Kamchatka eller Iran 2017

Jag är väldigt sugen att dra till Ryssland (Kamchatka) eller Iran och åka skidor, och framför allt skitoura, i januari 2017. Är det någon som har erfarenhet av dessa platser och har bra tips på vad man ska tänka på? Är det tillåtet att köra på egen hand eller krävs guide? Någon som har liknande planer kanske?

Hejhej!

Känner mig nog lite som dig. Du lägger ut en tråd här: 0 svar efter sex dagar, jag tjötar på mina kompisar att vi ska åka till Iran istället för nån uppåkt stekarfylld alpby men får bara huvudskakningar till svar.

Med andra ord, Jag när en dröm om Iran men har absolut noll sällskap som är likasinnat. Hur länge tänkte du va borta?

Senast ändrad:
Hej
Vill direkt berätta att jag är bergsguide på Mountain Guide Travel och därför lite jävig i vissa delar.

Som svar på din grundfråga Iran eller Ryssland skulle jag säga Iran. Ryssland är mer instabilt både politiskt och vädermässigt. Avråder definitivt från att åka i Januari. Stor risk att ni har svinkallt och storm.

Iran är mycket bättre, måste ni åka i januari så välj hellre senare delen om ni kan. Mer snösäkert då.
För både Offpistskidåkning och touring är det inget krav på bergsguide från myndigheterna . (Men ni kommer få en säkrare resa och mycket bättre åkning med bergsguide )
Vissa orter har förbud mot Offpistskidåkning men det tenderar att ändra sig från år till år. (eller dag till dag, insh'Allah)

Lycka till / Andreas
http://www.mountainguide.se

Tillbaka
Topp