Kan jag återanvända mina gamla prylar eller är de bäst som bokstöd?

kellyk

Ny medlem
Efter några (10+) års bortavaro från toppturande har jag åter kommit till insikt hur kul detta är. Efter en påsk i Åre då jag dammade av mina (antika) prylar från 2004 har jag kommit fram till att det är dags att uppgradera. Frågan är om jag ska/kan återanvända något av det jag har och hur mycket mer det kan tänkas ge i form av skidglädje med nya prylarrakt av?

Skidorna: Atomic TM typ 195cm (tror jag de heter) skall bytas mot något modernare/bredare/roligare. K2 Annex 108 kanske?

Bindning: Jag har en Fritschi Freeride (2004), var ju frän då, hur mycket fränare är dagens motsvarande från ex Marker eller Salomon?

Pjäxa: Jag har ett par Scarpa Denali XT som var heta då 2004, fortfarande väldigt sköna enligt mitt tycke, hyfsat lätta men inte väldigt styva jämfört med dagens pjäxor eller har jag fel där?

Jag kommer använda utrusntingen i både pist/pistnära/och ren topptur. Vill om möjligt slippa byta allt, och om jag byter allt kanske en binding som Vipec 12 eller liknande är vettigt då med ny pjäxa såklart.

Man kan åka på hur gamla grejer som helst. Min far åker med ett par pjäxor han köpte begagnade på tidigt 80-tal... Särskilt nöjd är han över hur billigt det är jämfört med vad andra spenderar på skidutrustning.

Är bara prylarna i bra skick behöver du inte byta ut dom. Gäller framför allt bindningar, knäskador är inte kul. Fritschi Freeride ser väl likadan ut ännu och funkar utmärkt.

Skulle tipsa om ett komplett byte. Det kommer gå lättare uppför, vara roligare nerför (dessutom säkrare med utan Fristchin...) och du kommer kunna ha lika kul på grejerna i systemet.

Jag skulle väl spontant inte rekommendera en Denali XT för att driva ett par Annex 108, men det går säkert.

Om du låst fast dig vid K2 som skidmärke så skulle jag kolla på typ Wayback för att matcha de bindingar och pjäxor du redan har.

Utter sa:
Skulle tipsa om ett komplett byte. Det kommer gå lättare uppför, vara roligare nerför (dessutom säkrare med utan Fristchin...) och du kommer kunna ha lika kul på grejerna i systemet.
Såpass. Förstår att det med min knapphändiga information är svårt att ge tips på nya prylar. Jag är 200cm+, 100kg+, började tura på Black Diamond Eclipse en gång tiden, åker numera mest skärande sväng i pist på 176cm långa skidor.

Är ex. Marker F 10 eller F 12 ett bra val tillsammans med ex K2 Annex 108? är det märkbar skillnad mot min gamla Freeride? Om nu detta inte är bra, vad ska jag satsa på? Salomon?

Om inte Denali XT är att rekommendera, vad rekommenderar ni då? (med en vikt under 2kg/pjäxa)

kellyk sa:
Utter sa:
Såpass. Förstår att det med min knapphändiga information är svårt att ge tips på nya prylar. Jag är 200cm+, 100kg+, började tura på Black Diamond Eclipse en gång tiden, åker numera mest skärande sväng i pist på 176cm långa skidor.

Är ex. Marker F 10 eller F 12 ett bra val tillsammans med ex K2 Annex 108? är det märkbar skillnad mot min gamla Freeride? Om nu detta inte är bra, vad ska jag satsa på? Salomon?

Om inte Denali XT är att rekommendera, vad rekommenderar ni då? (med en vikt under 2kg/pjäxa)
Anmärkningsvärt att en sådan jätte inte knäckt sina Diamirbindningar. Angående Marker-bindningarna, räcker verkligen 10-12 på skalan för dig?

kellyk sa:
snorkel sa:
Dynafit, alltid Dynafit..
Ok. Vilket Bindning & Pjäxa?
Ska du ha en allroundutrustning och åka hård pist med bredare lagg men även tura så är det väl Mercury eller Vulcan samt Beast som bindning.

Ett bättre alternativ är att ha en toppturssetup med traditionell lätt dynafitbindning som t ex Radical och t ex TLT6 pjuck och en pistsetup med vanlig alpinbindning och pjäxor. Möjligen kan du kompromissa med pjäxorna och köra t ex Mercury även i pisten.

Hade själv Scarpa Denali och Naxo för 10 år sedan. Efter byte till Dynafit så är det omöjligt att gå tillbaka. Nu finns det ju alternativ till Dynafit med samma typ av bindning så rekommendationen om Dynafit får väl mest ses som rekommendation om typ av bindningssystem snarare än varumärke. Att slippa lyfta bakbindningen i gåläge gör stor skillnad.

Senast ändrad:
la_grave sa:
kellyk sa:
Utter sa:

Anmärkningsvärt att en sådan jätte inte knäckt sina Diamirbindningar. Angående Marker-bindningarna, räcker verkligen 10-12 på skalan för dig?
Kollade mina Freeride och de är ställda på 9. Har aldrig upplevt problem med att bindningen löser ut, har med närmare eftertanke inga klara minnesbilder av att den någonsin löst ut. Jag är "lätt" för att väga över 100kg och i luften löser ju knappast skidan ut eller hur? Jag förmodar att detta är kopplat till en vad som numera kallas en defensiv åkstil av den äldre skolan samt att jag nästan uteslutande turat långt från civilisationen där bekvämligheter som pistörer med klätterskoter, fjällräddning osv lyst med sin frånvaro. Då finns det klara fördelar med att hålla sig på rätt sida om DIN skalan. Men som sagt detta var 2004 och nu ser kanske tänket liksom utrustningen annorlunda ut.

En ganska stor skidbutik nere på kontinenten tyckte gott att jag kunde behålla mina Denalis men skaffa mig en nyare bindning, typ Marker F12. De ansåg att mina (vad jag tycker lätta) 100kg+ kunde bli en utmaning för techbindningarna (vilket jag har svårt att ha någon uppfattning om), vad gäller Vipec 12 ansåg de att den ha citat "it still has too many bugs and for somebody strong" vilket iofs var smickrande då de har föga kunskap om min styrka som skidåkare. De kunde ju inte veta att det gäller 100kg+ av lättare slag :)

Senast ändrad:
Är 197 cm väger 92 kg och har åkt på Scarpa Denali och Diamir Freeeide på diverse olika skidor sedan början av 2000-talet. Har nu bytt till Scott Cosmos (styvare än Denalin, skön i passformen, men smäck när det gäller kvalitet) och Opinion 118. Funkar hur bra som helst i lössnö, men Diamiren är på tok för vek i sidled för så breda skidor i pist, tyvärr. På smalare skidor var det dock inget problem.
Köper du breda skidor så är det nog alltså läge att pensionera Diamiren....... Är pjäxorna sköna är det bara att köra på, även om de är mjuka. Men det kompenserar du ju lätt med bra (oldschool) teknik, eller hur! :-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp