Kanada eller Japan?

DavidRadstrom

Ny medlem
Kanada eller Japan?
Vi är några säsongare i Sverige som tänker ta ett par/några veckor ledigt i vinter och åka på en resa.
Jag själv har varit i Japan, Moiwa/Niseko/Rusutsu, en gång så vore självklart roligt att prova Kanada men kan också tänka mig Japan igen.
Vad skulle ni rekommendera för orter? Fokus ska ligga på mycket snö/dump och rolig tärräng, hellre bra skogsåkning än berg.

Tack på förhand!

Kanada eller Japan?
Vill du hellre ha bra skogsåkning än berg är det ju iallafall Hokkaido som gäller, där får du ju kolla ort lite efter smak och tycke. Kanada är sjukt bra, där är det ju dock desto mer berg. Skog finns det ju också gott om men skogsåkning i Japan vs. Kanada är ju väldigt olika. Kanada är mindre dumpsäkert, men båda är ju generellt sett bra. Ska du till Kanada skulle jag rekommendera att åka minst en månad för att verkligen se till att du prickar. När jag säsongade i Whistler 14/15 hade vi 2 veckor med bara sol i Februari.

Kanada eller Japan?
Just så har vi resonerat genom åren också och därför varit två ggr i Japan och ingen gång i Kanada. När man lägger så mycket pengar och bara har möjlighet till en rejäl resa per år känns det bättre att safea med Japan och nästan vara garanterad puder. Även om oddsen i Kanada är goda också så är de klart sämre än Japan.

Kanada eller Japan?
David har ni bestämt er för Japan än?
Har du något bra tips vad gäller boende i Japan, det är ju lite annorlunda mot Alperna?

Kanada eller Japan?
Dags att ta tag i det här på riktigt nu!.. Tack för svaren! Nej, vi har inte bestämt oss än.
Om det blir Japan låter det åt att bo på Moiwa Lodge bredvid niseko. Där bodde jag den större delen när jag var där sist. Men att den här gången försöka tura mer och göra dagsutflykter till Rusutsu och kanske Kiroro. De boendet skulle jag rekommendera i niseko. En lodge med en lite mer "skibumkänsla".
Men det vore samtidigt roligt att prova Kanada också. Då har vi kollat på att ta en vecka i revelstoke och en i kicking horse. Vad tror ni om det? Eller rekommenderar ni något annat?
@pillard var i Japan har du varit och bott?

Kanada eller Japan?
DavidRadstrom sa:
@pillard var i Japan har du varit och bott?
Vi bodde senast i Hakuba Happo och gången innan bodde vi på Ace Niseko Lodge i Grand Hirafu. Moiwa körde vi dagstur till men det var ju väldigt litet. Rusutsu hade vi grym dag i men vetefan om man skulle palla den några fler dagar i sträck. Ace kan jag verkligen rekommendera dock. Väldigt centralt och bra service.

Kanada eller Japan?
Okej ?
Vi gillade moiwa just med tanke på att det var litet. Fler åk i pudret istället för långa liftåk.
Vi bodde i rustusu 4 nätter sist, men det kändes lite onödigt. Var framförallt ganska dyra restauranger där.
Ska kolla på Ace!

Tillbaka
Topp