Kan en normal åkare ha skidor med racebindning?

kozygin

Ny medlem
Tjena,

Har köpt ett par begagnade pistracers till dottern, men ser att det sitter en racebindning på med din skala mellan 8-15.

Min fråga är om hon kan använda den bindningen. Det är ett par Rossignol skidor som är 155cm.
Dottern är 170cm och väger ca 60kg och är ingen race åkare, men hon åker ganska bra.
Pjäxmått ca 290-295 eller liknande. I vanliga fall är hennes bindningar på 6,5.

Kan jag ställa den nya på lägsta (8) eller är det bara att sälja dem vidare, vill inte riskera nåt. Kan jag göra nåt test på nåt sätt?

Mvh Jimmy

Den bindningen lär ju inte fungera. Fjädern är ju på tok för hård för att över huvud taget skruva på någon förspänning på bindningen.
Sälj skidorna hon lär inte ha någon nytta av ett par svåråkta pistracers om hon inte är tävlingsåkare eller vill smiska pist i en timma innan pisten blir uppkörd.
Köp ett par mångsidiga allmountain/freeride skidor i stället som funkar hela dagen i pisten.

/GC

Tack för tipset, jag säljer! Jag kunde inte låta bli att köpa dem då jag fick dem billigt, så det gick lite för fort där.

Har du nåt förslag på passande skidor?

Men vill tillägga att jag själv kör på rena pistskidor och åker hela dagarna. Upplevt dem jobbiga på våren när det uppkörda är sockrigt. Annars underbara. Rossignol Hero Elite St TI kör jag på och vill inte byta för allt smör i småland :-)

/Jimmy

Senast ändrad:
Här har du en hel skrälldus av skidor att välja på.
Head absolut joy skall vara bra
Är Salomon w-Max av samma stuk som X-Max skidorna så är dom garanterat bra.

Och du själv lär ju behöva minst ett par bredare skidor för att njuta av Nordens puder å kunna surfa omkring i vårslush :) och fler par skidor betyder bara att glädjen ökar, bara att byta skidor under dagen. Från smalt till brett.
Och så behöver man aldrig bekymra sig eller klaga över pistens kvalitet. Lika kul oavsett hur den ser ut, värsta bekymret är alla jäkla människor som är i vägen och åker å kasar i snöhögarna.
/GC

Senast ändrad:
Tack för tipset! Först bär det av till Bad Gastein v.7, sen får vi kolla på nya lagg :-)

/Jimmy

Tillbaka
Topp