kaffe+gå=fettförbräning

linkan_110

Aktiv medlem
kaffe+gå=fettförbräning
tjenare
nu på vårkanten ska man börja med träningen igen mitt mål är att få en lite lättare kropp som man kan släpa upp i bergen jobbigt att släpa i onödan.
så nu undrar jag om det är någon som vet hur snabbt man ska gå ? hur länge man ska gå ? och hur snabbt efter man kan äta för optimal effekt ?

tackar för alla svar
längtar till en lättare vinter

kaffe+gå=fettförbräning
gå ? ..... typ springa, jogga/ spinngen e grymt tufft. Maten e inte så vitig som man tror .... ät som vanligt .... men inte så mkt fet kanske men kolhydrater ... och sallad å sånt .... sen får man prova sig fram .... sen beror det på hur mkt du vill gå ner osv....

kaffe+gå=fettförbräning
maten är enormt viktig!!
de flesta som vill gå ner i vikt tittar enbart på fettinehållet i sin kost.
Sockermängden är minst lika viktig. En måltid med mycket socker (snabba kolhydrater) ger en hög blodsockernivå, vilket resulterar i att kroppen skickar ut insulin för att nå normala nivåer på blodsockret. vid höga sockertoppar pumpas det dock ut för mycket insulin vilket leder till att blodsockret sjunker under normal nivå. för att åter komma upp till en något så när normal blodsockerhalt utsöndras nu kortisol som är både MUSKELNEDBRYTANDE och BINDER FETT.

sök på listor med glykemiskt index på nätet eller i böker för att hitta bra mat att äta.
gröt på morgonen, vanlig husmanskost, massor med sallad och frukt istället för sötsaker fungerar utmärkt.
eftersom kost med långsamma kolhydrater ofta innehåller mindre energi(p.g.a. lägre sockernivå) kommer du att kunna äta större mängder mat men ändå minska ditt totala energiintag.
när förbränningen ökar (vilket sker vid en jämnblodsockernivå) kommer du dessutom att bli hungrigare mer ofta. detta är förhoppningsvis inget problem så länge du äter rätt mat.
för maximal fettförbränning bör du äta 5-6 små måltider per dag istället för tre stora(dvs två mellanmål i form av t.ex. frukt mellan frukost, lunch och middag.)

En kaffe före morgonpromenaden är bra. Kaffet ökar ämnesomsättningen och eftersom du inte ätit på 8-9 timmar bränner kroppen fett istället för kolhydrater.Frukost bör ätas efter morgonjogg/promenad

kaffe+gå=fettförbräning
Precis som FredrikN skriver så är maten jätteviktigt!!!
Se till att få i dig mkt proteiner, vid varje måltid, för att hålla uppe förbränningen men minska risken för muskelförlust.

Ligg på 60-70%pulsintervall när du promenixar. Käka bra måltid efteråt (du förbränner inte mer om du väntar med maten....väntar du för länge riskerar du att bränna muskler)

Att kaffe innan morgonpromenade har någon större effekt går att diskutera, andelen fettsyror som koffeinet frisätter är minimalt och endast tillfälligt! Dock är det ju en fördel att piggna till på morgonen innan man ska ut... Och den termogena effekten koffeinet har bidrar ju till att några kalorier extra går åt

Att morgonpromenader är en frälsning när man ska bränna fett är lite hypat. Att göra av med mer än man äter är det som gäller. Många har börjat skippa morgonpromenaderna (det tar för mkt tid) och gör som så att de tränar intervallträning i 10-20min(tex efter ett styrkepass) för att öka dygns-förbränningen, och kroppens vilja att bränna mer andel fett.

Jag är tröööttt, så jag vet inte om min text är helt korrekt, orkar inte läsa igenom just nu...

kaffe+gå=fettförbräning
bagge_87: Om man vill gå ner i vikt så ska man gå. Mycket bättre än att jogga/springa. Hellst innan frukost också, då bränner man mest fett. Ska själv lätta lite i vikt. Måste skryta lite med att jag snart gått ner typ 10 kg sen 1: a augusti förra året. Inge chips, läsk och godis gör susen! =D

kaffe+gå=fettförbräning
men bränner man inte mer kalorier ... när man anstränger sig mer ... typ har högrepuls och så ? trodde jag iallfall :) själv vill man gå upp 10 kg men i muskler då :P

kaffe+gå=fettförbräning
vill man bränna fett ska man ligga på lågintervallträning, ska man vara snabb och på topp ska man ligga på högintervallträning då bränner man mest kolhydrater.

låg- 90% fett 10 kol...
hög tvärtom ungefär.

källan är pelle, gif sundsvalls fystränare även gympa och hälsolärare... sen om det stämmer kan diskuteras =D

kaffe+gå=fettförbräning
Var inte så rädda för fett så länge det är vegetabiliskt vill säga, den riktiga boven är kolhydraten, om man ska tro Tore Gustavsson som skrev en artikel om just det här i förr numret av Brant.

kaffe+gå=fettförbräning
Om du vill lära dig mer om det som folk skrivit om ovan så rekomenderar jag en bok som heter Ät Träna Prestera. Den är skriven av Fredrik Paulun och går igenom insulinets roll i kroppen och hur mat med olika glykemiskt index påverkar insulinhalten. Den innehåller också en ganska utförlig tabell över GI i olika matvaror. Dessutom träningsprogram med kostråd för uthållighetsträning resp. muskelbyggarträning. Mycket bra!

Nu vill jag ge min syn på det här med fettförbränning. Och det här har jag inte hittat på själv utan fått från kunnigt håll. Dessutom verkar det mer logiskt:
Om du vill bränna maximalt med fett måste du först fråga dig hur vill du träna? Om du då svarar att jag vill träna en timme per dag blir din lösning att du ska springa så snabbt du kan i en timme. Orsaken är att den totala energiförbränningen ökar när din ansträngningsnivå ökar. Visserligen kommer den procentuella delen av förbränningen per tidsenhet för fettförbränning minska men den totala fettförbränningen ökar.

Om du däremot svarar att jag vill gå/springa en mil per dag blir lösningen att du ska gå så långsamt du kan en mil. Detta eftersom den procentuella fettförbränningen per tidsenhet är större ju mindre du anstränger dig. Och inom rimliga gränser förbrukar en människa lika mycket energi per förflyttad sträcka oavsett hur snabbt hon rör sig. Alltså bränner du mer fett på en mil om du går långsamt.

Någon som säger emot? Detta gäller givetvis inom rimliga gränser. Dessutom ger säkert medelhög ansträngningsnivå en bättre träning av kroppens förmåga att använda fett som bränsle men om man bara ser till förbränningen så stämmer resonemanget.

kaffe+gå=fettförbräning
låg puls = högre andel fett används som energikälla
hög puls = högre andel kolhydrater används som energikälla

Tips på kost
Ät inte - socker, snabba kolhydrater (vitt bröd snabbmakaroner, sötsaker), mättat fett (från kött och mjölkprodukter).

Ät: protein, långsamma kolhydrater (grovt bröd, råris m.m.), vegetabiliskt fett och fett från fisk.

Folk i allmänhet är för fokuserade på fetthalt istället för på kolhydrater och socker. Fett behövs! Ju mer fett du äter ju mer kommer kroppen använda fett som energi (läst på paulun.se tror jag) alltså fett bränner fett!

mer bra info om GI och sånt finns på
www.paulun.se

kaffe+gå=fettförbräning
Sen ska man inte fokusera så enbart på vad ett enskilt träningspass förbränner utan hur det påverkar dygnsförbränningen..... En promenad bränner mestadels bara under passet. Högintensiv träning bränner mkt under passet men framförallt ökas dygnsförbränningen. Styrketräning är också kanon eftersom dygnsförbränningen ökar, dessutom är det bra på att satsa att behålla musklerna! Visst kan man promenera till leda, men det bästa är varierad träning..
Men för att högintensiv träning m.m inte ska bränna några muskler gäller det att käka direkt efter passet m.m...

Det är kvaliten på viktnedgången som räknas, inte x antal kilo. Spela roll om du har gått ner 10 kg på 3 veckor, det är ändå bara muskler och vatten... = värdelöst!

kaffe+gå=fettförbräning
Att promenera är helt värdelöst om du vill bränna fett. Ett kilo fett innehåller ca 7000 kcal. Om du promenerar i rask takt bränner du kanske 150 kcal i timmen (UTÖVER ditt basbehov som ligger på 3200 kcal/dygn om du är en genomsnittlig man). Promenera på morgonen i 2 timmar och ta ett wienerbröd till kaffet och vips, två timmar åt helvete.

Viktigast är att du håller kosten. Det är inte svårt att klämma i sig kalorier. Vår kropp är däremot anpassad till svältperioder och vill inte lika lätt släppa på fettet. Det gäller därför att se till att kaloriintaget blir mindre än förbrukningen. Enkel matte. Fredrik Pauluns böcker är helt klart läsvärda.

Det bästa du således kan göra är att käka rätt och träna styrka dvs bygga upp muskelmassan. Muskler behöver näring och kräver mer kalorier än fett. Dessutom förbränner du kalorier när du vilar. Inte helt fel med feta lår nästa säsong heller....

kaffe+gå=fettförbräning
Det är även viktigt att äta ofta för förbränningen. Det kan kännas konstigt att äta 5 gånger om dagen nöär man vill gå ned i vikt men det skall man. Äter du sällan och stora måltider kan det frisättas nåt som heter kortisol pga att de timmar du går utan mat tror kroppen att du svälter. Kortisol binder fett och du kan alltså gå upp i vikt av att äta sällan.

kaffe+gå=fettförbräning
haha, du kan ju alltid sluta med maten o börja med vatten o grapfrukt eller nått. spy upp maten efteråt kan va en ide också.. haha nä ja bara skoja.. gå med i viktväktarna, där minskar man rätt mycket iaf..

Tillbaka
Topp