Kan dessa funka för mig?

matknu

Medlem
Kan dessa funka för mig?
Hej,
Jag var in till den lokala handlaren idag för att se vad de hade för skidor. Jag har åkt mycket bräda men de senaste två åren har det blivit slalom pga småbarn och se på tusan...det var ju skitkul med Carving! Jag hyrde ett par HEAD BIG EASY första gången 170 cm och det var jätteroliga men kändes lite mjuka när jag vill köra snabbare. Andra året hyrde jag Head Xenon 7.0 177 cm och de var nog lite för avancerade. Jag fick inte ut riktigt samma flyt men stora snabba svängar gick som tåget. Jag kände dock att jag behövde trycka på mer och den nivån är jag nog inte på.

Jag knallade iaf in till affärn idag och min spec är ungefär hellre kortare svängar och inte så toksnabbt, jag kommer att åka 1-2 veckor per år och vill utvecklas, 88 kg och 188cm,, plus mina erfarenheter från ovan nämnda skidor. Det hela mynnade ut i ett par Atomic Race SL 164 r 13,5. Jag har inte köpt dem utan ville kolla med någon vänlig själ här först. Det var en dm kortare än jag hade i tankarna och kort radie. Jag trodde innan att 175/15 skulle innebära magi för mig.

Jag är ingen atlet och undrar vad ni tror om 164an för mig? Kommer det att bli för jobbigt? Kräver den mycket energi för att byta kant. Riskerar man slag/hopp pga den korta radien om man trycker på mycket och fel (typ det man ser på slalom på tv när de flyger iväg som fjädrar ibalnd.?
Det fanns den förra modellen för 3700 med bindningar och det är ju ett bra pris. De har Atomic Race GS-skidan också men den har ganska lång radie (17-18m).

Grymt tacksam för tips!

Vänligen,
Mats

Kan dessa funka för mig?
Hmm... Den skida som heter Race SL i år finns väl bara i 165cm? Vilken skida är det du menar egentligen?

Hur eller hur så tror jag att det där är en butiksversion av SL-skidan och det innebär en aggressiv, men ändå lite nertunad slalomskida. För en åkare av din storlek blir det ett par mycket små skidor. Iofs kör de flesta raceåkare med 165cm oavsett hur stora dom är, men det är sannerligen inga lättåkta skidor. För mig låter det som att ett par skidor med lite mer längd och radie skulle passa dig bättre. Atomics GS-variant i butiksledet tex har 15-16m radie och är betydligt mer allsidig.

SL-skidor är gjorda för korta, skärande svängar och enbart det. Gillar du det, eller har som målbild att åka på ett sådant sätt, så är SL ett naturligt val. Jag kör nästan enbart på SL-skidor i pisten numera som info och mina Fischer är 161cm. Jag väger 77kg och är 181cm lång.

Kan dessa funka för mig?
det beror mycket på hur långa backar du har tänkt att åka i. har du kortare backar vill man oftast köra kortsväng osv.

Kan dessa funka för mig?
Detta var inte lätt...

Hmmm...jag kommer att åka mest svenska småbackar, knappast längre norrut än Åre. Jag ska kolla GS skidan också. Jag åker till Kasberg i Österrike om 10 dagar och kanske köper skidor i Saltzburg om jag hittar något spännande.

Det känns som om man vill ha GS-skidan med familjen och SL-skidan när man kör själv....svårt...Jag tar gärna emot tips på skidor mellan expertslalom och storslalom. Jag gillar att kortsvänga men skidorna måste ju funka hyggligt för glidaråka också. Jag har budget max ca 3500 nytt eller beggat (suck) vilket innebär nya fjolårsskidor eller beggat.
Jag är lite rädd att för radikala skärningar kan få skidorna att fastna om man inte trycker på...är det så?

Skidorna är förresten: http://cgi.ebay.de/ATOMIC-RACE-SL-L...port_Skier&hash=item230cf9d6d3#ht_9863wt_1382

:) Mats

Kan dessa funka för mig?
Det där är någon form av "Intersportversion" av SL-carver tror jag. Det verkar annars konstigt att den levereras med en 10-bindning i paket. Det är inte vanligt på högprestandaskidor, och i så fall en miss av butiken. Eftersom du är så pass tror jag att den blir för vek för dig. En raceskida, eller strax därunder kan du köra så kort, men en medium-nivå SL-skuren godtycklig Stadiumskida som det där verkar vara blir för vek i den längden. Jag skulle rekommendera dig att köpa ett par begagnade racing-SL istället. Dom kan du få för 3000 eller lite mer. Men du får hålla koll på Blocket och här isf, för dom går ofta riktigt fort. SL är tio gånger så populära som GS på begsidan när raceåkarna säljer grejor (fel säsong för det nu dock... sen vår eller höst är bäst).

Du kan annars gå på vilken som helst i segmentet sportiga racecarvers i ca 175cm längd. Det bör inte vara några som helst problem att få tag på nåt vettigt för 3500 spänn.

Kan dessa funka för mig?
MnO sa:
Det där är någon form av "Intersportversion" av SL-carver tror jag. Det verkar annars konstigt att den levereras med en 10-bindning i paket. Det är inte vanligt på högprestandaskidor, och i så fall en miss av butiken. Eftersom du är så pass tror jag att den blir för vek för dig. En raceskida, eller strax därunder kan du köra så kort, men en medium-nivå SL-skuren godtycklig Stadiumskida som det där verkar vara blir för vek i den längden. Jag skulle rekommendera dig att köpa ett par begagnade racing-SL istället. Dom kan du få för 3000 eller lite mer. Men du får hålla koll på Blocket och här isf, för dom går ofta riktigt fort. SL är tio gånger så populära som GS på begsidan när raceåkarna säljer grejor (fel säsong för det nu dock... sen vår eller höst är bäst).

Du kan annars gå på vilken som helst i segmentet sportiga racecarvers i ca 175cm längd. Det bör inte vara några som helst problem att få tag på nåt vettigt för 3500 spänn.
Superbra tips MnO men jag kan ju ingenting om grejorna. Jag vill kunna köra korta snabba svängar hellre än storslalomstil. Conrad har Atomic GS 168 cm/r16 för 299 euro. Det kanske är en OK kompromiss för mig. Jag åker till Österrike 22/1 och behöver skidor innan det. Jag kan ju alltid åka till Salzburg morgonen 23 och shoppa loss men skulle sova bättre om jag köpte skidorna innan. Det finns några beggade Rossignol Z3 och det verkar vara en OK skida.
Puh, jag är bättre på vindsurfing oc kameraprylar...pust pust....:)

Kan dessa funka för mig?
Jag måste bestämma mig väldigt snart.

Sport-Conrad har för 400 euro inkl. frakt:
Fischer Progressor 9
Atomic Race LT och ST
Jag är lite rädd att "special"-skidorna är för tuffa för mig....
Kan man köpa en lite kortare GS-skida (tex 174 cm) för att få en bra kompromiss mellan kort och lång sväng eller biter man sig i rumpan då? K

XXL på hemmaplan har Dynastar Sultan för ca 4500

Intersport har
Atomic Race SL (och GS) 164 för 3700 kr.

Sultanen fick ju kanonbetyg i test även i pisten och jag undrar om det är i relation till rena pistskidor eller till allmountainskidor? 172 cm har ju 15 m radie vilket känns rätt lagom.

:)

Kan dessa funka för mig?
Mina förslag efter att ha kollat på Conrad:

Pistskidor

Atomic Race GS + XTO 10 10/11 i 175cm, 299 Euro

Står iofs GS på, men det är det inte. Det är snarare en allroundpistskida med tanke på radien (18m i 175). Lite kort kanske med tanke på din storlek, men som jag tolkar din nivå, så känns det ändå rätt, oavsett vad jag sa förut. I 175 funkar den.

Atomic Race LT + XTO 12 10/11 i 182cm, 379 Euro

Mer GS-karaktär och passar dig bättre i storlek. Fortfarande betydligt kortare radie än en riktig GS (som nu för tiden är 27m eller längre enligt regelverket). Den här kommer du kunna stå på rejält med, men den har lite lång radie för små låglandsbackar.

Fischer RC 4 Worldcup RC Pro + RC 4 Z 13 10/11 i 175 eller 180

SL/GS-hybrid med mycket fin balans. Drar in i sväng som en SL, men går samtidigt att köra storslalom med full behållning om man ställer sig lite lägre i positionen. Mycket fin skida. Jag som är 181cm/75kg tycker att 175:an är perfekt, så du kanske ska ta 180:n.

Dynastar Omeglass Slalom + NX 12 Fluid 10/11 499 Euro

SL-skida med raceinslag. Finns i 172cm, vilket passar dig utmärkt. Ger lite mer stabilitet och kräver mindre passning i balansen. Klart kortast radie av ovanstående.

Atomic Race ST om det är den du menar är väldigt mjuk i flexet och passar inte speciellt bra för en åkare i din viktklass.

Allmountain
Dessa lite bredare skidor är knappast allmountain, om man menar att köra även offpist, men de hanterar speciellt mjukare och lite stökigare underlag bättre än en ren pistskida.

Atomic Nomad Smoke TI + Atomic XTO 12 Sport 10/11 i 178cm, 399Euro.
Lagom skärning och spänstigt bygge. Kul skida.

Dynastar Booster 10 + NX11 Fluid Plus 09/10 i 178cm, 299 Euro.
Har jag aldrig testat, men priset är bra och Dynastar brukar göra bra grejor.

Völkl AC 30 Wide Ride + Marker IPT WR 12.0 10/11, 177cm, 449 Euro
Trevlig skida med lite mer bredd. Kraftfull känsla och bra bett.

Senast ändrad:
Kan dessa funka för mig?
Omstart...
Jag har skitsvårt att bestämma mig...
SAS tar dessutom 300 kr per resa för skidpaket = 600 kr.
Hyra kostar väl ca 1000 kr för en vecka...
Sålunda hyr jag skiten nu och köper sedan...jag kan då testa en kortsvängare och en all-mountain....
Yahoooo....
Tack MnO för dina eminenta svar. Värdefullt!

Jag var in till XXL idag för att hämta frugans grejor och när jag till slut fick prata med en som verkade kunnig så var tiden alltför knapp. Han rekommenderade mig iaf Rossignol Zenit 72 Fiber 170 cm för 4400 kr ex montering. När jag kommer hem och ska kolla lite tester så finns det en z72 Basalt och en z72 Fiber...inga skillnader beskriva...det ska uppenbarligen inte vara enkelt här i världen...
:)

Tillbaka
Topp