Skruva om racebindningar

Ozzz

Medlem
Skruva om racebindningar
Som slalompappa tänkte jag haka på kidsen och köpte ett par gamla SL lagg (Rossignol oversize 9 sl ti slanted tip 165cm)av en klubbkompis.

Dock behöver jag justera om bindningarna eftersom mina pjäxor är längre.

dock blev jag fundersam om de hårda racebindningarna. Ärde PK att åka med även om lägsta nivån är 8? Jag är nog avancerad åkare, men är nybörjare på att åka SL, väger 75 längd 185.

Bindningarna är Elan ER 16

Skruva om racebindningar
Vad kör du för DIN i normala fall? 8 är ju inte svinhögt. Annars får du sätta på en JR bindning (tror 8-16 är den minsta seniorvarianten för race). Lite udda kombo med en freeflex på en Ross som brukar ha Look/Rossi-platta. Elan Er är en Tyrolia Freeflex (Fischer, Head, Elan, Tyrolia). Kan vara så att en mindre (JR) bindning inte passar på plattan.

Senast ändrad:
Skruva om racebindningar
Sådär ett år senare har jag kört av ena skidan (när jag fösökte följa för snabba ungar genom för trång bäckravin).Jag konstater att de var roliga så länge jag hade dem. :)

Så jag skruvade av bindningarna och plattorna i alla fall. Jag kunde konstater att skidorna haft andra biningar förrut och delvis därför fanns det en brottanvning av de gamla hålen.

Frågan är om bindingarnagarna något att ha? (Elan ER16 rätt fula men fungerande). Finns det någon marknad för gamla race skidor utan bindning så skulle man kunna skaffa ett par lekskidor(SL eller GS master)

Andra frågan, flörklara gärna vitsen med freeflex. :-)

Tillbaka
Topp