K2 sidestash vilken binding ska man köpa?

Mountain_Man sa:
@Nojlas
Jo det där med \\\"tryckpåplösen\\\" är kvalificerat skitsnack. Försökte det med mina Hardside i vintras och körde bokstavligen näsan djupt i snön. Har hitentills trott att det berodde på skidorna var för korta och smala, men nu ser jag att det berodde på totalt fel teknik ... det är alltså så här modern skidteknik ser ut!

;-) / MM
Jajjemän, där ser du var skåpet ska stå.
Här har vi en ännu bättre bild:
c3d1948fc27c818c28b840600f84efe0.jpg

På detta vis minimerar man också onödiga svängar, vilket jag tror GNU tog upp i en annan tråd häromdagen. Farten regleras genom att ha olika mycket bakhäng, men ofta regleras den inte alls. (Eftersom låg hastighet är för åkare med dålig teknik. En duktig åkare kan åka fort överallt och hela tiden)
Att ha så pass resta skidspetsar har även den förträffligt praktiska fördelen att de flesta tänkbara hinder mejas ner under dig. Exempelvis buskage och mindre skidåkare som befinner sig på "fel" plats.

Har någon fler teknikfrågor är det bara att skicka ett PM. Jag vet allt. :lol:

Härliga bilder Nojlas, ser väldigt soft ut att glida på det viset! Är så sjukt sugen på ett åk just nu, snön har nämligen nått Stockholm! För att hylla det, bär det av till Alpingaraget för att reka pjäxor samt bindningar. Blir även till att beställa skidorna, så jag lugnar ner mig och har något att blänga på fram tills resdags! Återkommer med stor sannolikhet...

Senast ändrad:
Sådär, har nu varit och besökt AG! Tror det är tredje flytten de gjort, för inte var det på samma adress inte. Stort var det också, var där i hela två timmar och dräglade som en liten pöjk! Trevlig personal också, mycket hjälpsamma och kunniga.

När killen som hjälpte mig, frågade vad jag var ute efter, log han och sa "Om du hade gått in här, frågat efter den bästa allround-skidan,hade jag sagt Sidestash direkt, älskar dom!" :)

I varje fall, kommer antagligen bli en Marker Griffon då vi kom fram till att, mer, behöver inte jag!

Till det stora pjäxproblemet, it's over, i'm in love! Atomic Hawk 120 satt verkligen som ett romerskt handslag, helt otroligt. Det är ta mig sjuttton skillnad på pjäxor och pjäxor! Provade även den vanliga Hawk'en, den var helt ok den, tyvär tröckte den lite väl mycket. Sen var det faktiskt inte mycket att hänga i granen, smakar det så kostar det helt enkelt. Ville testa för att testa, så jag bad han komma in med något lägre FLEX och mer anpassad för just off-pist, dom skulle jag verkligen inte kunna satsa 100 % i pisten med, Salomons Shogun och Posion.

Kommer alltså bli Atomic Hawk 120.

Ja, du, Nojlas. Utan dina bra formuleringar hade jag nog fortfarande vatit inställd på Langepjäserna. Ska bli riktigt riktigt roligt att testa dom efter säsongen, bara för att verkligen förstå vad du menar med att pjäxan är den viktigaste komponenten i ett paket. :)

Btw, mer OT, är det någon som vet om det är någon grov skillnad på Sidestash från förra året och den kommande? (09-10&10-11) Frågar efter att jag sökt förgäves, samt att -11 inte ens släppts ännu.
Om inte, kan jag lika gärna köra på förra säsongens, då de ska vara riktigt bra de med. Där spar jag även in massor med riksdaler som kan spenderas på annat skoj!

Senast ändrad:
Enligt uppgift från (o)säkra källor är Sidetstash 09/10 samma skida som 10/11. Dvs. det är bara grafik & belag som skiljer sig. Har inte sett eller hört någonting som tyder på att det skulle vara på annat sätt. Jag har ett par 10/11 så nog har de släppts alltid! Däremot har jag inte ägt några 09/10 så jag kan inte bombsäkert uttala mig om skillnaden förutom det som syns.

/MM

Senast ändrad:
Det lät ju glädjande, då jag snålköpte ett par 09/10 istället för 10/11... Pengarna jag sparade lägger jag på... äh.. en långhelg i gränsen, kanske?

Mountain_Man sa:
Enligt uppgift från (o)säkra källor är Sidetstash 09/10 samma skida som 10/11. Dvs. det är bara grafik & belag som skiljer sig. Har inte sett eller hört någonting som tyder på att det skulle vara på annat sätt. Jag har ett par 10/11 så nog har de släppts alltid! Däremot har jag inte ägt några 09/10 så jag kan inte bombsäkert uttala mig om skillnaden förutom det som syns.

/MM
Alright! Tack för infon. Då jag är student med strypt ekonomi, väljer jag klart förra säsongens, om inte med en liten liten tår rinnandes. Är det Sport-Conrad som gäller? Stavar, letar jag nog fram några i garaget.

Återigen, er hjälp har varit ovärderlig, ni har guidat mig rätt i träsket! (Det är inte över, jag kommer plåga er med frågor och nyfikenhet många år framöver!) kommer säkerligen att dela med mig av mina åsikter kring all utrusning jag inhandlat.

Have a good one,
Jenli

jenli89 sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Alright! Tack för infon. Då jag är student med strypt ekonomi, väljer jag klart förra säsongens, om inte med en liten liten tår rinnandes. Är det Sport-Conrad som gäller? Stavar, letar jag nog fram några i garaget.

Återigen, er hjälp har varit ovärderlig, ni har guidat mig rätt i träsket! (Det är inte över, jag kommer plåga er med frågor och nyfikenhet många år framöver!) kommer säkerligen att dela med mig av mina åsikter kring all utrusning jag inhandlat.

Have a good one,
Jenli
Sport-Conrad:

Sidestash 09/10 + Marker Tour F12: Under fem lakan levererat vid dörren av pigg DHL-chaufför som lyfter på mössan och önskar trevlig skidåkning.

Som alltid ett rent nöje att göra affärer med tyskar, de vet att vårda språket i sin kontakt med kunder:
\"Sehr geehrter Herr Millgard...\"

Qty: 1 Item/Set: 70005248*72603705 Description: K2 SideStash 09/10| Marker Tour F 12 Price: 499 Euro
Size -> Boot size: Sole length: 340mm Ski size: 188cm
Size -> Sole length: 340mm
Binding: -> Montiert
Size -> Size: L

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Order value: 499 Euro
Delivery costs: 25 Euro
Total invoice: 524 Euro

Jag fick mailsvar ifrån K2 supporten tidigare i höst som bekräftade att Sidestash 10/11 är samma skida som 09/10 (bara ny grafik).

Tänkte försöka mig på en liten trådkapning, fast jag håller mig till samma tema!

Jag är 184 lång och väger 82 kg. Pjäxorna mäter 305 mm. Jag åker numera max 4 veckor om året, har säsongat så jag tycker mig ändå kunna pka bra men långt ifrån avancerat :P. Jag har tänkt att utveckla mitt offpiståkande rejält och har redan två veckor i alperna bokat denna säsong och siktar på en till vecka. Jag trivs bästa i öppen offpist men fegar inte ut när lite hederligt skogsröj kommer på tapeten.

Jag har bestämt mig för att köpa ett par Sidestash men är väldigt kluven då det kommer till längden. Kan jag bemästra ett par 188 skidor eller ska jag nöja mig med 181? Sen så blir jag helt tokig när det gäller att välja bindningar... Har läst hur många trådar som helst om bindningar och de som verkar vara intressanta för mig är Marker Jester, STH14 driver eller Look PX... Kan det vara något för mig eller är jag helt ute och cyklar? Har tänkt lite på lös häl men det är inte något de jag åker med använder så jag får nog trycka in mig i liften ett tag till. Men hur står sig en bindning med lös häl kontra en \"vanlig\"? Förlorar jag mycket på det? Krävs speciella pjäxor?

Tacksam för svar

RingoMonstret sa:
Tänkte försöka mig på en liten trådkapning, fast jag håller mig till samma tema!

Jag är 184 lång och väger 82 kg. Pjäxorna mäter 305 mm. Jag åker numera max 4 veckor om året, har säsongat så jag tycker mig ändå kunna pka bra men långt ifrån avancerat :P. Jag har tänkt att utveckla mitt offpiståkande rejält och har redan två veckor i alperna bokat denna säsong och siktar på en till vecka. Jag trivs bästa i öppen offpist men fegar inte ut när lite hederligt skogsröj kommer på tapeten.

Jag har bestämt mig för att köpa ett par Sidestash men är väldigt kluven då det kommer till längden. Kan jag bemästra ett par 188 skidor eller ska jag nöja mig med 181? Sen så blir jag helt tokig när det gäller att välja bindningar... Har läst hur många trådar som helst om bindningar och de som verkar vara intressanta för mig är Marker Jester, STH14 driver eller Look PX... Kan det vara något för mig eller är jag helt ute och cyklar? Har tänkt lite på lös häl men det är inte något de jag åker med använder så jag får nog trycka in mig i liften ett tag till. Men hur står sig en bindning med lös häl kontra en \"vanlig\"? Förlorar jag mycket på det? Krävs speciella pjäxor?

Tacksam för svar
Nu kan jag inte uttala mig om varken Sidestashen eller vilken bindning du ska ha. Däremot kan jag ju berätta att jag beställt ett par på 181 cm med Marker Jester, valet stod mellan Griffon och Jester, tog Jester pga av den låga prisskillnaden/komponentmaterial/DIN. Jag är 189 cm lång och väger 75+(tränar). Själv har jag alltid gillat något kortare skidor, då jag kan ha mer kul med dom.

Om du inte ska tura, är det väl onödigt med en sådan slags bindning? (Antar att du menar just det med "lös häl".)
Vilken du ska välja av de tre du nämnt, har jag ingen aning om faktiskt, jag är inte den mest insatte, som sagt.
Det kommer väl i ändan alltid till hur din åker/hur du tänkt åka. Ingen av de du nämnt är kassa, så mycket vet jag.

Det var min lilla hjälp.

RingoMonstret sa:

Tacksam för svar
Ang längd på sidestash är 181 snarare 186 i verklighet.

Man kan ju mäta längden på olika sätt, tex

1. mot snön rakt nedför på hårt underlag
2. mot snön i svängen (på kant)
3. mot snön i djupsnö
4. mellan sidorna i takboxen
5. i förrådet (tar de i lampan?)
6...?

Det viktiga är väl hur de känns, inte hur många centimeter de är på papperet enligt mätmetod 1, 2, 3, 4 eller 5?

Mina 188 Sidestash känns åtminstone en halvmeter kortare än mina Machete FB 185cm...:cool:

@RingoMonstret:
Tja!
Hvis du vil at noen skal velge for deg så SKAL du ha Sidestash i 188 cm. Husk at skien har rocker og den effektive lengden vil derfor bli mindre (avhengig av lengden på rockeren). Du veier også 84 kg, og selv om du ikke er noen tjokkis vil den ekstra lengden gjøre at du flyter bedre i det dype.

Av de bindingene du har nevnt skal du helt klart velge STH14 Driver. Hvis du virkelig vil kjøre offpist med høye drop og skikkelig hard kjøring gjør du klokt i å ikke velge f.eks. en Dynafit eller andre touring bindinger. Et alternativ er selvfølgelig Marker Baron/Duke som er alpinbindinger med gåfunksjon slik at du kan ta en liten avstikker fra heisen. Disse er solide, selv om det har vært tilfeller hvor plasten under foten har knäkt/sprekt.

Hvis du vil ha en støvel som fungerer med flere type bindingssystemer kan jo Dynafit Titan være et alternativ, den kan brukes i Dynafit (surprise), AT-bindinger og alpinbindinger (følger med kompatible hälplator). Støvelen skal også være ganske stiv, men ikke nødvendigvis når du sammenligner med stive alpinstøvler.

Håper dette var til hjelp...

@RingoMonstret
I princip alla turbindningar förutom Dynafit går att köra med vanliga alpina skor, så du kan tex montera en Marker Duke även om du inte planerar några turer denna säsong och senare komplettera med stighudar och byta till turskor. Ett alternativ kan även vara Marker F12 som är betydligt lättare (men sannolikt inte pallar lika hård körning).

@Jaa968
Precis som du skriver är knappast Dynafit ett alternativ om du pysslar med höga dropp och rippar bergssluttningar i högsta möjliga hastighet. Om du däremot normalt inte behöver skruva upp din bindning till mer än DIN 10-12 lär den klara allt du normalt utsätter den för ...

/MM

Mountain_Man sa:
@Jaa968
Precis som du skriver är knappast Dynafit ett alternativ om du pysslar med höga dropp och rippar bergssluttningar i högsta möjliga hastighet. Om du däremot normalt inte behöver skruva upp din bindning till mer än DIN 10-12 lär den klara allt du normalt utsätter den för ...

/MM
Varför skulle det begränsa för? Eric Hojji rippar hårt, kör stort och snabbr med FT 12. Kami lika så. Allt handlar ju om teknink. Har man rätt teknik så sitter pjäxan kvar i bindningen, fast detta gäller ju inte på detta forumet där ju hårdare bindning desto bättre skidåkare.

Hasse som precis har kört puder med en 12 din bindning bara och äter lunch nu. Schweiz på försäsongen är fint ;)

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Mountain_Man sa:
@Jaa968

/MM
Varför skulle det begränsa för? Eric Hojji rippar hårt, kör stort och snabbr med FT 12. Kami lika så. Allt handlar ju om teknink. Har man rätt teknik så sitter pjäxan kvar i bindningen, fast detta gäller ju inte på detta forumet där ju hårdare bindning desto bättre skidåkare.
Sluta att jämföra med Hoji. Det är som att säga att alla borde köra på den gamla Fritchin då Coombs gjorde det och skulle nog åka byxorna av samtliga på detta forum. Man kan inte jämföra oss med dom.

Kanske är så att många här skulle kunnna åka på en FT ist för duke utan att känna sig begränsad på ngt sätt. Men sanningen är att köpa duken är lite som att köpa en volvo, det är tryggt och man vet vad man får.

PNyberg sa:
Sluta att jämföra med Hoji. Det är som att säga att alla borde köra på den gamla Fritchin då Coombs gjorde det och skulle nog åka byxorna av samtliga på detta forum. Man kan inte jämföra oss med dom.

Kanske är så att många här skulle kunnna åka på en FT ist för duke utan att känna sig begränsad på ngt sätt. Men sanningen är att köpa duken är lite som att köpa en volvo, det är tryggt och man vet vad man får.
Det jag skriver om du läser igen är att folk borde lära sig att åka med bättre teknik. Det är det som skiljer Coombs, Hojji, Kami, Andreas Fransson med flera från oss vanliga. De åker med "rätt" teknik och står rätt på skidorna och då löser de inte ut. Så kontentan är att de som har rätt teknik behöver ingen så hård 16-18 din bindning men de kör oftast med det för att ha marginaler på sin sida. När vi kör med 16 din är det för att vi är kassa på skidtekniken och behöver få bättre teknik och position på skidorna.

Just my five cents....

Nej nu är det ut och åka skidor och träna teknik igen. Sen Milano och Fotbollsderby ikväll förmodligen!

Edit: Varför tjatar ni så då om en Look tourbinding då om man känner sig så trygg på Duke ;)

Senast ändrad:
@Hasse
Om låser tådelen på Dynafit (låsläge "3") får man sannolikt en bindning som håller skon så hårt att det är skruvarna i skidan som ryker innan bindningen släpper. Det var vad Hojji hade gjort i en filmsnutt jag såg för ett tag sedan. Inget att rekommendera ... såvida inte en tappad skida är ett betydligt värre öde än avslitna korsband ... ;-) Njae ... jag har svårt att se Dynafit dom ett förstahandsval för den som droppar högt och kör riktigt fort och hårt, och det var ju det jag skrev!

Förresten, var är du någonstans, hur mycket snö är det?

/MM

Hasse_Lindborg sa:
PNyberg sa:

Det jag skriver om du läser igen är att folk borde lära sig att åka med bättre teknik. Det är det som skiljer Coombs, Hojji, Kami, Andreas Fransson med flera från oss vanliga. De åker med "rätt" teknik och står rätt på skidorna och då löser de inte ut. Så kontentan är att de som har rätt teknik behöver ingen så hård 16-18 din bindning men de kör oftast med det för att ha marginaler på sin sida. När vi kör med 16 din är det för att vi är kassa på skidtekniken och behöver få bättre teknik och position på skidorna.

Just my five cents....

Nej nu är det ut och åka skidor och träna teknik igen. Sen Milano och Fotbollsderby ikväll förmodligen!

Edit: Varför tjatar ni så då om en Look tourbinding då om man känner sig så trygg på Duke ;)
Hehe ok då. Men jag tycker fortfarande att det är lite meningslöst att rekommendera en F12 och sedan hänvisa till Hoji och att han kan köra hårt med den. my 0,02$

Trygg och trygg. Dukes är för mig ett nödvändigt ont då det inte finns någon annan turbindning som presterar lika med utför med vanliga alpinskor. Jag är rätt säker på att en turbindning från Look hade gett oss en helt ny dimension.

Jag säger "prova själv" istället för att hänvisa till den ena eller andra proffsskidåkaren...

Jag är TÄMLIGEN säker på att 99% av åkarna på detta community inte har några större problem med att åka på ett par Dynafiter ute i verklighetens skidåkning. Men ofta låter det ju som att 30m dropp tillhör vardagens 150 skiddagar/år.

Och givetvis, en "aggressiv åkstil" - höll på att glömma det.

millgard sa:
Jag säger "prova själv" istället för att hänvisa till den ena eller andra proffsskidåkaren...

Jag är TÄMLIGEN säker på att 99% av åkarna på detta community inte har några större problem med att åka på ett par Dynafiter ute i verklighetens skidåkning. Men ofta låter det ju som att 30m dropp tillhör vardagens 150 skiddagar/år.

Och givetvis, en "aggressiv åkstil" - höll på att glömma det.
Aggressiv åkstil or bust! Värst är jag nog på stjärtlapp. Rakt ner i fallinjen utan att svänga eller bromsa ett skit!

On topic så tror jag att de flesta är rädda för tjuvlös när det är lite sämre snö och det går lite fortare (skena tex) och därför drar sig för att köpa annat än en töff 16din:are. Hade jag haft pengar och möjlighet att ha en superlätt setup för toppturer och att varva puderfyllda fält backcountry så hade jag nog inte tvekat på en Dynafit setup.

Tillbaka
Topp