Kan man använda samma Formgjutna sulor till olika

astuffe

Ny medlem
Kan man vid köp av nya pjäxor använda sina gamla formgjutna sulor eller är det bara att inhandla nya?

Tacksam för svar.

Senast ändrad:
Teufel sa:
går att använda samma, jag har gjort så.
Nice. Tack för snabbt svar

Tilläggsfråga: Påverkar det något om man vid nyköp av pjäxor går upp en halv storlek från 27 till 27,5? Ingen risk att dom "glider" runt?

astuffe sa:
Teufel sa:
går att använda samma, jag har gjort så.
Nice. Tack för snabbt svar

Tilläggsfråga: Påverkar det något om man vid nyköp av pjäxor går upp en halv storlek från 27 till 27,5? Ingen risk att dom "glider" runt?
Det däremot vågar jag inte svara på.. men skulle inte tro det om vi bara pratar en halv storlek.

Däremot kan sulorna upplevas lite annorlunda i olika pjäxor beroende på ur trånga pjäxorna är.

Klart det går att använda, men men du måste ju kolla noga så att dom passar/ligger rätt i dom nya innerskorna och det är ju inte ens säker även om du skulle köpa samma storlek som tidigare men en annan modell/märke. Då formen(bredd mm) är olika för modell till modell, märke till märke. Det är viktigt att du kollar när du lägger i dom i dina nya innerskor att dom:
1. Har rätt längd, dvs inte glappar, kan röra sig fram o tilbaka(då kommer du att få problem med bränningar under fötterna), ej heller buktar ut innerskon(då du kommer att få fel tryck).....kan ju gå att klippa till.
2. Att det är rätt bredd i för hållande till innerskon, annars rikerar du att få antingen för lite stöd eller för mycket tryck...

Om du vet hur du ska testa är det bara o lägga i sulorna och fixa till det(om dom nu inte är för små)annars tar du med dom till en "riktig" skidbutik när du köper pjäxorna så fixar dom till dom!!.... om det nu går!!
Allt detta är mycket viktigare än vad många tror.....

Lycka till!
/R

Om de handlar om samma modell av pjäxa så är de i princip ingen skillnad mellan 27 och 27,5.
Gäller i alla fall de flesta tilverkare, kommer bara på scarpa som byter skal på halvstorleken.

/Anders

acura sa:
Om de handlar om samma modell av pjäxa så är de i princip ingen skillnad mellan 27 och 27,5.
Gäller i alla fall de flesta tilverkare, kommer bara på scarpa som byter skal på halvstorleken.

/Anders
Ser inte riktigt vad informationen om skalbyte vid storleksförändring spelar ut sin funkion. Den formgjutna sulan som han undrar om han kan ta med sig till en ny pjäxa ska ju få plats i innerskon. Och den blir förhoppningsvis större eller mindre beroende på vilken storlek han väljer.

Tänkte lägga in en bifråga så jag slipper starta ny tråd. Har en formgjuten strolz innersko och har egentligen samma fråga angående den, kan man byta skal? Någon som gjort det utan att få problem? Har inte testat det i backen än och ska iväg snart.

Om sulan fortfarande passar till foten bör den ju passa även till innerskon. Sedan om man behöver klippa lite i kanten på sulan spelar mindre roll.

Beträffande skal så är det en annan femma. De flesta pjäxtillverkare har samma skal till 27 och 27,5. (och 28 har samma som 28,5 etc.) Dvs innerskorna är lika stora utanpå men skiljer i storlek inuti. Åker man länge kan man alltså pressa ut en 27 innersko till att bli 27,5.
Vill du ha riktigt tighta pjuck men tycker att 27,5 är aningen små och överväger att byta till 28 kan du räkna med att du efter en säsong eller så i praktiken töjt ut innerskon till 28,5 vilket kanske blir för stort. Det är alltså bättre att ha så litet skal som möjligt.

Tar du en formgjuten innersko som passar till skal i storlek 27 och slänger in den i ett 28 skal blir det glapp. Att byta till ett skal i samma storlek går bra. Går t.o.m i de flesta fall att byta modell och fabrikat på skalet men behålla innerskon.

Lägger till ännu en fråga i mitt gamla topic.

Är formgjutna sulor "större" än orginalet?
Min pjäxa är trång men sitter kanon i min mening. Men om jag skaffar mig formgjutna sulor kommer skon att börja klämma eller är storleken på sulorna samma?

//Mattias

snorkel sa:
Om sulan fortfarande passar till foten bör den ju passa även till innerskon. Sedan om man behöver klippa lite i kanten på sulan spelar mindre roll.

Beträffande skal så är det en annan femma. De flesta pjäxtillverkare har samma skal till 27 och 27,5. (och 28 har samma som 28,5 etc.) Dvs innerskorna är lika stora utanpå men skiljer i storlek inuti. Åker man länge kan man alltså pressa ut en 27 innersko till att bli 27,5.
Vill du ha riktigt tighta pjuck men tycker att 27,5 är aningen små och överväger att byta till 28 kan du räkna med att du efter en säsong eller så i praktiken töjt ut innerskon till 28,5 vilket kanske blir för stort. Det är alltså bättre att ha så litet skal som möjligt.

Tar du en formgjuten innersko som passar till skal i storlek 27 och slänger in den i ett 28 skal blir det glapp. Att byta till ett skal i samma storlek går bra. Går t.o.m i de flesta fall att byta modell och fabrikat på skalet men behålla innerskon.
Hej hej vänta nu..

Man kan alltid pröva men det är aldrig å rekommendera att flytta en formgjuten innersko från en pjäxa till en annan.
Samma märke kan gå bra men tänk själv hur olik fasong, höjd, bredd över läst och vrist kan skilja markant melan märken.

I värsta fall kan du få för lite plats eller så kan innerskon röra sig innuti pjäxan.

Andersson_20 sa:
snorkel sa:

Hej hej vänta nu..

Man kan alltid pröva men det är aldrig å rekommendera att flytta en formgjuten innersko från en pjäxa till en annan.
Samma märke kan gå bra men tänk själv hur olik fasong, höjd, bredd över läst och vrist kan skilja markant melan märken.

I värsta fall kan du få för lite plats eller så kan innerskon röra sig innuti pjäxan.
Ok, måhända kan det vara så att det inte är att rekommendera en flytt av gjuten sula (där låter jag ngn annan komma med facit), men att det skulle vara av anledningen som du nämner låter imho jättemärkligt. På vilket sätt påverkas dessa variabler av sulans utseende. Det enda som är föränderligt skulle väl vara att den nya sulan är som du säger bredare eller smalare, men höjd osv ser jag ingen relevans i eftersom sulan gjuts utanför skon... Om det blir fel där så torde det sannolikt bero på att man köpt fel sko nu eller förut inte sulan i sig...

Tillbaka
Topp