Kan det verkligen stämma? Angående montering av Cobra R8 på rockerskidor.

Viotti

Medlem
Hej igen,

Besökte en skidhandlare i dag för att höra hans åsikt om hur en 75mm telemarksbindning (Cobra R8) bör monteras på en rockerskida (Salomon Rocker2 108). Han sa att han alltid utgår från skidans balanspunkt och monterar sedan bindningen så att pjäxans tå (3 pin-markeringen) hamnar på ovan nämnda balanspunkt. Kan det verkligen stämma? Blir inte det en bakmonterad skida?

Även om jag inte blir klok på alla begrepp i trådar som beskriver hur bindningar bör monteras så har jag snarare uppfattat att pjäxans mitt ska monteras på skidans mitt (minus 1-2 cm).

Så vem har rätt?

Mycket tacksam för svar!

Föregående inlägg:

Hej,

Behöver hjälp med montering av en Cobra R8-bindning på en Salomon Rocker2 108. Har försökt att få svar på var bindningen ska monteras på skidan i tidigare trådar, men blir vilsen av olika begrepp. Man vill ju gärna få det rätt! Bifogar en bild på skidans monteringsmarkeringar. Hur ska jag förhålla mig till dem? Ska jag montera enligt Salomons rekommenderade linje för bästa effekt med telemarksbindning eller gäller något annat? Om det är den linjen som gäller, hur ska bindningen monteras i förhållande till den? Är det pjäxans midsole som avgör det?

Tacksam för svar och hjälp!

Med vänlig hälsning,

Jonas.

Senast ändrad:
Montering på balanspunkt är väldigt old school!! Med modern utrustning ska du montera enlig de streck som finns angivna för alpin montering (eller vad man ska kalla det...)

Det skidhandlaren du snackade med behöver lämna 1900-talet!!

mgbgt66 sa:
Montering på balanspunkt är väldigt old school!! Med modern utrustning ska du montera enlig de streck som finns angivna för alpin montering (eller vad man ska kalla det...)

Det skidhandlaren du snackade med behöver lämna 1900-talet!!
Håller med om det. Kan dock vara fint att ta hänsyn till telemarkens unika svängteknik och att det kanske vara lite fördel att antingen titta på mer traditionella skidor med pintail/mkt taper för att få hjälp med flytet. Går säkert att åka telemark på en modern shape och modern montering, men det är nog att göra det hela onödigt svårt (detta sägs utan någon som helst erfarenhet av telemarksåkning i puder på en modern skida)

Hej,
Inte precis samma uppsättning men kanske kan ge dig lite insikt.

Kör bla ett par DPS 112RP med telis och NTN. Monterat mitt på rekommenderade linjen. Men med NTN har jag fördelen att kunna justera en dryg cm framåt och bakåt när jag vill.

När jag kör telis i pist med dem (och det är första gången på många år som jag bryr mig om att köra telis i pist eftersom det är fantastiskt roligt att carva med Wailer 112) så monterar jag fram en cm. Det känns som jag får bättre balans i skidorna då.
Har en kompis som monterat sina BD01 också på rekommenderade linjen för sina Wailer 112RP och han är mycket nöjd.

Hoppas det hjälper.

Hej,

Tack för svar, fler får gärna höra sig.

Med montering på rekommenderad linje menar ni pjäxans mitt på/över den rekommenderade linjen för alpin bindning? I mitt fall lika med markeringen -3 cm (se bild ovan)?

Jag har har kört mina Salomon Rocker 2 122 (2011) med NTN Freeride monterade -4 från skidans true center och på pjäxans mitt och de har funkat fantastiskt bra, helt sjukt sköna i djupsnö. Jag har förstått att 108 ska kännas rätt lika 122 så du lär bli grymt nöjd.

Tillbaka
Topp