Kanada 2010/2011

Kanada 2010/2011
Om ni är intresserade av ett arbetsvisum i Kanada så finns detta som alternativ:

http://www.canadainternational.gc.ca/sweden-suede/youth-jeunesse/index.aspx?lang=eng

Det är inte så enkelt att hitta en arbetsgivare innan man åker så detta kan vara lättare, om man har pengarna. Vad jag vet så har arbetsförmedlingen i Falun ingenting med visum att göra längre. Vad gäller detta program så måste man resa in i Kanada innan 2010 är slut men det ska gälla ett år efter det. Ganska säker men dubbelkolla gärna eftersom det var tre år sedan jag gjorde det själv och nu har jag permanent uppehållstillstånd. :)

Kanada 2010/2011
Oki, jag hade väl tänkt dra iväg i slutet av dec ungefär. Min bror har gjort 3 säsonger, 2 i alperna och 1 i Kanada, enligt honom klarar man sig fint på 30 000 på en säsong i alperna. Självklart är det inget lyxliv men det funkar. I Kanada tror jag han la runt 45 000 eller så. Det känns inte som att det skulle vara alls omöjligt att skrapa ihop 50 - 60 000 fram till dec om man, som jag, bor hemma hos morsan/farsan och snålar en hel del.

Om det blir Norge så tappar man ju det där med betalt boende men tjänar ju mer och kanske inte går ut lika mkt på helger och så där så man borde kunna hålla övriga kostnader nere ganska mycket. Om man är 3-4 st som delar på boende så borde det ju att få ett ganska rimligt pris också tkr jag.

Kanada 2010/2011
Jag har väl räknat lite med att mina 2 månader skall gå på ca 30 000:-, men då har jag räknat in lite utrsutning i det där, och sen blir det ju "dyrare" att vara borta bara 2 månader eftersom liftkortet inte slås ut på fler än 2 månader. Vet inte hur realistiskt det är egentligen, hur länge var din brorsa borta med 45 000:-?

För att lite kvickt gå tillbaks till tur-diskussionen: prisskillnaden på ett par bra regelrätta alpinbindningar är ju typ 1000:- upp till ett par marker baron... skall man kanske satsa på dessa istället? Man skall klart köpa till stighudar och sådär men det känns kanske lika bra om det nu är så att det beter sig rakt av som ett par alpinbindningar? Jag är förivrrad... Ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att jag förmodligen enbart kommer satsa på dagturer och sådär, då det ju blir min första "mini"-säsong. Om jag sen får upp ögonen för långa turer får jag ta det senare... (nån gång vore det ju sjukt ball att ha gått haute rouge...)
Således: fler tankar om hur bra det är med dagsturer och vad man klarar sig med i utrustningsväg?

Kanada 2010/2011
Klod sa:
Vet inte hur realistiskt det är egentligen, hur länge var din brorsa borta med 45 000:-?

Man skall klart köpa till stighudar och sådär men det känns kanske lika bra om det nu är så att det beter sig rakt av som ett par alpinbindningar? Jag är förivrrad... Ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att jag förmodligen enbart kommer satsa på dagturer och sådär, då det ju blir min första "mini"-säsong.
Har hört från en insatt källa att han var borta 3 månader.
Cirka 5k gick till en bil+förs. av de pengarna också, plus att jag köpte lite skidor och prylar för 3-4k, så går såklart att göra resan billigare...

Tycker verkligen du skall satsa på ett par turbindningar, är väldigt nöjd med mina Dukes såväl åkmässigt som uppförsmässigt, när det gäller kortare turer.
Att tänka på när man drar till en liten puderhåla i Kanada är att det just är litet och blir snabbt uppkört, så ofta ligger många bra åk i det sk kallade slackcountryt (alltså området precis utanför pistområdet som du ofta måste tura till, men inte så långt att du inte kan komma tillbaka till systemet utan någon större ansträngning).

Det första du/ni gör, om det är första säsongen eller längre resan, borde vara att gå en lavinsäkerhetskurs med en bergsguide. Alltid värt det.

Har du inga prylar och inte hittar något bra beg. här hemma skulle jag vänta med de stora inköpen av skidor, sändare osv till Kanada, blir billigare.

Kanada 2010/2011
ChisFranz: låter super, jag och en kompis drar nog till USA/CANADA i november för att stanna hela säsongen och skulle ju va super om man kanske kunde dela boende och bumma tillsammans:P:D håll tråden vid liv så kan man updata med nya framsteg, inspiration osv.

Kanada 2010/2011
Sweet, har ni bestämt vart ni ska dra eller bara att ni ska dra?
Jag sitter fortfarande och googlar för glatta livet vad gäller sökande av boende och jobb, samt fortskaffningsmedel. Pengar har ju en viss förmåga att försvinna när man väl börjat spendera, så just nu försöker jag så gott det går räkna lite på hur mycket pengar man måste skaffa ihop osv.

Verkar fortfarande som att folk är taggade på att dra dit så om någon har något vad gäller boende och så vidare så posta här så man kan ta del av er vetskap:)

Kanada 2010/2011
Vi har inte riktigt bestämt var vi ska än men jag tänkte att man tar flyget till Seattle och börjar i bergen i de trakterna typ Mt Baker, Mt Bachelor osv sedan drar man vidare uppåt.

Vi har som mål att skaffa så mycket pengar som möjligt, satsar på att spara ihop kanske 80 000 iaf. sen skaffa arb.visum i både USA och Canada för att kunna fixa jobb där man känner för det. Boende har vi inte klurat ut riktigt än, men jag har iaf en lite kontakter i Oregon nära som ligger ganska nära Seattle så man har nånstans att bo när man kommer dit:)

Fan va man längtar, om detta blir av och skulle det vara lite av en dröm som går i uppfyllelse för mig:D

Senast ändrad:
Kanada 2010/2011
Någon som vet hur marker baron står sig mot duke? antar att det är värt att gå upp till ett par duke dock då många är nöjda med dom, men hur mycket skillnad är det egentligen? och tror ni att 30.000 räcker för 2 månader där? hade tänkt att dra ihop runt 40 innan och hoppas på att det ska räcka. Och blidee, säg gärna till om du hittar något jobb i norge! jag letar lite här och var nu, kollar lite kontakter osv. men det skulle vara gött att åka flera och dela på boende osv!

/helsing

Kanada 2010/2011
@Heeenk
Du kan väl säga till hur du gör när du fixat arbetsvisum till USA? Har snart klart med min master i logistik och med tanke på hur svårt vi svenskar med akademisk examen har att fixa arbetsvisum där så kan det vara schysst med tips.

För att vara mer allvarlig. Alla ni som funderar på USA å att skaffa en bil där. Tänk på att det kostar sjukt jäkla mycket att försäkra er om ni är under 21. Det är också ett meck att få köra sin US-bil till kanada då det gäller att hitta ett försäkringsbolag som täcker det.

Kanada 2010/2011
Ja nu när man kommer hem ifrån säsongen i St.Anton så börjar man bli jävligt sugen på att pröva nåt nytt. Så vi funderar på att köra typ 1 månad på något ställe i Canada nästa säsong utan jobb, jobba gör man hemma! Har funderat lite på Fernie..... Vilken tid är absolut bäst om man bara ska köra 1 månad? Mitten av januari till slutet av Februari typ?

Kanada 2010/2011
Hej,
Mitt bästa tips efter mina månader i Kanada denna vinter är http://www.kootenayrideshare.com/
Många bilar under säsongen, man kan ta sig i princip var som helst. Härliga människor, mycket billigare än bussen, mindre jobb än att köpa bil och service dörr till dörr med all packning. :)
Men köp bil ni om ni vill!! Köp en truck vettja, för det är ju det man ska ha om man är nåt i Kanada. hehe

Kanada 2010/2011
Tack för infon,, det kan var värt att tänka på, men om vi kanske sk bra där 6 månader eller mer så är de kanske ändå vvärt att skaffa en bil.

Tack för tipset emilia:) ska kollas upp.

Kanada 2010/2011
Heeenk sa:
Vi har inte riktigt bestämt var vi ska än men jag tänkte att man tar flyget till Seattle och börjar i bergen i de trakterna typ Mt Baker, Mt Bachelor osv sedan drar man vidare uppåt.

Vi har som mål att skaffa så mycket pengar som möjligt, satsar på att spara ihop kanske 80 000 iaf. sen skaffa arb.visum i både USA och Canada för att kunna fixa jobb där man känner för det. Boende har vi inte klurat ut riktigt än, men jag har iaf en lite kontakter i Oregon nära som ligger ganska nära Seattle så man har nånstans att bo när man kommer dit:)

Fan va man längtar, om detta blir av och skulle det vara lite av en dröm som går i uppfyllelse för mig:D
Hur är det att skaffa arbetsvisum till USA? Jag har hört att det är mer eller mindre omöjligt, för att inte tala om att få ett green card vilket är svårare än att vinna jokervinsten på lotto på lördag.

Kanada 2010/2011
Blidee sa:
Finns vad jag kan förstå en hel del national parker att tura i i BC, brorsan var i kicking horse förre året och enligt honom var det det som gällde de flesta dagarna. Kan tänka mig att det är liknande i Fernie? Något liftkort som täcker flera orter vet jag inget om men i national parkerna är det ju tur som gäller så där behövs det ju inga kort.

Har suttit och spanat i typ 3h nu och ju mer jag läser om JH, ju mer sugen blir jag haha. Trodde iofs att jag skulle ramla ur stolen när jag såg vad ett säsongskort kostar, 12000 spänn för early bird kort!!!!!! :O Nästan så man skulle testa att fixa sig ett falsk leg som säger att man är 18 och få ungdomspris som är 6500kr.
Jag köpte ett begagnat säsongskort. Det är så de flesta gör om jag fattat det rätt. (för jävla dyrt annars) Ngt som är bra är att de bara har en liten bild på kortet, inget digitalt meck så som i alperna. Jag betalade 1200 kr för mitt kort.
Jag drog till The Raging Elk, ett hostel, helt ok boende, men lite dyrt i längden. Man kan börja där, träffa lite gött folk, (massa goa entusiaster där) och sedan hitta ett fastare boende. Jag fick även mitt liftkort där från en som skulle dra hem. (det var i mitten av februari)

Fernie är grymt bra. Snösäkert med ett system fyllt fokuserat på puder tillgänglighet. (helt rätt upplägg)
Väl där hade jag nog skaffat mig en bil så man kan ligga på nätet på kvällarna och kolla snörapporter. Man har mkt fet åkning runtom i trakten och Revelstoke, kicking horse mm ligger nära tillhands.
peace

Kanada 2010/2011
va fan hur lyckas folk göra av med så lite pengar ?
jag är i chamonix å det har lätt gått 65k på 4 månader å då e jag aldrig på krogen, vad är hemligheten ?

jag trodde en säsong andra sidan pölen kostar 100k!

men jag har vissa funderingar på att åka nånstans där det finns massa puder :D å inte denna satans puderhets som det är här!!

Kanada 2010/2011
Var i Gulmarg(Kashmir/Indien) i vintras och åkte de en del med en del väldigt trevliga och erfarna canadicker. De tipsade om denna ort: http://www.revelstokemountainresort.com/
Enligt dom är det powder paradise och är genom pris och att det är mindre folk ett bättre alternativ än whistler. De själva kom från vancouver och vancouver island så antar de vet vad de snackar om. De tipsade också om Mt Baker på den amerikanska sidan.
Funderar själv på att dra till revelstoke om jag inte drar till Himalaya igen..

Kanada 2010/2011
Tja!

jag funderar med på kanada. Funderade på att försöka åka dit redan i september och jobba till typ december och sen bara åka skidor till typ april eller pengarna tar slut och efter det försöka att få ett nytt jobb i kanada nån stans till sommaren typ.

Tror ni det kan bli svårt :P Eller är det lätt att hitta jobb i kanada om man har visum?

Kanada 2010/2011
Jag har ungefär samma planer. Ska sätta mig och räkna lite och googla på boende osv.
Det där med att hitta jobb, det är lågkonjuktur i hela världen, var beredd på att ta och få skitjobb så blir du inte besviken.

Kanada 2010/2011
ne det är lugnt. Så länge jag minst går +-/0 med boende o mat så :D annars kommer jag bara till att sitta hemma o ha tråkigt o vänta på bättre tider. Som jag gör nu :O :D

Kanada 2010/2011
Någon som har en bra motsvarighet i Kanada till Sveriges swebus och USA:s greyhound?

Alternativt annat sätt att lättast färdas kollektivt längre sträckor i Kanada

(:

Kanada 2010/2011
Flashforward sa:
PNyberg sa:
Flashforward sa:
Någon som har en bra motsvarighet i Kanada till Sveriges swebus och USA:s greyhound?

Alternativt annat sätt att lättast färdas kollektivt längre sträckor i Kanada

(:
www.greyhound.ca
aa shit vad enkelt ;)
är inte så bra på att googla.........
tips är att resa med ngn och boka minst 21 dagar innan när det kommer till greyhound....blir riktigt billigt då :)

Kanada 2010/2011
Att göra säsong i Kanada är billigare än i Alperna om man gör det på samma vis dvs att man stannar på samma ställe.
Har gjort säsong på båda ställen och Kanada är billigare, OM ni inte gör en säsong i Whistler förstås.
Kan tipsa om Fernie börjar med sin early bird tidigt en rabatt har reda gått ut nu ligger det på 1000 dollar kommer ligga på 1400 sen. Köp bara ett liftkort så löser allt sig då måste du åka de gjorde jag. Åkte på Work and holiday visa

Senast ändrad:
Kanada 2010/2011
Damn!

Jag är på lagg och saknar snö och drar till Whistler nu i början av november för att Åka/jobba säsongen ut, söker potentiella skidstollar att dela boende med!! Kör solo och är sugen på boende creekside eller i village. Hör av er!

Peace

Kanada 2010/2011
Hej!

Det här är kanske lite OT men tänker ofta på det här...
Jag är 17 år nu! när jag går ut gymnasiet hadde jag tänkt och åka till Kanada eller Japan för att säsonga. Dock så som det ser ut just nu har jag ingen att åka med. Dom kompisar som åker skidor har inte riktigt samma intresse som mig och tycker det räcker och åka några gånger om året. Så intresset för att åka iväg till Kanada för dom är lågt.

Det jag undrar då är hur fan gör man? Åker man iväg ensam i förhoppningar om att träffar andra som man lär känna eller tar man kontakt innan och hittar ett gäng. För det känns lite krystat och hitta kommpisar här på Freeride, eller det kanske inte är det. Därför frågar jag er som åkt iväg ensama. Hur gjorde ni?

Hittade ingen passande tråd för min fråga men ni får gärna länka om ni hittar någon så kan jag ta frågan där!

Senast ändrad:
Kanada 2010/2011
Jag hade samma problem som du fabbeh denna säsongen. Ingen intresserad/tillräkligt duktig attt åka med så jag drog själv. Det löste sig bra då man tvingas träffa massa folk för att ha någon att åka med. Tillslut känner man hur många som helst och åker man till en skidort med bra åkning så är ju alltid någon av de man träffar bra på att åka. Förutom alla från australien eller nya zeelenad, nästan. Men träffade en del genom freeride med, lite revie folk :) Freeride är bra att använda om man är på genomresa mellan olika områden då man inte riktigt har tid att lära känna folk och området på några dagar. Dock hoppas jag du fyller 18 innan du ger dig iväg, är 18 på krogen i alberta (19 tror jag i BC) och man måste ofta visa leg bara för att komma in på resturanger som serverar alkohol även mitt på dagen. Så har du råd så tveka inte på att åka själv och vänner kommer du träffa, i alla fall om du bor på vandrarhem.

Kanada 2010/2011
Då får jag oxå anmäla mitt intresse till Er folk, som har aviserat säsong i Kanada. Jag har förvisso lite mer långtgående tankar på det hela. Dvs hade jag tänkt åka över till Fernie, Banff eller Kicking Horse, stanna på ett ställe och försöka skaffa ett schysst jobb. Jag sticker så tidigt som möjligt, november eller december, och stanna så länge som möjligt.
Min personliga tanke är att ansöka om Work&Travel Visa, och om jag finner ett gott jobb, även eventuellt stanna längre.
Men inledande tanke är att åka skidor så mycket som möjligt givetvis :)

Finns det någon som vill hänga med och dela på ett gott boende(stuga el lägenhet), så kontakta mig gärna.
andreas_hakansson76@hotmail.com

Kanada 2010/2011
Sailorman sa:
Då får jag oxå anmäla mitt intresse till Er folk, som har aviserat säsong i Kanada. Jag har förvisso lite mer långtgående tankar på det hela. Dvs hade jag tänkt åka över till Fernie, Banff eller Kicking Horse, stanna på ett ställe och försöka skaffa ett schysst jobb. Jag sticker så tidigt som möjligt, november eller december, och stanna så länge som möjligt.
Min personliga tanke är att ansöka om Work&Travel Visa, och om jag finner ett gott jobb, även eventuellt stanna längre.
Men inledande tanke är att åka skidor så mycket som möjligt givetvis :)

Finns det någon som vill hänga med och dela på ett gott boende(stuga el lägenhet), så kontakta mig gärna.
andreas_hakansson76@hotmail.com
om du ska hitta dit ett jobb i kicking horse så är det till din fördel om du kan servera (eller orkar med ett sånt jobb) eller snickra. Eftersom kicking är en lite ort så är de flesta jobben redan "spoken for" innan säsongen drar igång. Banff är dock lättare...även revelstoke verkar ha mer att erbjuda för den delen :)

Kanada 2010/2011
Bästa vännerna (har till skillnad från de flesta på tråden, begåvats med skidälskande vänner) har pratat mig ur en resa till Auss, och in i en hel Kanadasäsong. No hard feelings :D

Har lite olika bakgrund med jobb på Alpingaraget, lång restaurangerfarenhet, flera säsonger i Åre och Franska alperna, 94-115 mm midja på laggen, mindre (men existerande) park-, pist- och (större) puderintresse. Liknande nivå på åkningen. Amis är från Tattar-Berga, Sara från Kniv-Söder och Johanna från Flåd-Djursholm, så vi går ihop med de flesta.

Fernie, Kicking horse och Revelstone står på önskelistan - vi håller oss nog till ett ställe med dagsturer snarare än genomresa genom alla system dock (mest pga ekonomin). Håller just nu på att välja... Kanske drar till Whistler (har mest kontakter där, men är mist taggade på det).

Söker det mesta - jobb, vänner, guider, boende eller allt kombinerat.

Kommer söka jobbvisum (kan tänka oss det mesta, två av oss har som sagt två års servitriserfarenhet och jobbat som bartender i alperna), vill inte jobba för mycket - denna säsong är skidåkningen HELT i fokus. Funderar på att köpa bil eller bara lifta runt, vad som passar bäst.

Mycket tankar och om och men, som alla vet. Ville mest bara göra oss synliga för andra som funderar på att göra samma sak - och speciellt för tjejer som har ett brinnande intresse, men inte någon att göra resan med och självklart för folk som har något tips att dela med sig av.

Vi finns här oregelbundet och på fb för det mesta...

/Johanna Skåntorp, Sara Fjelkman och Ann-marie Zackrisson

Kanada 2010/2011
Tjena!
Även jag är grymt sugen på att dra till Kanada, förmodligen i början av december. Om det är någon som åker själv eller vill dela ett boende så är det bara att höra av sig, är mest fundersam på var det är lättast att få jobb, är det Whistler eftersom det är störst eller är konkurrensen stenhård där? Fernie verkar vara ett shysst ställe med, skiljer det mycket i boende kostnad?

Jobbet där man arbetar 23 dagar under säsongen på berget för gratis liftkort, ansöker man om det på plats eller via någon hemsida? Är det någon som har haft det?

Tacksam för lite info!

Kontakta gärna på Filipangwald@gmail.com

Kanada 2010/2011
Giggedi ggigedi GO!

Har kommit över ett boende i Fernie. Gött hus (3 rum o kök). 3 sängar och en dubbelsäng. Där finns även en bäddsoffa i vardagsrummet. Är vi 4 st ligger hyran på 1800 cad / månaden. + en deposition på 1000 cad (7000 sek).

Vi är för tillfället bara 2 st. Jag plus en galen norrman. Vi kommer att stanna mellan december och april. Vi kommer inte att jobba eftersom vi inte vill missa en enda dags puder, dessutom är vi för lata för att jobba :D.

Vi är båda duktiga åkare och hikar mer än gärna. Det kommer även att byggas en del BC kickers :). Finns det nyPOW är det upp tidigare än tuppen själv som gäller! Vi är väldigt laid-back, så är ni planerar typen och kräver ordning och reda är vi nog inte de bästa rumskamraterna, klart vi städar ibland, men inte i onödan :rolleyes: . Laga mat kan jag :cool: .

Själv har jag en säsong på nacken (Bad Gastein), det blir dock Henriks första säsong.

Är ni sugna på att slagga hos oss i vinter så skriv något skoj och hoppas på att ni får va med o leka :).

Peace.

Kanada 2010/2011
Hej hej

Tänkte också dra till Kanada kommande säsong. Jag funderade lite på hur det är med Work&travel visa, har jag förstått det rätt att man bara kan få det en gång? Jag kommer hem ifrån en annan resa den 13 januari så kommer inte kunna ta mig till Kanada förän några dagar efter, någon som vet hur det är att fixa jobb på mindre orter så \"sent\"? För om work&travel visa bara går att få en gång känns det lite jobbigt om man fixar det och inte får något jobb... Hur är det annars att försöka få jobb hemifrån typ nu? Någon som prövat?

Kan ju också lägga till att jag antagligen åker själv och gärna delar boende med folk, vet dock inte riktigt vart jag är på väg än;)

Kanada 2010/2011
Fan vad fint att folk börjar bli på g på Kanada. Jag har en månad (vilket ju är katastrof/himmelrike beroende på preferenser) i januari då jag drar över. Oklart var men Fernie eller Revelstroke verkar just nu ballast. Puder är väl det som står allra högst på önskelistan... Om någon är på genomresa någonstans och skall stanna i "bara" en månad är det bara att höra av sig om rumskamrat/åkare saknas:
mfrimand snabel-a gmail.com

Ha det fint!

Kanada 2010/2011
Någon som har testat alpservice.com föresten? Är det bra ide för första säsongare? Eller slänger jag bara pengarna i sjön?

Kanada 2010/2011
Har ännu inte hittat folk att åka med så skriv gärna i gästboken eller nåt, är sugen på revelstoke, kicking horse mdf.!

Tillbaka
Topp