Kan man köpa Twintip till nybörjare (barn)?

Linnie85

Ny medlem
Hej!
Tacksam för lite råd och tips.
Kollar på skidor till barnen som är 5 resp 6 år.
De har inte åkt så mycket, men har lärt sig snabbt de senaste dagarna.
Nu råkade jag visa en film på youtube där ett barn åkte i en park och gjorde alla möjliga tricks. och nu vill ju inte ungarna ha "vanliga" skidor längre, utan sådana twintips. Minstingen är helt övertygad att han kan åka baklänges (yeah right ;-)) Nu till min fråga: Kan man satsa på ett par twintips från början, eller är det svårare att lära sig åka "vanlig" piståkning på sådana?
Funderar ev. på ett par sådana http://www.stadium.se/sport/vintersport/alpint/111000/head-s-lemon-plum

Head S Lemon plum, någon som har sådana till sina barn?

Skulle nog välja K 2 indy istället.
K 2 har rocker vilket underlättar,dessutom har den bindningssystem vilket gör att barnet alltid hamnar rätt på skidan oavsett storlek på skor.
Billiga Headskidor har riktigt dåliga belag.

Får barnen åka mycket och bibehåller intresse finns det inget som säger att dom inte kommer bli duktiga skidåkare.

Jag har aldrig varit med i någon alpin skidåkningsklubb och har gått från att vara en väldigt medioker skidåkare till, i mina egna ögon, väldigt mångsidig och duktig åkare under de senaste 13 åren, enbart med hjälp av twintipskidor.

Så kör på! Kul med fler kids i backen. Säkert ett superbra sätt att få en mer universal kroppskontroll på också.

spelar inte så jätte stor roll far till lokala intersport, teamsportia, stadium osv med ungarna så får dom välja lite grann själv tror motivet på skidan är viktigast för dom:)

Tack för svar:-)
Kollade lite på de K2 Indy, de verkade ju bra! Kanske ska satsa på ett par sådana istället.

Rek.ord pris på indy från K 2 är 1395 kr i korta längder inkl bind
Det finns en välkänd firma som uppger att ordinarie pris 2595 och sen rear dem kraftigt.lurendrejeri skulle jag säja.
1395 är de utan tvekan värda men du kan kanske hitta dem billigare än så.

Tillbaka
Topp