Kanada 15/16

Jacobnilz

Ny medlem
Kanada 15/16
Tjena freeride!

Jag och min kompis på 20 vårar ska åka till kanada och säsonga, det jag vill veta är allt från himmel och jord. Vi vet inte vart i Kanda vi ska ta vägen men letar efter något ställe där man kan få ut bästa möjliga åkning, alltså mycket puder, lagom fest och skön stämning. Vi tänkte spendera nästan ett helt år i där så gärna ett ställe som erbjuder bra late season åkning.

Tips på hur vi ska få jobb, boende och dylikt uppskattas något otroligt!
Om du har tidigare erfarenheter av att säsonga i Kanda så får du gärna skriva ner dina up and downs osv.
Tack på förhand! :D

Kanada 15/16
Gjorde en säsong i Fernie 13/14 och älskade det! Jävligt bra terräng, ganska liten resort så inte så mycket turister = knappt någon liftkö alls. Supermysig by där pubbarna och klubbarna arrangerar massor med olika saker på vecjodagarna för att säsongarna ska komma dit. Söndagar är farligast då ett av ställena säljer kannor med öl för 9$ hela dagen.

Fernie tillhör RCR så om man jobbar mer än 3 dagar i veckan kan man få ett liftkort som gäller i fernie, kicking horse, lake louise, kimberly och nakiska. Åker man till white fish som ligger i USA, montana, har dom varje dag 4 gratispass som går till personal från fernie (gränsen till USA är typ 1 timme bort).

Allt är jävligt billigt så har man tänkt att bara bumma så räcker pengarna bra länge, har man tänkt jobba så är det för typ 60 kr timmen, men man överlever verkligen på det eftersom att det är så billigt.

Har inte stannat där på sommaren men alla jag kände som gjorde det älskade det. Finns massor att göra i byn och mottot i byn är "people come for the winter but stay for the summer".

Lite knepigt med boende dock! Man kan inte ordna det över nätet utan måste vara där på plats, så dom flesta som ska säsonga kommer i början/mitten av oktober. Då bor alla på raging elk som är ett hostel i byn med öl för 3,5$, så alla hänger i baren och hittar folk att leta boende med sen bor dom flesta i hus men vissa i lägenheter. Dom flesta får flytta in i början av november så då är i princip alla boenden borta. Ska man inte bo så länge finns det ju några hostel och så, går att bo billigt men sunkigt på the fernie och något till mindre ställe där man har ett rum sen gemensamt kök osv.

Tyckte iallafall att fernie var en så bra kombination av det som man vill ha på en säsong, kicking horse hade dock en sjukare terräng men då hajkar man till princip allt och byn är totaldöd. Revelstoke har också som jag förstått det en riktigt död by men sjukt kul terräng och så himla nära rogers pass! Vill man inte vara i brittish columbia så ska Nelson vara gött!

det var en jävla massa text men har ni några frågor så är det bara att säga till! P.S hela kanada kryllar av folk från australien eftersom att dom får arbetsvisum superlätt i kanada som dom kan förnya om hur mycket dom vill från att dom är 18 till 30.

Tillbaka
Topp