Kameraval .

oskar00

Medlem
Kameraval .
Vet att det finns flera trådar om det men hittade inte just det jag söker.
Jo , jag hade tänkt mig att köpa en Systemkamera.
Jag har funderat på : Nikon D70 , Nikon D80 och Canon eos 350D.
Vilken tycker ni ? Ska jag välja någon annan än dom ? .
Jag ska väll använda den att fota skidor , studsmatta och sådant.
Ska även tillägga att jag är Nybörjare.

Senast ändrad:
Kameraval .
D80 tål väl mer att jämföras med eos 450d. kanske den du menade. är i precis samma val isof och undrar detsamma egentligen.

Kameraval .
Jag tycker du också ska snegla lite på Pentax K20D/Samsung GX-20.

Dels för att den är bättre än t.ex D80 när det gäller brus och dels för att den har inbyggd bildstabilisering vilket motverkar skakningsoskärpa till viss grad och att D80 känns plastigare gör inte saken bättre.

Om du vill ha en snabbare kamera kan du kolla på Canon 40D. Högre Bildhastighet och högre blixtsynk.

D70 ska du skaffa bara om du tänker fotta med blixtar men annars faller den ut tillsammans med 350D.

350D har bara en ratt vilket gör kameran svårarbetad och köra manuellt är riktigt jobbigt när vädret skiftar.

Senast ändrad:
Kameraval .
Bildstabilisering och autofokus- sitter inbyggt i objektiven för nikon kameror.
Objektiv med AF-S eller AF-I motor har autofokus och vill man ha bildstabilisering skall tillägget VR finnas.
Har en D80 och är mycket nöjd med den

Kameraval .
Rådet jag fick var att köpa en kamera som klarar högre bildhastighet än D80 och 350D. Ex en 40D eller en beggade 30D.

Kameraval .
LoBoMan fick ett bra råd. D70, D80, 350D och 400D har seriebildstagning på 3 bilder i sekunden. På en bra dag. När alla förhållanden är perfekta vad gäller ljus och kameran är inställd på manuell fokusering går det att nå 3 bps.

20D och 30D klarar 5 bps under samma förhållanden, men under mindre perfekta förhållanden kommer du i alla fall upp i 3 bps eller t o m något bättre.

Skidfoto ställer höga krav på snabb autofokus och seriebildstagning. Har grejorna inte dessa egenskaper står man ganska snart där i backen och svär eder som skulle få hin håle själv att rodna :)

Kameraval .
Vid skidfoto gör bildstabiliseringen varken till eller från, så är det den typen av foto du ska hålla på med ska du inte kasta ut extra pengar för att få den funktionen. Då kan du lika gärna gå fram till närmsta kajkant och slänga pengarna i havet. Gör ungefär lika mycket för ditt skidfoto.

Bildstabiliseringen gör att du kan plåta på längre slutartider (ända ner mot 1/15 eller kanske 1/8 sekund i slutartid) utan att dina egna skakningar stör bildresultatet, men så långa slutartider använder du sällan eller aldrig när du plåtar skidor. Normalt måste du använda stativ eller annat stöd för att kunna ta skarpa bilder på så långa slutartider. Så kallad rörelseoskärpa - som under vissa förhållanden är sanslöst effektfull - avhjälps inte av bildstabiliseringsfunktionen om nu någon tror det.

En kamera att kolla in kan vara Olympus E-520. Den är lite trimmad vad gäller seriebildstagningen (3,5 bps) och ska enligt vad jag läst ha ett mycket snabbt autofokussystem. Pentax K20D är något långsammare vad gäller seriebildstagningen, men har andra stora fördelar. Ett exempel på en sådan är att den är väderskyddad. Ovanligt i prisklassen och värt en hel del på berget.

Kameraval .
D80 tar 3 bilder per sekund vilket blir för lite om du ska fota sekvenser. 6-7 bilder på rad max innan det laggar pga liten minnesbuffert, med snabbaste kortet. Du får precis med uthoppet på droppet samt landningen. Men större hopp kan du inte ta i sekvens. 2sek airtime är inte supermycket liksom.

Fokuseringen är sådär. Helt ok men inget jag skulle skryta med. Jag vill kunna släppa knappen och ta nytt fokus snabbare när föremål rör sig mot dig och du inte kan köra manuellt fokus.

40D är ett mycket bra val för Canon. Snabb serietagning, bra buffert, och bra brusreducering.

I Nikon är nästan D300 det bästa alternativet verkar det som. Dyr i Sverige men billig i USA.

D300an ska vara ett ganska stort steg upp från D200 säger dom. Enda nackdelen jag uppfattat är att den väsnas mycket men det är ju skitsam.

Köp helst ett tätat kamerahus om du ska ha den ute.

Tillbaka
Topp