Kan man Valla kalla skidor?

TrulleN

Aktiv medlem
Som TS lyder, kan man Valla skidorna direkt efter backen eller ska de få ligga och värma upp sig innan?

pd

Aktiv medlem
Spontant så skulle jag ställa in skidorna i duschen, skölja av dem på ovan och undersida med ljummet vatten och torka av dem. Vallan behöver ju 120 - 140 grader för att smälta och då är det bättre att den möter en 20 grader varm skida än en 20 grader kall skida.

farsan56

Aktiv medlem
Det blir lite jobbigt att valla ett par kalla skidor. Då vill inte belaget gärna ta emot nån valla. Rumstemperatur gäller.
Eller ändå hellre när du ändå bastar ta med laggen in, du kommer att bli överraskad hur ett 90 gradigt belag sörplar i sig valla.😉
Jag har inte testat själv men nån måste ju vara först, du får ta en för gänget.
Lycka till!

farsan56

Aktiv medlem
Hon får gärna komma förbi och hjälpa, ja. :)

Men för att vara lite on-topic: precis som sagt ovan, skulle jag nog rekommendera att låta skidorna värma upp sig lite. Hinner man ju start lite apres ski och komma på rätt humör. :cool: 🍻
Nu pratar du som en av de vise männen.
Har du skägg?
Valla åt alla!

Vad menar du med lite apres ski? Den varianten har jag aldrig provat, inte vad jag kan komma ihåg 🍻

Bayd99

Medlem
Går jättebra, skidorna har stått ute i -10 och direkt på med vallan! Men för att få vallan att fästa måste belaget också bli varmt vilket kan ta sin stund. Försök dock inte att sicka en skida som är -10 grader om du inte behöver något att ta ut dina aggressioner på

fredw

Aktiv medlem
Försök dock inte att sicka en skida som är -10 grader om du inte behöver något att ta ut dina aggressioner på
Slicka en skida som är -10 grader? Nej det är absolut inte att rekommendera.

Bra tråd detta förresten. Jag letar argument för att slippa stå på vår iskalla inglasade balkong när jag vallar skidorna. Vi har tyvärr inget källarförråd.

Kaskar

Aktiv medlem
Vårt garage håller runt 12-15c vintertid och det är inte optimalt när det ska vallas. Det är för kallt. Worst case är att vallan inte fäster på belaget och det sprätter iväg som kexchoklad när man sicklar.

Så jag kör en byggfläkt mot allt som ska vallas/sicklas nån timme innan så går det mycket lättare

pd

Aktiv medlem
Bra tråd detta förresten. Jag letar argument för att slippa stå på vår iskalla inglasade balkong när jag vallar skidorna. Vi har tyvärr inget källarförråd.
Då har jag lyckats bättre i förhandlingarna för jag brukar inta köket. Funkar fint om man är lite sparsam med vallan. Närmare till kylen också. :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Slicka en skida som är -10 grader? Nej det är absolut inte att rekommendera.

När man vallar skidorna inför sommarresan är de inte kalla.😀

Öh, här är en väldans massa prat om vallning, valla och nu även lämplig skidtemperatur..Hur är er syn på något mycket viktigare, nämligen lämplig dryck i vallaboden? Typ, temperatur, konsistens och övriga fysikaliska egenskaper? Ja, jag vet att fingrarna far illa av varm valla, men det är det väl värt..?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp