Kan inte verifiera mig för Köp & Sälj, och vad ska det vara bra för?

la_grave

Aktiv medlem
Jag har inget BankID pga jag har ingen bank (stämning är på gång). Varför kan det inte få vara upp till en vuxen köpare och säljare att själva avgöra om de vill göra affärer med en "identifierad" motpart? Jag gör alltid alla mina affärer ansikte mot ansikte. Vill heller inte att min ev bank ska se vad jag har för fritidsintressen osv.

Gäller ett fysiskt presentkort på liftkort till Kläppen.

Antar att FR inte vill vara en del av de utstuderade bedrägerier och andra hyss som trots allt blivit mycket vanliga? De som förut rånade banker tjänar nu ännu mer pengar på sånt istället. Och hur tänker du göra affär "ansikte mot ansikte" via Freeride?

Annars delar jag din tanke - BankID används alldeles för mycket (inkl. att överanvändningen delvis motverkar sitt syfte via BankID-bedrägerier) och ditt inlägg här kanske kan funka som en indirekt annons.

Det är ju dock ett berättigat klagomål, kravet på BankID stänger ut många användare.
Kan du vara mera exakt? Hur många användare stänger Freeride ut?

Jag hjälper dig litegrann. Källa: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2023/

SOI2023-2.7.png

Senast ändrad:
Antar att FR inte vill vara en del av de utstuderade bedrägerier och andra hyss som trots allt blivit mycket vanliga? De som förut rånade banker tjänar nu ännu mer pengar på sånt istället. Och hur tänker du göra affär "ansikte mot ansikte" via Freeride?

Annars delar jag din tanke - BankID används alldeles för mycket (inkl. att överanvändningen delvis motverkar sitt syfte via BankID-bedrägerier) och ditt inlägg här kanske kan funka som en indirekt annons.
Jag träffas alltid fysiskt när jag gör affärer. Finns inget annat sätt att vara säker.

Inte mitt problem eller ansvar att folk är idioter. Man ska inte skydda vuxna människor från sig själva.

Berätta mer om stämningen som är på gång.
Det har inte med saken att göra, men hela tramset med kundkännedom måste få ett slut. Bankerna ska ge fan i var mina pengar kommer från. Banker har fungerat i 500 år utan KYC. Så fort min stämning av min BRF är avslutade (väntar på utslag i hovrätten just nu) så ger jag mig på Handelsbanken.

Kan du vara mera exakt? Hur många användare stänger Freeride ut?

Jag hjälper dig litegrann. Källa: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2023/

Visa bilaga 28917
Ca 840 000 personer då enligt den statistiken ;)
Nu vet jag inte hur stort besöksunderlag Freeride har och vad medelåldern är, men det handlar mer om en princip om att inte utestänga någon än en specifik siffra.

Problemet är inte bara de personer som inte kan använda BankID, utan att det påverkar folks val av datorer och mobiler också. När BankID väljer att bara stödja ett fåtal plattformar så stärks oligopolet för Android, iOS, Windows och MacOS, och nykomlingar får det ännu svårare att slå sig in på den marknaden.
Självklart är inte detta Freerides fel, men ju fler som använder identifieringsmetoder som inte är teknikneutrala desto svårare blir att att få till en ändring på området.

Senast ändrad:
... ju fler som använder identifieringsmetoder som inte är teknikneutrala desto svårare blir att att få till en ändring på området.

Plus att det nu går att lamslå alt större delar av landets verksamhet genom att slå ut BankID. Men jag tycker faktiskt att det är motiverat på en köp/sälj-site. Annars finns väl FB marketplace?

Ca 840 000 personer då enligt den statistiken ;)
Varav majoriteten antingen redan har sålt sitt sista par begagnade skidor (70+ år) eller ännu inte har några skidor att sälja begagnade (barn).

Problemet är inte bara de personer som inte kan använda BankID, utan att det påverkar folks val av datorer och mobiler också.
Rent ideologiskt håller jag med dig, men i praktiken tycker jag att Freeride har gjort helt rätt val i att kräva identifiering och att välja BankID. Det är den halvdana lösning som har fått spridning så här långt. I framtiden kommer vi säkert att ha bättre lösningar.

Varav majoriteten antingen redan har sålt sitt sista par begagnade skidor (70+ år) eller ännu inte har några skidor att sälja begagnade (barn).

Rent ideologiskt håller jag med dig, men i praktiken tycker jag att Freeride har gjort helt rätt val i att kräva identifiering och att välja BankID. Det är den halvdana lösning som har fått spridning så här långt. I framtiden kommer vi säkert att ha bättre lösningar.
Varför det? Gula Tidningen behövde inga BankID:n. Som sagt, det är väl bara att träffa folk ansikte mot ansikten när man gör affären så är det riskfritt.

Det har inte med saken att göra, men hela tramset med kundkännedom måste få ett slut. Bankerna ska ge fan i var mina pengar kommer från. Banker har fungerat i 500 år utan KYC. Så fort min stämning av min BRF är avslutade (väntar på utslag i hovrätten just nu) så ger jag mig på Handelsbanken.
All respekt till dig men från någon i branschen med god insikt i regelverken och myndigheterna bakom regleringarna så kan jag säga att man inte kommer så långt i den massiva motvind man kommer möta. Det kommer inte blir mindre utan snarare mer regleringar och på fler områden.

Ett grundproblem är ju att många har fått telefonskräck och endast kommunicerar via messenger, sms etc. Det var ju enklare att göra upp affärer när man skrev ut telefonnummer. Att tex Blocket har tagit bort telefonnummer är ju rent korkat. Jag kanske är gammaldags men det är ju enklare att göra upp en affär om man pratar med varandra. Visst, folk blir lurade men det kan ju underlätta om man har lite kritiskt tänkande i samband med affärer.

Det var du som nämnde din stämning ;-)

Plus att det nu går att lamslå alt större delar av landets verksamhet genom att slå ut BankID. Men jag tycker faktiskt att det är motiverat på en köp/sälj-site. Annars finns väl FB marketplace?
Har inte FB men BankID
Men jag har bekanta som har FB och kan annonsera där åt mig om det skulle behövas

En annan reflektion är att när Blocket införde BankId så behöver inte folk "låna mailadresser" som innan? 🤔

Några reflektioner. Det blir anekdotiskt, men tippar att FR har statistik om de vill.

1. Jag upplever inte att det har varit någon skillnad i mängden annonsering på köp och sälj före/efter införandet av BankID. Antalet utestängda användare borde i så fall vara försumbart om man ser till gruppen som faktiskt använt tjänsten.

2. Jag misstänker att arbetsbördan med att hantera polisanmälningar om bedrägeri har gått ner betydligt för freeride.se sen införandet av BankID, både på grund av färre bedrägerier som ska hanteras och en mindre arbetsbörda när ett ev bedrägeri ska hanteras. Det är tid som istället kan användas till att göra Freeride bättre.

3. Jag tycker det är synd att TS blir utestängd från köp och sälj eftersom denne verkar vara en mycket stabil och trevlig person som jag gärna skulle göra en begagnat-affär med.

Tillbaka
Topp