Lära barn åka skidor, hur korta skidor kan jag ha?

Staffanp

Ny medlem
Om några veckor åker familjen till Hemsedal och båda barnen kommer åka i barnbacken. Minstingen är väldigt liten men han kommer inte acceptera pulka så han har fått ett par begagnade korta skidor som han kommer få glida på.

När jag åkt med dottern som snart är fem år tycker jag att mina skidor är i längsta laget (175cm). De slits även en del när hon kliver på dem.

Så... jag ränte köpa ett par begagnade twintip-skidor på ca 145-150 för att bli smidigare i barnbacken. Jag är 186cm.

Det blir billiga skidor för 350-500kr. Om de är slitna spelar ingen som helst roll.

Tänker jag helt fel?

Kom gärna med lite input!

Jag lärde nyss min 5-åring åka, jag skulle aldrig skaffa kortare lagg till MIG, varför det? Om dina skidor repas på ovansidan... köp skräp men varför kortare, kan du åka på dina så kan du ju åka med barnen. Mitt tips, bry dig inte om lite slitage på ovansidan av dina lagg, byt inte till kortare och fokusera på dina barns åkning och skidlängd istället.

Att jag vill ha kortare är främst för att det blir smidigare när jag stannar, hjälper till mm. Det kan väl omöjligt vara en nackdel med kortare skidor när man bara åker i en barnbacke? Jag tar med mina "riktiga" skidor med när jag skall upp i systemet.

Du har ju eg redan svarat på din egen fråga iom att du upplevde skidorna som långa när du lärde dottern.

Men du ville ha input och jag tycker inte det låter långt, tror inte du blir smidigare med 140 twintip. 175cm på 186cm är ju redan korta skidor. Men jag vet heller inte hur erfaren du är, kostnaden är ju i princip obefintlig så kör på twinnen du.

Tillbaka
Topp