Kan inte åka på mina nyslipade skidor!

icemann

Ny medlem
Eftersom mina skidor inte varit slipade sen de var nya (typ 3 år sen) tyckte jag att det var på tiden att lämna in dem för slipning. Skidorna är ett par carvingskidor på 165cm. Jag har åkt skidor i många år men när jag testade mina nyslipade skidor kände man sig som en nybörjare igen! Det gick f-n inte att svänga! Känns hopplöst att korrigera skidornas läge när man ligger i en sväng, dom skär bara fast o går rakt fram. Jag bad dom hänga av kanterna så skidorna skulle bli mer lättåkta men det blev bara marginellt bättre, känns fortfarande hopplöst svårt att svänga.
Är det jag som helt enkelt inte är van att åka på vassa skidor? Är det bara att slöa ner kanterna mer som gäller eller? Detta känns oerhört frustrerande, jag ville bara ha lite bättre isgrepp, inte att skidorna skulle va omöjliga att svänga med.

Slöa ner kanterna 15 cm fram och 10 cm bak omdet känns som skidorna bara vill gå rakt fram när du anlägger en sväng

Det låter som det är lika aktuellt att "fila" på tekniken som på skidorna ... ;-) Det krävs en god teknik för att köra ett par kompetenta carvingskidor med vassa kanter.

Men börja med att följa ALPINBUTIKENs råd. Med hjälp av en brynsten eller slippapper slöar du ned kanterna vid ändarna. Med lite rundare kanter fram och bak blir skidan mer lättmanövrerad och förlåtande mot bristande teknik. Hjälper inte detta föreslår jag att du istället besöker skidskolan och lär dig köra carvingskidor på riktigt!

/MM

Ord och inga visor från Bergsmännen? =)

Men att slöa till kanterna hjälper bra, gjorde det åt en polare för några vintrar sen. Han har inte alls samma teknik som jag.

Ett annat alternativ är att åka rakt fram. Varje sväng är ett tecken på rädsla säger vissa.

En bra början är att studera förljande tråd ...

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=33690

Har man rätt teknik är det en ren njutning att köra ett par racecarvers med sylvassa kanter i en hård pist ... men är det allt för mjukt få jag iofs. erkänna att vassa kanter på en styv skida med kort svängradie inte är någon höjdare!

/MM

Mountain_Man sa:
Det låter som det är lika aktuellt att "fila" på tekniken som på skidorna ... ;-)
Det är möjligt, jag är ingen carvingexpert direkt. Jag har fått höra att jag har lite för mycket bakåtvikt när jag åker, detta blir kanske mer uppenbart med vassa skidor eftersom dom inte är lika förlåtande. Men innan slipningen fick jag i alla fall till fina skärande svängar i lättåkta backar (dock ej om det är för isigt o hårt). Idag när jag åkte var det mjukt och uppkört i backen vilket kanske inte är idealt om man har vassa skidor.. Men men det blir väl att slöa till kanterna mera då... Hellre ett par skidor som blir lite ostadiga på is än att dom bara går rakt fram när man vill svänga, tycker iaf jag. Jag är även relativt lätt och inte speciellt stark har detta någon betydelse för hur vassa skidor man skall ha?

Senast ändrad:
Låter som dom kan ha blivit konkava...

Om skidorna är konkava så tenderar de att bara vilja gå rakt fram. Du kan kontrollera hur det ligger till med den saken genom att dra en stålsickel eller liknande över kanterna och belaget. Blir det inga märken i belaget är dom konkava!

/Micke

För i h-v Iceman. 165cm. later som du är pa väg över pa den mörka sidan. Snart ska du väl börja aka snowboard ocksa... DU vet väl att ingen sann freerider aker pa skidor kortare än 190cm och 100 mm i midjan.. Och bakvikt. Du vet väl att varje sann stockholmare är född med bakvikt..

Njaa ... din vikt, styrka och teknik spelar naturligtvis en betydande roll för hur du upplever kanterna. Och, ja ... är man van vid "runda" kanter kan ett par riktigt vassa bli en chock. Vad har du för skidor?

/MM

Konkava skidor efter slipning kan förekomma, dock är det ovanligt om de slipades i en stenslip, bandslip är nono!

Vassa kanter på korta carvinglagg kombinerat med lite bakvikt resulterar troligen i rakt-fram-känsla oavsett. Fram på skidan i svängen, trycket på stortån, där börjar du svängen! Trycket i pjäxan ska vara på skenbenet och inte på vaden, bakvikt är en sjukdom när det gäller carving =)

Lycka till!

I mina öron låter det som att du tidigare har åkt med gubbsläpp hela tiden och nu med en aningen brutal metod har tvingats till att åka med rena skär. När det gäller trim av kanter på skidor av typen "165cm carvingskidor" så går det att förändra karaktären rejält i skidan genom att enbart laborera med vinklar i botten och på sidokanten. Genom att öka hängningen kan man lösa upp en skida betänkligt i startfasen av svängen och i neutral åkposition utan att förlora alltför mycket bett i aktiv åkning. Att runda av fram- och speciellt bakände är ett sistaalternativ. Rundar man bara några cm tappar man direkt väldigt mycket spårvilja och bett och jag undviker in i det sista att göra det.

Du motsäger dig själv lite tycker jag. En skida med så pass mycket skärning kan knappast skära fast och gå rakt fram på samma gång. Skär den fast så lägger den sig på rälsen och följer den radie som du anbringar genom att kanta i en viss vinkel. Fastnar gör den inte när den går rakt fram, utan du får svårt att "få loss" den ur skäret när du ska gå över i sladd eller göra en viktövergång till nästa sväng. Det låter ändå som att du har för lite hängning i botten. Förmodligen har du fått en slipning med 0,5 graders hängning. Sen är belaget lite skålat eller liknande pga dålig vridstyvhet i skidan. Pressen mot stenen/bandet gör att mitten på skidan får ett större tryck och slipen tar mer där. När trycket på skidan sedan släpper blir skidan lätt konkav. Efter detta körs förmodligen skidan i en separat hängningsslip och med en lite slapp hand är det inte säkert att skidan blir mer hängd än till en nollvinkel iom konkaviteten. Gå tillbaka till affären och be dom köra skidan på 1 eller 1,5 grader igen och ta lite mer den här gången. En korrekt slipad skidan med 1 eller 1,5 graders hängning bör inte vara svåråkt, även om du lämnar fram- och bakände orörd.

Jag skulle råda dig att be en erfaren åkare testa skidorna. Om han/hon tycker att det är något konstigt med dom så gör en omtrimning igen med 89 grader och 1 grads hängning i en etablerad butik (inte samma iom att du inte var nöjd). Om åkaren säger att det INTE är något stort fel på trimmet, eller att dom är ok, men ganska krävande eller nåt sånt får du helt enkelt vänja dig vid dom. Då är det snarare så att du har åkt på totalt slapptrimmade grejor innan och att du kommer på sikt hamna i en bättre teknik om du åker in dig på de här skidorna.

Senast ändrad:
Patrik_L sa:
För i h-v Iceman. 165cm. later som du är pa väg över pa den mörka sidan. Snart ska du väl börja aka snowboard ocksa... DU vet väl att ingen sann freerider aker pa skidor kortare än 190cm och 100 mm i midjan.. Och bakvikt. Du vet väl att varje sann stockholmare är född med bakvikt..
Den sanne Iceman stavar inte med två nn

Mountain_Man sa:
Njaa ... din vikt, styrka och teknik spelar naturligtvis en betydande roll för hur du upplever kanterna. Och, ja ... är man van vid "runda" kanter kan ett par riktigt vassa bli en chock. Vad har du för skidor?

/MM
Fischer Sceneo S200... I butiken sa dom att dom hade slipat kanterna 88 grader är detta för mycket?

icemann sa:
Fischer Sceneo S200... I butiken sa dom att dom hade slipat kanterna 88 grader är detta för mycket?
89 är väl iofs i princip standard för allroundskidor om inte kunder efterfrågar något annat. Men 88 är inte på något sätt en agressiv slip och du ska ha bra koll om du känner skillnad mellan 89 och 88 grader på sidokanten. Vinkeln i botten, hängningsvinkeln, har en mycket större effekt på skidans beteende. Den är någonstans mellan 0 och 2 grader där 0 innebär en mycket greppig skida som är svåråkt och 2 ger en skida som blir påtagligt flytig, och svårbettad, men också i viss mån lättare att hantera på mjukt underlag.

Senast ändrad:
Det låter som om dina skidor blivit konkava. Detta inträffar om slipstenen på skidslipen inte är plan. Det har hänt mig 2 gånger och det går verkligen inte att åka på skidorna. Det har ingenting att göra att dom "hängt" kanterna, eller att kanterna är för vassa. Din teknik tror jag inte heller är problemet. Problemet är att slipstenen tar ojämnt längs skidans belag. Man kan se detta genom att lägga en stålsickel över stålkant och belag. Lyser det igenom är skidorna konkava. Skidorna vill verkligen fastan och det är nästan omöjligt att komma ur sväng. Lämna in skidorna till annan butik som gör om jobbet och jag kan nästan garantera att du hittar tillbaka till åkningen. Ibland kan man behöva göra om planslipningen 2 gånger beroende på hur stort misstag som tidigare skidfixare gjort./Jonas Umeå

Konkavt tycker jag låter väldigt långsökt faktiskt.

Jag menar, hur ofta blir det konkavt efter en stenslip? Det händer ju bara inte. Att de har slipat med band är inte heller inte troligt för fem öre.

Sen: Kan Sceneo 200 verkligen bli för vass? Även vid säg 86/0 så har jag svårt att se att den skulle bli direkt svåråkt.

Nej, det finns ingen väg ut här. Lär dig åka bara. Skidan vill ju följa dess naturliga radie, känns det ovant så är ju sanningen att du har hasat dig ner.

Har man aldrig åkt på ett par konkava skidor så är det svårt att uttala sig. När skidbutiken "gjorde" mina skidor konkava lät jag en kompis som är fd alpin landslagstränare teståka skidorna. Även han kunde knappt åka på skidorna utan "fastnade" i svängen. Han har själv tävlat proffesionellt och torde inte ha problem med tekniken. Han trodde också på samma orsak dvs konkav undersida./Jonas Umeå

kittel sa:
Det låter som om dina skidor blivit konkava. Detta inträffar om slipstenen på skidslipen inte är plan. Det har hänt mig 2 gånger och det går verkligen inte att åka på skidorna. Det har ingenting att göra att dom "hängt" kanterna, eller att kanterna är för vassa. Din teknik tror jag inte heller är problemet. Problemet är att slipstenen tar ojämnt längs skidans belag. Man kan se detta genom att lägga en stålsickel över stålkant och belag. Lyser det igenom är skidorna konkava. Skidorna vill verkligen fastan och det är nästan omöjligt att komma ur sväng. Lämna in skidorna till annan butik som gör om jobbet och jag kan nästan garantera att du hittar tillbaka till åkningen. Ibland kan man behöva göra om planslipningen 2 gånger beroende på hur stort misstag som tidigare skidfixare gjort./Jonas Umeå
Du hur får du en planstenslip att bli sned? I vilken butik har du fått de sneda på grund av stenslipen? Låter helt otroligt att det är stenen som gör att skidan blir konkav.

Har slipat tusentals skidor på våran stenslip och inte fan kan du få skidorna konkava i en stenslip. Då du "dressar" stenen så blir den automatiskt plan. Däremot så är det sällan nya skidor är plana. De är oftast konkava eller konvexa.

Och göra om planslipningen två gånger? Varför? Jag får skidorna plan på en gång om de är konkava/konvexa. Gäller bara att köra de tillräckligt många gånger helt enkelt.

Massa oväsentligt strunt nu från dig då du inte vet vad du pratar om.

//H

Senast ändrad:
Nu tycker jag du var lite väl hård hasse. Låt en stackars människa vara någon gång. kanske inte händer ofta. kanske en på 4000. kanske stenslipen som fallerat totalt eller så körde dom med vinkelslip ;) vem fan fet. men långsökt är det. Men vad som än hänt så bör herr icemann be någon vänlig själ med race/träningsbakgrund testa skidorna för att se så det inte är något fel. Tror för övrigt själv på fel teknik. Låter som att det skulle vara så. Åkt på ett par såna där sc200 sceneo eller vad dom nu heter och de var nog den uslaste skida jag någonsin åkt på, å andra sidan var den nog inte i bästa trim då och löst spända pjäxor i en pulkbacke.

Wippeh: Kanske det men varför säga massa saker som inte stämmer. Kan däremot hålla med om att sc200 sceno kanske inte är den skidan med bäst kvalité ;)

Tror oxå att det förmodligen är som MnO säger.

//H

MarkusO sa:
Konkavt tycker jag låter väldigt långsökt faktiskt.

Jag menar, hur ofta blir det konkavt efter en stenslip? Det händer ju bara inte. Att de har slipat med band är inte heller inte troligt för fem öre.

Sen: Kan Sceneo 200 verkligen bli för vass? Även vid säg 86/0 så har jag svårt att se att den skulle bli direkt svåråkt.

Nej, det finns ingen väg ut här. Lär dig åka bara. Skidan vill ju följa dess naturliga radie, känns det ovant så är ju sanningen att du har hasat dig ner.
Alla skidor blir svåråkta vid en helt otrimmad 0/86 skulle jag snarare säga. Det gäller i synnerhet om åkaren är av låg- eller medelnivå och också om åkaren är väldigt inåkt på den aktuella skidan med tidigare trim.

Jag tror inte heller att det är stenen i sig som har orsakat konkaviteten, utan en felaktigt utförd slip. Jag har följande teori: Skidorna var slöa och rejält konkava innan slipen och hade säkert också 1 eller tom 2 graders hängning från fabrik. Då märks inte belagets "defekt" iom att kanterna inte bettar och hängningen motverkar ytterligare effekten. Efter en för kort omgång i planslipen är skidorna fortfarande konkava, men stenen tar först längst ute vid kanterna och nollställer hängningen. Kanten blir vass, trots att mitten av belaget inte har påverkats av stenen. Kombinera det med en för snål hängning (ytterst få uppskattar ohängda skidor) och du får en skida som är klart svåråkt. Lösningen är en ny och mer omfattande planslip + en väl avvägd hängning. Gör ett par grunda smårepor med en kniv eller liknande i den konkava zonen innan slipning, så kan du enkelt kontrollera att stenen har tagit över hela skidan.

Senast ändrad:
kittel sa:
Det låter som om dina skidor blivit konkava. Detta inträffar om slipstenen på skidslipen inte är plan. Det har hänt mig 2 gånger och det går verkligen inte att åka på skidorna. Det har ingenting att göra att dom "hängt" kanterna, eller att kanterna är för vassa. Din teknik tror jag inte heller är problemet. Problemet är att slipstenen tar ojämnt längs skidans belag. Man kan se detta genom att lägga en stålsickel över stålkant och belag. Lyser det igenom är skidorna konkava.
Stålsickel vad är det? Funkar det inte lika bra med att bara lägga en jämn linjal eller liknande tvärs över skidorna för att se om dom är konkava? Ska det vara helt jämnt där eller?
När man pratar om att "hänga av" kanterna 1 eller 2 grader vad menas med detta?

Hasse:

Det går väl att få en skida konkav i slipen om den slipas när den är rejält varm? Då är belaget utvidgat under slipen och när skidan sen svalnar fås en konkav yta.

Därmed inte sagt att det har hänt här, men jag tror det går att få till det om man verkligen försöker.

MnO:
Jag har åkt runt på Sceneo 200 en hel dag (!) vid ett tillfälle, och jag hade gråtit av glädje om jag hade fått den nollgradig och kanske 86 grader. Maken till sladdrig, lättåkt hinkplast var det nämligen länge sen jag kände på. Om det på nåt sätt går att lura fram mer spårvilja ur den skidan så borde dess ägare komma springande.

icemann:
En sickel används för att skrapa av överföldigt parafin efter vallning. Sickeln är oftast i plast och ser ut ungefär som en vanlig isskrapa till bilen. En stålsickel är helt enkelt en sickel i metall. En sådan ska användas med stor försiktighet eftersom det är betydligt hårdare än belaget och är man inte försiktig är det inte bara vallan man sicklat. Och, ja, det går lika bra med en linjal eller liknande! (Föra att se om skidan är konkav alltså, inte att sickla!)

Alla:
Ärligt talat tror jag inte mycket på det där med att skidan blivit konkav efter slipning. Min teori är att icemann sladdat omkring med runda kanter i tre år. (Vilket styrks av MnOs intryck av skidan.) När nu skidan för första gången fått vassa kanter, greppar den vi kantisättning och blir svårsladdad vilket upplevs som om den bara vill gå rakt fram.

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Min teori är att icemann sladdat omkring med runda kanter i tre år. (Vilket styrks av MnOs intryck av skidan.)
Det är inte jag som har testat skidan. Det var MarkusO. I övrigt är det förmodligen en helt korrekt sammanfattning av läget av MM.

Senast ändrad:
Oerhört frustrerande, har fortfarande inte hittat tillbaka till den fina åkning jag hade innan slipningen. Känns som det låser sig mentalt och jag vågar inte stå på och gå upp på kant ordentligt då jag inte litar på skidorna längre.

Mountain_Man sa:
icemann:
Min teori är att icemann sladdat omkring med runda kanter i tre år. (Vilket styrks av MnOs intryck av skidan.) När nu skidan för första gången fått vassa kanter, greppar den vi kantisättning och blir svårsladdad vilket upplevs som om den bara vill gå rakt fram.
/MM
Det är möjligt, men förut fick jag i alla fall till fina skärande svängar i lättåkta backar i pistad snö, men så fort det blev för hårt och isigt så pajade åkningen ihop eftersom skidorna bara hasade. Vad jag ville uppnå med slipningen var att få något bättre grepp på isigt underlag men samtidigt behålla den lättåkta känslan i mjukare/pistad snö, istället fick jag skidor som skär fast på precis allting och är skitsvåra att svänga med. Hur många grader skall skidorna slipas om man vill ha dom lättåkta men ändå inte helt utan grepp på isigt underlag?

Hej igen!

En standardslipning är 1 grads hängning och 89 graders kantslip vilket resulterar i 90 graders kant. Detta är vad du ska ha! Lämna in skidorna för slipning hos en seriös skidbutik och berätta om dina problem, be dem kontrollera att skidan är plan ...

/MM

Köp ett enkelt handhållet hängningsverktyg och ta med dig ut på berget. Swix till exempel har en liten trevlig röd plastsak som ryms i fickan. Kostar en hundralapp.

Trimma försiktigt tills du hittar känslan du söker. Börja bak, eftersom du upplever att skidan sitter för mycket i svängen. Häng 1-2 grader en bit (10-15cm) och se om det händer nåt. Men... dra det inte för långt. Du har förmodligen vant dig att åka runt med överlättåkt trim och bör hitta en väg ut ur den villfarelsen.

Du borde låta nån med bra prylkoll ta en sväng med skidan. Inte bara nån som är bra på att åka, utan en medveten prylåkare som känner skillnad på grader och grader. Dvs till exempel nån ur snackarskaran på den här sidan. Mig inräknad... ;-)

Det är lätt att trimma en skida själv, men kolla som sagts tidigare om den är (i närheten av) plan. Helt plan är en skida aldrig. Bara mer eller mindre.

Solklart felslipat ,har själv råkat ut för detta.Tips:lämna in skidorna på ett annat ställe .....

Nu har jag äntligen hittat tillbaka till åkningen igen, gick bättre när jag fick kanterna avhängda och vågar stå på lite mer i åkningen och hänga lite mer framåt på pjäxorna så jag får tyngden mera mitt på skidorna, då svänger dom rackarna. Så det var nog både en lite väl aggressiv slipning + att jag är ovan att åka med riktigt vassa skidor som ställde till problemen.

Kanterna skall ALLTID hängas. Om man inte gör det så går skidan knappt att åka på...

//H

MnO sa:
Vinkeln i botten, hängningsvinkeln, har en mycket större effekt på skidans beteende. Den är någonstans mellan 0 och 2 grader där 0 innebär en mycket greppig skida som är svåråkt och 2 ger en skida som blir påtagligt flytig, och svårbettad, men också i viss mån lättare att hantera på mjukt underlag.
Skidorna blev slipade 88 grader med 0 graders hängning...

88/0 är en riktigt tuff slipning. Ett par skidor utan hängning greppar direkt vilket gör att de känns oroliga plana och bara fungerar på skär. Är antagligen förklaringen till att du tycker de är svårkörda. Be att få dem omslipade till 89/1!

Märkligt att någon gör en sådan slipning såvida inte kunden begärt det. Själv fick jag lägga en hel del energi i skidshopen i Romme Alpin häromåret för att få dem att slipa 87/0 på mina SL-carvers. De ansåg att de skulle bli oåkbara ... vilket de inte blev, men riktigt krävande och ingenting för slöåkning. En person som inte är van vid slalomcarvers skulle antagligen tycka att de var mer eller mindre oåkbara!

Hoppas du får ordning på skidorna!

MM

Mountain_Man sa:
88/0 är en riktigt tuff slipning. Ett par skidor utan hängning greppar direkt vilket gör att de känns oroliga plana och bara fungerar på skär. Är antagligen förklaringen till att du tycker de är svårkörda. Be att få dem omslipade till 89/1!
Ok, det bekräftar alltså min teori om att slipningen var lite väl tuff. Som sagt så har jag i alla fall hittat tillbaks till min åkning nu när jag fått kanterna avhängda ordentligt och nu får jag bra skär och flyt i åkningen när det är välpistat i backen, därimot när jag åkte en dag då det var isigt och hårt i backen var det hopplöst att få fast skidorna, dom bara hasade hela tiden :p Verkar som det här med slipning är en hel vetenskap att få rätt, det enda rätta är väl egentligen att ha vassare skidor när det är hårt i backen och lite slöare när det är mjukare eller har jag fel?

Jo - de (eller deras service tekniker) ändrar slipning efter förhållandet och efter vilken skida som passar vilken backe. Och vilket belag/struktur som passar. Och så vidare.

Men varför jämföra sig med världscupåkare när du varken har materialet eller tekniken :-) Det är som att jämföra vardagsbilisten med en formel 1 förare.

Men för alla oss andra så gäller vassa skidor i alla fören. Du kommer inte att uppleva att skidorna är "för vassa" även om underlaget är mjukare.

I fallet där du åkte på "is" är det troligen (av egen erfarenhet vet jag att det kan kännas så) så att det mer är bristande teknik än dåligt prepp. Sannolikt så fick du inte upp skidorna på kant riktigt så att det kunde börja "skära". Utan du föll tillbaks till "gammal" teknik med lite sladd. Dett leder till att skidorna tappar greppet snabbare. Om du litar på tekniken och skidorna så sitter de normalt sett.

Men det kommer att gå fort och man måste ha lite mod/förtroende för tekniken för att våga släppa på.

Tillbaka
Topp