I mina öron låter det som att du tidigare har åkt med gubbsläpp hela tiden och nu med en aningen brutal metod har tvingats till att åka med rena skär. När det gäller trim av kanter på skidor av typen "165cm carvingskidor" så går det att förändra karaktären rejält i skidan genom att enbart laborera med vinklar i botten och på sidokanten. Genom att öka hängningen kan man lösa upp en skida betänkligt i startfasen av svängen och i neutral åkposition utan att förlora alltför mycket bett i aktiv åkning. Att runda av fram- och speciellt bakände är ett sistaalternativ. Rundar man bara några cm tappar man direkt väldigt mycket spårvilja och bett och jag undviker in i det sista att göra det.
Du motsäger dig själv lite tycker jag. En skida med så pass mycket skärning kan knappast skära fast och gå rakt fram på samma gång. Skär den fast så lägger den sig på rälsen och följer den radie som du anbringar genom att kanta i en viss vinkel. Fastnar gör den inte när den går rakt fram, utan du får svårt att "få loss" den ur skäret när du ska gå över i sladd eller göra en viktövergång till nästa sväng. Det låter ändå som att du har för lite hängning i botten. Förmodligen har du fått en slipning med 0,5 graders hängning. Sen är belaget lite skålat eller liknande pga dålig vridstyvhet i skidan. Pressen mot stenen/bandet gör att mitten på skidan får ett större tryck och slipen tar mer där. När trycket på skidan sedan släpper blir skidan lätt konkav. Efter detta körs förmodligen skidan i en separat hängningsslip och med en lite slapp hand är det inte säkert att skidan blir mer hängd än till en nollvinkel iom konkaviteten. Gå tillbaka till affären och be dom köra skidan på 1 eller 1,5 grader igen och ta lite mer den här gången. En korrekt slipad skidan med 1 eller 1,5 graders hängning bör inte vara svåråkt, även om du lämnar fram- och bakände orörd.
Jag skulle råda dig att be en erfaren åkare testa skidorna. Om han/hon tycker att det är något konstigt med dom så gör en omtrimning igen med 89 grader och 1 grads hängning i en etablerad butik (inte samma iom att du inte var nöjd). Om åkaren säger att det INTE är något stort fel på trimmet, eller att dom är ok, men ganska krävande eller nåt sånt får du helt enkelt vänja dig vid dom. Då är det snarare så att du har åkt på totalt slapptrimmade grejor innan och att du kommer på sikt hamna i en bättre teknik om du åker in dig på de här skidorna.