Hej igen.. känns som om det är dags för en update.. men tyverr så börjar jag få slut på ideer om vad jag ska skriva :/ men jag tänkte jag lägger upp och hoppas på förslag..
tex vad som ör dåligt med platsen m.m.
tack på förhand
_______________________________________________________________________________________________________
Kabelbana
Hej jag är en kille på 17 år som har ett förslag på att bygga en "kabelbana", kabelbana är som en släplift(i skidbackar) fast den här går runt och över vatten. Finns att hitta på skara sommarland. En kabelbana använts till vattenaktiviteter som t.ex. wakeboard, wakeskate, kneeboard, vattenskidor och ring m.m.
I Sverige finns för nuvarande endast en kabellina! Denna lina ligger som tidigare sagt i skara Sommarland.
Vissa kanske tycker att det är lite dumt att vi i Lidköping skaffar oss en sådan anläggning nu när sommarland redan har det, men dom har haft sin i ca 20 år, 20 år! Jag kan tänka mig att en anläggning som är nybyggd och fräsch drar mer folk än vad en 20 år gammal gör!
Sommarland anordnar träffar för åkare från hela Sverige för att åka i deras vattenpark vilket som är mycket uppskattat!
Gammal som ung kan åka, det är ett sätt att få folk att komma ut och röra sig och det är även ett sätt att få folk hit till Lidköping! Det skulle ju vara väldigt bra i och med den nya eventhallen som man skulle kunna knyta ihop med t.ex. anordna tävlingar, uppvisningar m.m. skulle ju även kunna vara smart att starta uthyrning av wakeboard, wakeskate, vattenskidor, ring och kneeboard! I Danmarks park kostar det 159 kr per timme för att åka vilket gör att man får in lite pengar.
Jag tänkte att man kanske kunde placera vattenparken i lidan vid rastplatsen.
Vissa kanske tycker att det är en dålig plats men jag menar att det är nästan den perfekta platsen efter som den ligger nära eventhallen och det går både snabbt och lätt att hitta med bil eller tills fots! Även att det redan finns en parkering, toalett, Fika\lunch bänkar, Mc Donalds och information om Lidköping vid platsen.
Vissa kanske tror att den bara skulle bli stående men om man kollar på tex. Danmarks, Finlands eller skaras som folk reser till från alla avstånd för att åka eller vara med på träffar för andra åkare.
Jag tror att det är ett mycket bra sätt att få igång ungdomar som vuxna att börja åka, wakeboard och wakeskate är två sporter som växer enormt!
Info:
Ett kabelsystem är uppbyggt med torn som är ca 9-10 meter högt och dom flesta systemen har 5 torn men dom finns både med 4 och 6 torn med.
Sjöns form varierar men dom flesta är rektangulära.
Wakeboard: En Wakeboard består av en bräda med fenor på undersidan även 2 bindningar på ovansidan, väldigt likt en snowboard.
Wakeskate: En Wakeskate bräda är som en skateboard fast utan hjul och lite längre och bredare(måtten varierar).
Kneeboard: Kneeboard är en bräda som är gjord för att sitta på knä på.
Vattenskidor: Som vanliga snöskidor , finns i olika varianter t.ex. trix m.m.
Ring: Badring med hantag och igentäppt botten för att studsa bättre på vatten.