som har lite korta mått på elasticiteten. Åker du hyfsat lugnt fungerar den dock.

Salomon 914 - dso, fast stabilare och med 14-fjäder. Finns inte heller i aktuellt sortiment, men ligger kvar i hyllorna här och där.

Salomon 914LAB/STH14 Driver - Samma bindning, olika namn. Mycket pålitlig bindning. Rekommenderas.

Marker Griffon 12 - Enkel och funktionell bindning som också är lätt och vridstyv. Prisklass 2300kr.

Atomic FFG 12 - Salomon Z12 med annan dekor. Ett tänkbart val om du åker relativt sansat som sagt. Finns till reapris på SportConrad just nu för 99 Euro.

Rossignol Freeski 140/och alla andra Look/Ross med DIN 14 utan för stor bottenplatta (14) - Kanske den bästa 14-bindningen i konkurrens med STH14 från Salomon. Prisklass 2000kr.

Marker Jester 16 - Lite mer stabil än Griffon, men snarlik, fast med hårdare fjäder. Inte direkt lönt för dig att välja den i nuläget. Dock en bra bindning. Prisklass 2800kr.

Budgetalternativet är att köpa en Salomon 912, 914, 914LAB, Ross/Look 12 eller 14 oavsett modell, Marker Griffon/Jester begagnad. Undvik Tyrolia/Fischer(samma bindningar) med DIN under 14 och Marker med Biometric-tådel oavsett DIN. Biometric är i princip alla bindningar från Marker som inte ser ut som Griffon/Jester/Duke i tådelen.

Senast ändrad:
millgard sa:
Tänkte just - finns det någon som INTE anser sig åka "aggressivt" här på FR? :rolleyes:

Det verkar ju som om det är årets modeord, eller har någon idol uttryckt sig så i en tidning?
Hehe...då ska du læsa hur folk besrkiver sig på TGR....jøssses.

MnO sa:
jenli89:
Salomon 912 - Mycket beprövad bindning utan konstigheter. Tillverkas inte längre vad jag vet, utan är ersatt med Z12. Z-serien är mer vridstyv, men har sämre elasticitetsmått (den sträcka pjäxan kan röra sig i sidled/höjdled innan det släpper, dvs ett mått som ska vara högt för att undvika tjuvsläpp för en avancerad åkare och och lågt för att ge säkerhet för en nybörjare). 912 finns fortfarande kvar i många butiker och kan fås till bra pris. Z12 fungerar för dig OM du är en mer semesterbetonad åkare. Det är en bindning som känns rapp och lätt, men som har lite korta mått på elasticiteten. Åker du hyfsat lugnt fungerar den dock.
...

Rossignol FFG 12 - Salomon Z12 med annan dekor. Ett tänkbart val om du åker relativt sansat som sagt. Finns till reapris på SportConrad just nu för 99 Euro.
STH12 finns som är nästan samma som Z12,
och Rossignol FFG12 ska nog vara ATOMIC FFG 12 ;)

JL76 sa:
jenli89: fin liten berättelse, men det saknas ändå en del. Först, väg dig! Sen hur hårt åker du egentligen (svara inte aggressivt bara...), har du haft problem med bindningar tidigare, har de löst ut i onödan osv? Vilket DIN tal har du haft på dem, måttet på pjäxans yttersula (jag skojar inte)? Vad är ogräsligt? Orange, svart, flera färger?
Först, tack, second, låt mig komplettera! Såg ju att jag missat och fylla i de delarna som faktiskt spelar roll, så tokigt det kan bli! ;).

Min åkstil är "aggressiv"(bara för att retas). Skämt-å-sido, blivit upplärd av föräldrarna som var ganska rappa på 80-talet, old-school helt enkelt. Korta och rappa svängar. Sedan kom den första carvingskidan och allt jag lärt mig, var fel. Men att åka carv-skida var ingen baggis det visade sig vara mindre ansträngande! Har hyrt många olika modeller, men aldrig några så breda som dessa. Har aldrig varit så intresserad av själva bindningen faktiskt, när man var junior fanns funktion/kvalité/pris på den lägre delen av prio-listan.
De senaste 10 åren har jag faktiskt inte ägt ett enda par skidor, först förra året väcktes intresset till liv så det är alltså dags att shoppa loss, igen!(för en fattig student.)

Känns som jag drar på andra spår,

Så, har inte haft särskilda problem med bindningar förut nej. Klart de löst ut sig någon gång, men då har jag inte vetat felet utan gått ner till helpdesk vid ev.kvarstående problem. (Har hänt en gång.) Några andra fel, nej. Givetvis har en skida åkt av, jag blivit arg och skruvat upp DIN-talet utan någon exakt kunskap om vad jag gjorde.

Mått på farsans gamle LangeKlenoder: 34 cm prick från yttersulans bott till topp.

Med ordet "ogräsliga" menar jag givetvis sånt jag inte vill ha att göra med; för att förtydliga mitt exempel slängar jag in 3 företag: Deltaco, Eldorado, Euroshopper.
Dessa 3 företag tjänar pengar, vad tillverkar dom? - Skräp!

Ta och byt ut dessa 3 företag som säljer skräp i matvaruhandeln, mot 3 som säljer skräp i skidvärlden =)

I detta sammanhang definierar jag "ogräslig" på detta vis.

Kan komplettera ytterliggare om du saknar info!

jenli89 sa:
(...) Samtidigt är jag ju lite av en design/estet mupp, så helt ogräsliga bör det heller inte vara.
Det här är rätt kul - lite som att gå in till en bilhandlare och säga att man vill ha en bil med snygga bilbälten.
Alla bindningar ser typ likadana ut. Är de inte svarta så är de grå/vita. Lyckas du få tag på något i en gräslig färg så kommer du vara hetast i backen. Jag ser inte problemet?

Ang langeklenoderna, 340mm sullängd - det innebär att du har runt 30cm långa fötter? (Skostorlek 46-48)
-Kollat denna artikeln? https://www.freeride.se/content/4640/
Dessutom tvivlar jag på att du med så stora pjäxor behöver ett par skidor, det är nog bara att valla och köra... ;)

Till huvudtrådskaparen säger jag:
Griffon 12 eller STH 14 Driver - jag hade tagit den med bäst pris. De bindningarna går att få tag på överallt, köper du dem i butik så bjuder de säkert på monteringen. Eller så köper du från conrad och monterar själv om du har grejjer till det. (Skidbutiker brukar ta typ 500 spänn för montering av skidor + bindning som inte är köpt där)

Nojlas sa:
jenli89 sa:
(...) Samtidigt är jag ju lite av en design/estet mupp, så helt ogräsliga bör det heller inte vara.
Det här är rätt kul - lite som att gå in till en bilhandlare och säga att man vill ha en bil med snygga bilbälten.
Alla bindningar ser typ likadana ut. Är de inte svarta så är de grå/vita. Lyckas du få tag på något i en gräslig färg så kommer du vara hetast i backen. Jag ser inte problemet?

Ang langeklenoderna, 340mm sullängd - det innebär att du har runt 30cm långa fötter? (Skostorlek 46-48)
Dessutom tvivlar jag på att du med så stora pjäxor behöver ett par skidor, det är nog bara att valla och köra... ;)

Till huvudtrådskaparen säger jag:
Griffon 12 eller STH 14 Driver - jag hade tagit den med bäst pris. De bindningarna går att få tag på överallt, köper du dem i butik så bjuder de säkert på monteringen. Eller så köper du från conrad och monterar själv om du har grejjer till det. (Skidbutiker brukar ta typ 500 spänn för montering av skidor + bindning som inte är köpt där)

MnO sa:
JL76 sa:
Det är oklart för min del vad skillnaden mellan STH och Z12 egentligen är. Dom ser väldigt lika ut konstruktionsmässigt på bild i alla fall.
Som jag uppfattat det skiljer AFD:n, teflon på den STH och en rörlig på "Z".
STH betyder "steel... "-nånting på salomonspråk har jag hört så den kanske är liiiiite "biffigare", men det kan också vara total missuppfattning, vandringssägen el likn.

JL76 sa:
MnO sa:
JL76 sa:
Det är oklart för min del vad skillnaden mellan STH och Z12 egentligen är. Dom ser väldigt lika ut konstruktionsmässigt på bild i alla fall.
Som jag uppfattat det skiljer AFD:n, teflon på den STH och en rörlig på "Z".
STH betyder "steel... "-nånting på salomonspråk har jag hört så den kanske är liiiiite "biffigare", men det kan också vara total missuppfattning, vandringssägen el likn.
Aha, nu klarnar det. Jag har inte tittat noga nog märker jag. STH 12 är faktiskt en riktigt påkostad bindning vid närmare studie. Det är ju en LAB-bakdel med stålbotten och med en Z-tådel. Det hade jag helt missat. Det måste innebära att Salomon hyser ganska gott förtroende för Z-tådelen. Annars skulle man nog inte lägga ner mödan på att göra en sådan typ av bindning. STH står helt enkelt för bottenplattans konstruktion som jag tolkar det. STeel Heel kanske? Den bottenplattan härstammar från 977/997 Equipe, och fanns sedan under tiotalet år endast på S916, för att sedan återuppstå i 14-segmentet i och med introduktionen av 914 Lab för ca fem år sedan. Och nu då i en 12-bindning alltså i form av STH 12. Ett mycket bra val av Salomon tycker jag. Bottenplattan på 912/914/810 och dess gelikar var en vek del i konstruktionen.

"Ang langeklenoderna, 340mm sullängd - det innebär att du har runt 30cm långa fötter? (Skostorlek 46-48)
Dessutom tvivlar jag på att du med så stora pjäxor behöver ett par skidor, det är nog bara att valla och köra... ;)"

Alltså respekt på den slutsatsen!

En sak som ni glömmer att nämna är: dyr binding normalt sätt bättre kvalitet. sen brukar man ju kunna skruva ner 14&16 bindningar till 8 eller så. Vilket skulle vara bra i detta fall.

Nojlas sa:
Fnissa du, men nu ingår ju inte de där snygga och bekväma bilbältena tillverkade i krokodilskin :). Vill ändå känna en slags enhetlighet mellan all ny utrustning jag snart införskaffat. Kvalité och funktion är två faktorer som också spelar större roll i detta dilemma!

Nojlas sa:
Som sagt, det är farsans gamla klenoder som han och alla andra gubbar sprang och köpte för länge sedan. Ja, de är förstora - det är 46:or :D Klumpiga och eländiga är dom, ont får man, listan kann göras längre.
Borde alltså införskaffa mig pjäxor aswell, fine, bygg på budgeten bara! Haha.

Vet du vad, hittade faktiskt ett par helt oanvända Scarpa Spirit 3 stående i en påse, i någon mindre modell. Knasigt tycker jag, är det inte märkligt att gubben har ett par blyklumpar och lättplast på hyllan? I varje fall, jag vet att dessa är ett par pjäxor anpassade för just touring, men är de inte bättre än de äldre tro, tyvärr inte hittat någe flex om pjäxan. Tänker ta tipset om att besöka en fysisk butik och pröva hela lagret nästa säsong.

Till Topic. Tror, jag är intresserad av en STH variant....

Senast ändrad:
Jag skulle råda dig att köpa ett par begagnade pjäxor i rätt storlek så snart som möjligt. Har du råd med ett par skidor för ett par tusen så borde det inte vara några problem att skrapa fram 300-500kr kanske för ett par vettiga pjäxor. Gå och testa lite pjäxor i en butik och se vilken storlek du ska ha. Det är nästan alltid detsamma som längden i cm på din fot. Du märker snart vilket märke som verkar sitta bra. Sen kan du med relativt god sannolikhet handla ett par beggade pjuck i samma märke och samma storlek och hamna inom ett godtagbart "modifieringsintervall" på passformen, dvs det går att mecka till dom så att dom passar. Börja med pjäxorna. Allt annat är sekundärt i det här läget.

MnO sa:
Jag skulle råda dig att köpa ett par begagnade pjäxor i rätt storlek så snart som möjligt. Har du råd med ett par skidor för ett par tusen så borde det inte vara några problem att skrapa fram 300-500kr kanske för ett par vettiga pjäxor. Gå och testa lite pjäxor i en butik och se vilken storlek du ska ha. Det är nästan alltid detsamma som längden i cm på din fot. Du märker snart vilket märke som verkar sitta bra. Sen kan du med relativt god sannolikhet handla ett par beggade pjuck i samma märke och samma storlek och hamna inom ett godtagbart "modifieringsintervall" på passformen, dvs det går att mecka till dom så att dom passar. Börja med pjäxorna. Allt annat är sekundärt i det här läget.
Okej, har faktiskt inte, efter att ha läst pjäx-guiden, då inte fått in detta i min tröge skalle! Men, ska senare i veckan besöka Alpingaraget i Storstaden, pröva några pjäser, fråga lite frågor samt kika på annat som kan vara fint att ha, som exempelvis, en BRA hjälm. :)

Har för övrigt ändrat mig ang. min budget, struntar i den nya utstyrseln för stunden, slänger med ett par pjucks som sitter som de ska och bär mig!

Några speciella att hänga i granen?

jenli89 sa:
Okej, har faktiskt inte, efter att ha läst pjäx-guiden, då inte fått in detta i min tröge skalle! Men, ska senare i veckan besöka Alpingaraget i Storstaden, pröva några pjäser, fråga lite frågor samt kika på annat som kan vara fint att ha, som exempelvis, en BRA hjälm. :)

Har för övrigt ändrat mig ang. min budget, struntar i den nya utstyrseln för stunden, slänger med ett par pjucks som sitter som de ska och bär mig!

Flex 110-130 om du frågar mig. Mjukare om du är jibber. Märke och modell går inte att tipsa om. Mät din lästbredd genom att mäta bredden på foten på det bredaste stället (dvs över främre trampdynan) och välj initialt ett antal modeller efter det. Ta fram 5-6 modeller med rätt bredd. Testa igenom dessa och känn på passformen. Det ska sitta tight och utan stora tryckpunkter. Välj ut 2-3 av dessa som du tycker är bäst. Testa sen varje sko minst 20 min och gå runt och spana lagg och hjälm med pjucken på fötterna. Då känner du efter en stund hur foten reagerar på respektive pjäxa.

@josh
Jag körde Hardside och FT12 förra säsongen utan problem ... Vet du hur skidorna har knäckts? Under foten? Är du säker på att det beror på bindningen?

Har aldrig hört eller läst något tidigare om att Dynafit skulle utsätta skidorna för större belastningar än en vanlig bindning. Kan bindningarna ha varit felmonterade?

/MM

Mountain_Man sa:
@josh
Jag körde Hardside och FT12 förra säsongen utan problem ... Vet du hur skidorna har knäckts? Under foten? Är du säker på att det beror på bindningen?

Har aldrig hört eller läst något tidigare om att Dynafit skulle utsätta skidorna för större belastningar än en vanlig bindning. Kan bindningarna ha varit felmonterade?

/MM
Kan inte säga att det är pga Dynafit bindningen men bada laggen släppte i belagen vid frontbindningen och fick en väldigt tydlig rocker style :) Tror de ena paret var monterade pa alpingaraget. K2 har väl haft lite problem med modellerna liksom Völkl sen de la produktionen i Kina? Har själv samma bindning men pa ett par lagg med stalkärna. Elle kanske ska säga hade eftersom dessa lagg sprack i tailen. En annan sak ang Dynafit. Tva vänner drog sönder knät förra aret när de körde med dynafit. Har du hört nagot om detta?

josh sa:
Kan inte säga att det är pga Dynafit bindningen men bada laggen släppte i belagen vid frontbindningen och fick en väldigt tydlig rocker style :)
Har inget med bindningen att göra kan jag mer eller mindre garantera då de har ungefär samma hål bild som alla andra bindningar. Hade det varit under bakbindningen och P18 så hade det varit en annan sak.

josh sa:
Tror de ena paret var monterade pa alpingaraget. K2 har väl haft lite problem med modellerna liksom Völkl sen de la produktionen i Kina?
Nej K2 har inte alls haft problem vad jag har märkt om man jämför med Völkl.

josh sa:
Har själv samma bindning men pa ett par lagg med stalkärna. Elle kanske ska säga hade eftersom dessa lagg sprack i tailen.
Stålkärna? Vad är det? Har aldrig hört om det på skidor. Måste vara sjukt tunga och styva.

josh sa:
En annan sak ang Dynafit. Tva vänner drog sönder knät förra aret när de körde med dynafit. Har du hört nagot om detta?
Inget som jag har hört om att de skulle vara extra hårda mot knä. Jag körde relativt mycket med de förra året och jag har ett dåligt knä redan men den löste ut när det behövde.

//Hasse

Jag ursäktar mig Hans. Metallkärna (katana). Sa det är inte skidan och inte bindningens fel? Da maste det vara att de aker som stinsar.

josh sa:
Jag ursäktar mig Hans. Metallkärna (katana). Sa det är inte skidan och inte bindningens fel? Da maste det vara att de aker som stinsar.
Du får nog be om ursäkt igen. Är inte metall kärna där heller. Är träkärna med ett metall platta över.

Nej det är inte bindningens fel skulle jag tro. I så fall skulle det var väldigt väldigt konstigt. Gick skidan av eller blev den stukad?

Stukade. Var inne i en shop i argentiere och där de nämnde att Dynafit i komb med den typ av skida inte var speciellt bra. Har ingen aning om det är korrekt eller inte men erfarnheten säger ju att det inte var nagon höjdare eller sa hade mina vänner bara otur. Da har vi ju bada rätt: metall och trä.:cool:

MnO sa:
jenli89 sa:

Flex 110-130 om du frågar mig. Mjukare om du är jibber. Märke och modell går inte att tipsa om. Mät din lästbredd genom att mäta bredden på foten på det bredaste stället (dvs över främre trampdynan) och välj initialt ett antal modeller efter det. Ta fram 5-6 modeller med rätt bredd. Testa igenom dessa och känn på passformen. Det ska sitta tight och utan stora tryckpunkter. Välj ut 2-3 av dessa som du tycker är bäst. Testa sen varje sko minst 20 min och gå runt och spana lagg och hjälm med pjucken på fötterna. Då känner du efter en stund hur foten reagerar på respektive pjäxa.
Har inte fotens längd också en viss betydelse när man provar pjäxor? :P

Metallskiktet ÄR väl själva toppen i katanan? (Grafiken printas väl direkt på metallen)

Dock vet jag ett annat skidmärke som har pyttelite metall innuti och inte ovanpå träkärnan :rolleyes:
dps-core.jpg

Exakt PNyberg. Där har vi ett praktexempel på korrekt skidteknik. Står mitt på skidan, lagom brett mellan benen och en perfekt (statisk) stavföring. Bara att se och lära PNyberg!

DPS kommer vara på skidtestet i Tandådalen, så kommer du dit så kan du få prova ett par.

@Nojlas
Jo det där med "tryckpåplösen" är kvalificerat skitsnack. Försökte det med mina Hardside i vintras och körde bokstavligen näsan djupt i snön. Har hitentills trott att det berodde på skidorna var för korta och smala, men nu ser jag att det berodde på totalt fel teknik ... det är alltså så här modern skidteknik ser ut!

;-) / MM

Nojlas sa:
Exakt PNyberg. Där har vi ett praktexempel på korrekt skidteknik. Står mitt på skidan, lagom brett mellan benen och en perfekt (statisk) stavföring. Bara att se och lära PNyberg!

DPS kommer vara på skidtestet i Tandådalen, så kommer du dit så kan du få prova ett par.
vilka datum är det?

Tillbaka
Topp