Kabellift Projekt!

Dagby

Ny medlem
Kabellift Projekt!
Hej
jag undrar lite vad det är fördelar med en "vinsch"?
jag förstår att det inte blir några vågor å så men man kan ju bygga rails m.m.
jag tänker på en vinsch som går runt men vet inte vad det heter :/ om någon vet du skulle jag gärna vilja veta lite om vad det heter och om det är bra?

Senast ändrad:
Kabellift Projekt!
grymt med winch, köra på massa översvämmade ställen samt lätt mycket bättre när man ska köra rails

the grinch?

Kabellift Projekt!
Kul om man kör wakeskate, annars är det ganska kasst enligt mig...

Bygg din egen av en gräsklipparmotor eller likande eller kolla på the grinch elller blackbox (dyra)

Kabellift Projekt!
okej... men jag ska försöka få komunen att bygga en sådan anläggning.. kanske omöjligt men vill ändå försöka.. så om någon vet vad det heter skulle jag gärna vilja veta.
I början av denna filmen (
så ser man lite av den..

Kabellift Projekt!
Är det här ett skämt eller kollar jag på fel pryl?

07grinch.jpg

edith: Jaha, nu förstår jag... ni använder den som dragkraft istället för t,ex båt? Tufft!

Senast redigerad av en moderator:
Kabellift Projekt!
precis :P en sådan som det finns på skara sommarland.. men vad jag har fattat som är dom väldigt sällsynta eller har jag fattat fel?

Kabellift Projekt!
kommer en i Gbg nästa år förhoppningsvis. Det jobbaa stenhårt på det.

//H

Kabellift Projekt!
okej jag har kollat runt lite nu, och enligt mig finns det bara 1 i hela sverige än så länge? :S
om det nu är så, är det någon som kan förklara för mig varför det inte finns mer av dom? är dom dåliga elr?

Kabellift Projekt!
Det kostar ca 6 milj att anlägga en sådan anläggning och som sagt. Det kommer en i Gbg nästa år.

//H

Kabellift Projekt!
Dagby sa:
okej jag har kollat runt lite nu, och enligt mig finns det bara 1 i hela sverige än så länge? :S
om det nu är så, är det någon som kan förklara för mig varför det inte finns mer av dom? är dom dåliga elr?
Mest för att de är så sjukt dyra och du kan bygga en minst lika bra själv med en gocart motor eller liknande...

Hasse -> Har du mer info ang. det projektet?

Annars så kan jag rekomendera en tripp till Norsjös kabelpark i Norge, finns en i köpenhamn också men den ska inte vara något bra av vad jag har hört men har aldrig varit där själv...
eller så kommer ni förbi NoComplys event som de brukar hålla på skara varje vår, sjukt kul :)

Kabellift Projekt!
6 miljoner :S jävlar! det är ju en slant. :/
tack så mycket för hjälpen ni alla! :)
Ska försöka få komunen att bygga en ändå..kanske går att bygga något liknande.. ;) hehe
skriv gärna om ni kommer på något bra förslag ;)
Mvh Dagby

Kabellift Projekt!
Förresten jag är vålldigt intreserad av bilder om någon hittar det.. på en sådan kabelbana som finns i skara sommar land.. :) skulle hjälpa mig otroligt mycket!
tack på förhand

Kabellift Projekt!
Hej igen!
Tänkte fortsätta denna tråden med mitt "projekt" om att få en Kabellina i min hemstad Lidköping.
Jag kommer vara väldigt seriös med detta projektet så oseriösa komentarer eller annat tråkigt vill jag inte ha!

jag har börjat skriva lite på mitt brev till komunen.
detta är bara en börjar.. kommer nog bli ganska mycket förändringar å så, tänkte att om jag lägger upp det här kanske jag kan få förslag om vad jag kan skriva? :)

________________________________________________________________________________________

Kabelbana
Hej jag är en kille på 17 år som har ett förslag på att bygga en "kabelbana", kabelbana är som en släplift(i skidbackar) fast den här går runt och över vatten. Finns att hitta på skara sommarland. En kabelbana använts till vattenaktiviteter som t.ex. wakeboard, wakeskate, kneeboard, vattenskidor och ring m.m.
I Sverige finns för nuvarande endast en kabellina! Denna lina ligger som tidigare sagt i skara Sommarland.
Vissa kanske tycker att det är lite dumt att vi i Lidköping skaffar oss en sådan anläggning nu när sommarland redan har det, men dom har haft sin i ca 20 år, 20 år! Jag kan tänka mig att en anläggning som är nybyggd och fräsch drar mer folk än vad en 20 år gammal gör!
Sommarland anordnar träffar för åkare från hela Sverige för att åka i deras vattenpark vilket som är mycket uppskattat!
Gammal som ung kan åka, det är ett sätt att få folk att komma ut och röra sig och det är även ett sätt att få folk hit till Lidköping! Det skulle ju vara väldigt bra i och med den nya eventhallen som man skulle kunna knyta ihop med t.ex. anordna tävlingar, uppvisningar m.m. skulle ju även kunna vara smart att starta uthyrning av wakeboard, wakeskate, vattenskidor, ring och kneeboard! I Danmarks park kostar det 159 kr per timme för att åka vilket gör att man får in lite pengar.

Info:
Wakeboard: En Wakeboard består av en bräda med fenor på undersidan även 2 bindningar på ovansidan, väldigt likt en snowboard.
Wakeskate: En Wakeskate bräda är som en skateboard fast utan hjul och lite längre och bredare(måtten varierar).
Kneeboard: Kneeboard är en bräda som är gjord för att sitta på knä på.
Vattenskidor: Som vanliga snöskidor , finns i olika varianter t.ex. trix m.m.
Ring: Badring med hantag och igentäppt botten för att studsa bättre på vatten.

Nå? några förslag :)
Bra eller dåligt?
Mvh Dagby

Kabellift Projekt!
Du kanske skall ta reda på vad det kostar och tala om det för de oxå? Och hur mycket folk det är som kör. Sen så vete katten om det finns plats för två cabelparks på så nära håll tyvärr..

//H

Kabellift Projekt!
Det blir nog tufft att vattna ur din kommun på 6 miljoner.
Sen tror jag det hela låter för hightec för att berit 58 år på kommunen ska ta idén till sig.

Men visst, vore ju kul för er om det går igenom.
Det där med att slå ihop det med eventhallen är nog ett bra argument!

Lycka till

Kabellift Projekt!
Hasse sa:
Du kanske skall ta reda på vad det kostar och tala om det för de oxå? Och hur mycket folk det är som kör. Sen så vete katten om det finns plats för två cabelparks på så nära håll tyvärr..

//H
Bra ide men jag hittar inte så mycket info..känns som jag kollat igen snart hela google på kabellina/kabelbana m.m. :P
men hur visste du att det kosta ca 6 miljoner?

Kabellift Projekt!
felix sa:
Det blir nog tufft att vattna ur din kommun på 6 miljoner.
Sen tror jag det hela låter för hightec för att berit 58 år på kommunen ska ta idén till sig.

Men visst, vore ju kul för er om det går igenom.
Det där med att slå ihop det med eventhallen är nog ett bra argument!

Lycka till
jo jag har tänkt på det att dom nog kommer ha lite svårt att förstå :P
men får vell försöka få in att istället för att dagens ungdom är ute och klottrar på kvällarna kan dom åka wakeboard eller något ;)

jag hoppas dom nappar lite på det med eventhallen med ;)

Kabellift Projekt!
Det projekt jag vet om i Gbg har en budget på ca 6 milj. Men då har de 2 milj redan klart. Så räkna med ungefär 6-8 miljoner. Och som sagt det ligger nog för nära Gbg där de är ganska långt framme så...

//H

Kabellift Projekt!
Hasse sa:
Det projekt jag vet om i Gbg har en budget på ca 6 milj. Men då har de 2 milj redan klart. Så räkna med ungefär 6-8 miljoner. Och som sagt det ligger nog för nära Gbg där de är ganska långt framme så...

//H
okej :/ men jag ska inte ge upp man kan ju hoppas ända;)

Kabellift Projekt!
Dagby sa:
marer sa:
hur många kan åka åt gången på en såndär bana?
jag tror man kan köra några stycken åt gången..beror nog på banans hållbarhet..
Beror på hur lång den är?

skaras tar väl 4st om jag inte minns fel.

Men att jämföra skaras kabelbana med en "riktig" är helt fel, den är på tok för kort, har inga sliders eller hopp i och är alldeles för låg. Om man nu ska bygga en så bör det vara något som liknar den i Norsjö eller Köpenhamn...
Annars kan man nog lika gärna slänga sina 6 miljoner i sjön..

Kabellift Projekt!
Hej igen.. känns som om det är dags för en update.. men tyverr så börjar jag få slut på ideer om vad jag ska skriva :/ men jag tänkte jag lägger upp och hoppas på förslag..
tex vad som ör dåligt med platsen m.m.
tack på förhand ;)
_______________________________________________________________________________________________________

Kabelbana
Hej jag är en kille på 17 år som har ett förslag på att bygga en "kabelbana", kabelbana är som en släplift(i skidbackar) fast den här går runt och över vatten. Finns att hitta på skara sommarland. En kabelbana använts till vattenaktiviteter som t.ex. wakeboard, wakeskate, kneeboard, vattenskidor och ring m.m.
I Sverige finns för nuvarande endast en kabellina! Denna lina ligger som tidigare sagt i skara Sommarland.
Vissa kanske tycker att det är lite dumt att vi i Lidköping skaffar oss en sådan anläggning nu när sommarland redan har det, men dom har haft sin i ca 20 år, 20 år! Jag kan tänka mig att en anläggning som är nybyggd och fräsch drar mer folk än vad en 20 år gammal gör!
Sommarland anordnar träffar för åkare från hela Sverige för att åka i deras vattenpark vilket som är mycket uppskattat!
Gammal som ung kan åka, det är ett sätt att få folk att komma ut och röra sig och det är även ett sätt att få folk hit till Lidköping! Det skulle ju vara väldigt bra i och med den nya eventhallen som man skulle kunna knyta ihop med t.ex. anordna tävlingar, uppvisningar m.m. skulle ju även kunna vara smart att starta uthyrning av wakeboard, wakeskate, vattenskidor, ring och kneeboard! I Danmarks park kostar det 159 kr per timme för att åka vilket gör att man får in lite pengar.
Jag tänkte att man kanske kunde placera vattenparken i lidan vid rastplatsen.

Vissa kanske tycker att det är en dålig plats men jag menar att det är nästan den perfekta platsen efter som den ligger nära eventhallen och det går både snabbt och lätt att hitta med bil eller tills fots! Även att det redan finns en parkering, toalett, Fika\lunch bänkar, Mc Donalds och information om Lidköping vid platsen.

Vissa kanske tror att den bara skulle bli stående men om man kollar på tex. Danmarks, Finlands eller skaras som folk reser till från alla avstånd för att åka eller vara med på träffar för andra åkare.
Jag tror att det är ett mycket bra sätt att få igång ungdomar som vuxna att börja åka, wakeboard och wakeskate är två sporter som växer enormt!

Info:

Ett kabelsystem är uppbyggt med torn som är ca 9-10 meter högt och dom flesta systemen har 5 torn men dom finns både med 4 och 6 torn med.
Sjöns form varierar men dom flesta är rektangulära.

Wakeboard: En Wakeboard består av en bräda med fenor på undersidan även 2 bindningar på ovansidan, väldigt likt en snowboard.
Wakeskate: En Wakeskate bräda är som en skateboard fast utan hjul och lite längre och bredare(måtten varierar).
Kneeboard: Kneeboard är en bräda som är gjord för att sitta på knä på.
Vattenskidor: Som vanliga snöskidor , finns i olika varianter t.ex. trix m.m.
Ring: Badring med hantag och igentäppt botten för att studsa bättre på vatten.

Kabellift Projekt!
Vet att det inte är något litet projekt att sätta i gång, och att man nog skall ha koll på alla faktan omkring detta förän man börjar skriva till kommunen. Hur mycket det kostar att bygga, hur mycket plats man har behov för detta, hur man kan tjäna pengar in på det etc etc. Tvivlar lite på att kommunen har råd med att sätta pengar på det. Men man kan väl försöka. Men det lönar sig väl också att ta kontakt till någon privat som har pengar att investera. Någon känd rikman, kanske någon rik gammal surfare, som förstår sig på kärleken till vattensport :)

Angående hur man bygger en kabelbana, hur mycket det kostar, och mycket annat information kan du hitta t.ex. här - http://www.cablewakeboard.com/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=49

I Danmark har vi två st kabelbanor. Och det skulle inte undra mig om det kommer flera inom några år, fast att det är ett så litet land som det nu är..

Du kan hitta alla (tror jag) kabelbanor i världen på cablewakeboard.com och kolla hur dom ser ut där, finns även links till dom olika banorna. Den på Phillipinerna lär vara bra (CWC) och i Orlando (OWC).

Det är bara bra att någon orkar ta initiativ!

Kabellift Projekt!
Dagby..

Jag har skickat dig ett FR mail! Du får gärna återkomma på kristjan@nordicsurfers.com

Kabellift Projekt!
OWC i Orlanda, Florida är grym. Det var där jag lärde mig åka och jag har för mig att det är en av de största. Lite inspiration här,
Hur det än går så tycker jag det är grymt att du tar initiativ och försöker skapa detta!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp